Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

La motoren gå ved fylling av bensin


*F*

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurte på en ting.

Normal praksis er jo at man skrur av motoren før man fyller bensin eller disel, men jeg har ei stund tengt på, er det egentlig nødvendig?

 

Jeg husker i forsvaret (dog med F34) fylte vi alltid drivstoff på kjøretøyene mens dem var i gang, og på aggregatene fylte vi altid bensin på under drift, var aldri noe problem.

 

Så er det egentlig noe problem med bil og vanlig bensin?

Jeg tenker da på to ting:

- Sikkerhet i forhold til brann/eksplosjon

- Sikkerhet i forhold tilskade på bil/motor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På bensinbil kan det være en viss fare for at gnister fra et eller annet elektrisk på bilen kan antenne bensin/-damper. Eventuelt, for småmotorer sin del, søl på varme motordeler; eksospotte/-anlegg. Den siste faren er tilstede selv om motoren er avslått, så lenge delene er varme...

 

Diesel antenner på langt nær like lett, og brann/eksplosjonsfaren der er derfor betydelig mindre.

 

Det er, for begge drivstoff/motortyper, kun "ekstern" brann/eksplosjonsfare det er snakk om, ingenting "motorteknisk".

Lenke til kommentar

Bensin er heller ikke SÅ lett å få fyr på. Bensin fordamper imidlertid, og gassen som dannes er eksplosiv. Kombinert med varme, gnist, statisk elektrisitet osv. kan det bli interessant. Det går selvfølgelig bra 999 av 1000 ganger. Diesel er, som Inge påpeker, ikke like farlig.

 

Både F34/JP-8 og A-1 er, så vidt jeg har kunnet finne, nesten like stabilt som diesel (flash point på 38 grader mot 52 grader for diesel og -43 grader for bensin).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du sett videoen, lest beskrivelsen og artikkelen det linkes til fra den? Når man pløyer bilen inn i en bensinpumpe kan bensingassen som frigis faktisk eksplodere, antent av gnister eller av varme motor- eller eksosdeler, som videre antenner bensinen i pumpa, og i verste fall et par biler. Det er ikke noe som "bare skjer".

Lenke til kommentar

Jeg fyller alltid mens motoren sviver. Jeg bor litt ute på landet hvor ingen bryr seg, men når jeg er i byen så har jeg fått tilsnakk og stygge blikk. Er ikke akuratt normal praksis å fylle mens bilen sviver.

 

Jeg lurte på akuratt det samme som trådstarter for lengesiden, og gjorde litt undersøkelser på Internett den gang. Dette er hva jeg kom frem til: Sjangsen for brann/eksplosjon er ekstremt liten. Sikkert større sjangse å bli påkjørt på vei hjem fra bensinstasjonen. Av tilfellene jeg kunne finne, så var røyking den største årsaken. Andre årsaken var statisk elektrisitet (hvor damer var høyt representert ut i fra det jeg fant). Ellers kom det litt andre tekniske feil som elektrisitet osv. Dette var gjort med globale søk.

 

Min konklusjon var at så lenge en ikke røyker og tar på noe metall for å jorde seg, som fjerner statisk elektrisitet, så er det ikke noe nevneverdig risiko.

 

En liten morsom "fun fact" er at det var askebeger på bensinpumpene før. Var hvertfall det i frankrike på sent 80-tall.

Lenke til kommentar

At du ikke har fått kjeft betyr ikke at ingen bryr seg.

Det er ikke din jobb å konkludere med noe som helst i denne sammenheng.

Det står på skiltet, og da skal motoren slås av.

 

 

Sjangsen for brann/eksplosjon er ekstremt liten.

 

Ekstremt liten?

Du bruker kanskje ikke setebelte heller, fordi sjangsen for å kræsje er ekstremt liten?

Det kan likevel skje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så et program der de undersøkte dette i USA. Der fant de ut at en hyppig årsak var damer som starta fyllinga, låste pistolen, satt seg inn i bilen for å lete etter telefon/sminke/lommebok/whatever for så å gå ut og ta i pistolen igjen. Da hadde de fått lada seg opp nok til å lage et solid overslag til pistolen og dermed antente gassene som siver ut av tanken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 7 år senere...

På en bensinbil har du et EVAP-system som skal unngå at bensin fordamper, men samtidig lufte tanken. Hvis du åpner korken med motoren i gang (eller tenningen på) vil sensorene gå i ulage og på mange biler vil du få opp en feilkode. På en del nyere biler må du også på verksted for å få fjernet feilkode og motorlampe. I tillegg skal vel verkstedet ha en avgift for å prøve å finne feilen, og hvis det er ukyndige folk så holder de på en stund med det. Så det kan bli dyrt for noe så lite.

 

Ja, nekro og alt det der, men det må jo gå an å tilføye riktig informasjon når tråden har eksistert i 8 år og ikke en kjeft har skrevet riktig svar, så når andre googler dette og får opp denne tråden igjen så kan de faktisk lære noe (annet enn synsing).

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Hvorfor stoppe motoren i hele tatt, når den først er startet. La den gå på tomgang hele døgnet, når den ikke er i bruk.

Da har du alltid rett temperatur i bilen (husk å ha AC påslått), og du slipper den ekstra slitasjen som oppstår ved kaldstart.

Bensin og/eller diesel har du jo råd til, og den dærre klimabløffen kjøper du jo i hvertfall IKKE. Tut & kjør!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OK, det var kanskje bittelitt ironi i denne meldingen, muligens kanskje...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/30/2022 at 5:44 PM, sevs said:

På en bensinbil har du et EVAP-system som skal unngå at bensin fordamper, men samtidig lufte tanken. Hvis du åpner korken med motoren i gang (eller tenningen på) vil sensorene gå i ulage og på mange biler vil du få opp en feilkode. På en del nyere biler må du også på verksted for å få fjernet feilkode og motorlampe. I tillegg skal vel verkstedet ha en avgift for å prøve å finne feilen, og hvis det er ukyndige folk så holder de på en stund med det. Så det kan bli dyrt for noe så lite.

 

Ja, nekro og alt det der, men det må jo gå an å tilføye riktig informasjon når tråden har eksistert i 8 år og ikke en kjeft har skrevet riktig svar, så når andre googler dette og får opp denne tråden igjen så kan de faktisk lære noe (annet enn synsing).

Det var veldig mange antagelser fra din side. Det går fortsatt biler i Norge som ikke har motorlampe, biler før OBD 2 vil neppe sette en evap-kode, de aller fleste feilkoder på motor er "self healing" (vil forsvinne etter restart og fravær av feil) eller behøver minst to iterasjoner på rad for å få opp motorlampa. Det er ikke undertrykk i tanken normalt, så det er heller ikke sikkert at du får en evap-kode i løpet av den tiden du fyller. Videre antagelse av at et verksted kanskje ikke greier å slette en motorlampe om du kommer og sier at du fylte på tanken med motor i gang begynner å bevege seg mot det urimelige. Hva hvis bensinstasjonen har forvekslet diesel og bensin på pumpene, skal slikt med i beregningen også?

Det riktige svaret (som du etterlyser) er at bilen mekanisk sett driter totalt i om du fyller på med motor i gang eller ikke. I et svært usannsynlig scenario kan du få en motorlampe som følge av dette og i 1% av disse tilfellene må du kanskje til et verksted. Og i 0,1% av tilfellene av dette igjen greier ikke verkstedet å finne ut noe og vil ruinere deg. Sånn da har vi det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...