Gå til innhold

Reis til universets ende i Ancient Space


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for et spennende artikkel. Litt småpirk fra meg :-)

 

"Hovudfokuset i slike spel er derimot svært ofte fleirspelarmodusen som kan leve i årevis etter lansering."

De fleste strategispill har ikke hovedfokus på flerspiller, det er heller slik at de fleste har hovedfokus på enspiller. Mange har med flerspillermodus og legger mye innsats i denne også, men at denne får mer fokus en enspiller delen er nok sant kun for et lite mindretall av strategispill (data og konsollspill) utgivelsene.

 

Også om du ser på hva de som spiller strategispill bruker tida på så tror jeg at enspiller får flere ganger så mye spilletid som flerspiller. Men essensen i avsnittet ditt der var ikke helt feil og jeg tror det du med få ord prøvde å gjøre var å beskrive litt av særtrekkene som kjennetegner mange spill i strategi-sjangeren (for å vise hvordan dette spillet skiller seg fra sjangerfrendene):

 

*At en lineær eller forgrenet historie sjelden er et veldig stort fokus for spillet eller spillerne.

 

*At de mest vellykkede spillene (med små og store spillerbaser) ofte har veldig lang levetid. Disse spillene lever videre på grunn av variert og dynamisk spillmekanikk. Mulighet for å lage og dele nye scenarier\kart. En stor mengde av slike i utgangspunktet. Multiplayer. Spillerskapte modifikasjoner.

 

For å ta meg som eksempel (og jeg tror ikke jeg er helt utypisk) så spiller jeg multiplayer bare av og til. Og i mange av de strategispillene som har en kampanje (en rekke av scenarier linket til hverandre av en historie) så har jeg aldri giddet å prøve den. Hva er det da jeg bruker tid på? Scenarier er en ting, både utviklerskapte, spillerskapte og tilfeldig genererte. Mange spill som f.eks 4X undersjangeren, Civilization serien og Paradox Interactive sine spill har heller ikke hovedfokus på hverken kampanjer eller scenarier, men istedet et langvarig og kontinuerlig spill som vil være veldig forskjellig fra hver gang man starter på nytt, på grunn av tilfeldigheter og de mange parameterne man kan endre før spillet starter.

Endret av Gother-Bit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...