Gå til innhold

Kjøpe ammunisjon til uregistrert hagle


Anbefalte innlegg

Maaange år siden jeg kjøpte ammunisjon til hagle.

 

Har en hagle som ble kjøpt før det ble registreringplikt på hagler. Har derfor ikke våpenkort.

Har forstått det som at det kreves våpenkort for å få kjøpt hagleammunisjon.

 

Må jeg registrere haglen for å kunne få kjøpt (lovlig) ammunisjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er gratis i sånne tilfeller. Det er vel snakk om at alle hagler skal bli registreringspliktige uansett når de ble anskaffet, men fram til det skjer tror jeg det er gratis (sikkert for å få folk til å gjøre det nå i stedet for senere).

 

Dersom det skulle koste noe, så er prisen på ett rettsgebyr dersom du ikke tidligere er registrert som våpeneier, og et halvt hvis du er. Et rettsgebyr er vel på 800-900 kroner.

Endret av Buddy Dacote
Lenke til kommentar

Jeg har googlet litt og ser at det enda ikke er kommet registreringsplikt på gamle hagler, det er utsatt på ubestemt tid.

 

http://www.ostlendingen.no/nyheter/hagle-fristen-er-utsatt-1.8157469

 

Det står også i artikkelen at registreringen av hagler vil være vha et skjema som fylles ut via nett. Så man slipper å forevise haglen.

Står vel ikke noe om kostnad i artikkelen, men det bør være kostnadsfritt...ellers er det vel ikke mange som vil registrere haglene sine.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke noe krav om å registrere den hagla. POD jobbet med saken, men de blå-blå skjønte at det var lite å hente på det. Jegeravgiftskort er nok for ammokjøp ja, men hvis du ikke skal jakte er det medlemskort i foreningen der du skal skyte lerduer som er tingen. Det er uansett ikke noe plunder å registrere hagla, men politiet kan nok kanskje ville kreve jegeravgift/medlemskort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du møter et voksent menneske bak disken så. Dem er det dessverre langt i mellom etterhvert. Senest i forigårs forklarte jeg (for tredje gang) en NM-skytter hvordan det er med gamle børser og registrering.

 

Strengt tatt kan noen pirke på "privat regi". Ikke at det er ulovlig i seg sjøl, men med tanke på erverv av ammunisjon kan man peke i retning av medlemsskap/betalt jegeravgift. Ikke at jeg kommer på noen lov man kan vise til, men kranglefanter finner som regel opp det de "har lest"...

Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke medlem av noen forening, hadde tenkt å skyte litt lerduer I privat regi.

 

Men jeg har jo for en del år siden tatt jegerprøven og har "diplomat" fra bestått prøve. Burde ikke det være tilstrekkelig dokumentasjon for å kunne kjøpe ammunisjon?

Da har du vel kunn et valg, søk om kjøp av ammo. Prat med Våpenkontoret, om nødvendig dokumentasjon. Har du fremdeles kvitteringen på våpenkjøpet, er nok det greit.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe krav om å registrere den hagla. POD jobbet med saken, men de blå-blå skjønte at det var lite å hente på det. Jegeravgiftskort er nok for ammokjøp ja, men hvis du ikke skal jakte er det medlemskort i foreningen der du skal skyte lerduer som er tingen. Det er uansett ikke noe plunder å registrere hagla, men politiet kan nok kanskje ville kreve jegeravgift/medlemskort.

Det er mange som har hagler, fra tiden før krav om Vilttrygavgift, medlemskap i forening, eller registrerings plikt ble innført. Så de kan ikke kreve mer enn dok., på at våpnet er kjøpt på lovlig måte. Noen annet er hva de kan forsøke seg på. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...