Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor kan jeg sjekke og evt. fylle på (bytte ut) brannslukningsapparat i Oslo?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den brannslukkeren ville jeg absolutt ikke stolt på. Det KAN være den fortsatt funker, men ikke verdt å ta sjansen på. Brannslukkere skal på kontroll hvert 5. år. Dette kan gjøres hos brannvernfirma som driver med dette. Usikker på hva det koster, men hele nye 6-kilos slukkere får du kjøpt til under 500-lappen.

 

 

Edit: Bor ikke i Oslo, men fant f.eks. denne http://www.aktivbrannvern.no/

Endret av Pilot_
Lenke til kommentar

Apparatet skal egentlig på fagkyndig kontroll kvart 5 år, og full service kvart 10 år.

 

Eg kjenner ikkje til kven som driv med dette i Oslo, men du kan søke på f.eks "brannservice". Alternativt kan du kontakte brannvesenet og spørre om dei har nokon å anbefale.

 

Alternativt kan du kjøpe eit nytt apparat. Om det lønner seg å kjøpe eit nytt apparat eller å ta service på det vil være avhengig av kvaliteten på apparatet.

Billige 6 kg pulverapparat kan du få heilt ned i eit par hundre kroner på diverse store jernvareforhandlere.

Desse apparata oppfyller då vanligvis berre akkurat minimumskravet for slokkeeffekt (21A). De beste 6 kg pulverapparatene har slukkeklasse 55A, det er anbefalt å ikkje ha dårligare enn 43A i slokkeeffekt.

 

Tallet står for kor mange desimeter i lengde testbålet som apparatet er sertifisert etter var. Bålet er bygd opp av furupinner slik at det måler 50cm x 50cm og X antall desimeter i lengde.

Eit apparat som oppfyller minimumskravet har kapasitet til å slukke eit slikt bål på 21 dm (2,1 meter), medan dei beste apparata klarer å slukke testbål på 55 dm (5,5 meter).

 

Så eg meiner at om brannslukkningsapparatet ditt er merka med noke under 34A, så bør du heller kjøpe eit nytt apparat med slukkeeffekt på minst 43A. Det gamle apparatet kan du levere inn der du kjøper det nye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...