Gå til innhold

Hjelper raskere ram? Her kan du finne svaret!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye hjelper:Vengeance® LPX 32GB (4x8GB) DDR4 DRAM 3600MHz C18 Memory Kit - Black (CMK32GX4M4B3600C18)

 

I spill, må man ha Z270 chipset eller bedre for å få noe raskere ytelse?

 

Du må ha Z170 eller kommende Z270 for å utnytte slike brikker. På X99 stopper dem på 3200 - 3400 Mhz pga minnekontrolleren. Jeg ser at de nye Asus korta med Z270 støtter opp til 4133 Mhz brikker...

 

Altså det viktigste for spill ytelse er og blir skjermkortet. Det er der man bør legge pengene. Men minne ytelse spiller en rolle, så det er ikke likegyldig hva man har. Greia er vel å finne en sweetspot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra svar ja, men ser på:

http://www.legitreviews.com/ddr4-memory-scaling-intel-z170-finding-the-best-ddr4-memory-kit-speed_170340/5

 

 

Benchmark Results: In Metro: Last Light with the NVIDIA GeForce GTX 980 Ti discrete desktop graphics card installed in the system we saw a jump in performance between DDR4-2133 and DDR4-2400 and again between DDR4-2666 and DDR4-2800. The performance between DDR4-2800 and DDR4-3466 was flat and then we saw 0.5 FPS increased with the move to DDR4-3600 and DDR4-3733 clock speeds. We were shocked to see performance gains at the end after no gains for several clock speeds, but we’ll take it and it was repeatable.

Nå er GTX 980 TI gammelt, men litt i tvil om det er bedre med GTX 1070\ GTX 1080 TI?

Eller SLI?

 

Har du noen nyere tester som viser hvilken brikker passer til skjermkort i dag?

For det er ofte vanskelig å finne på forum\google råd hvilken hastighet til hvilken pris.

Skal man ha dualchannel og i3 7350K cpu hjelper det nok lite med rask rambrikker med mindre man overklokker cpu noe voldsomt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Et generellt råd er : DDR4 3200 Mhz CL14/15. (eventuellt CL16 brikker av økonomiske årsaker)

Har du noen tester på de?

Antar det er samme du har.

 

Godt mulig de kan yte 10% bedre en med testen med GTX 980 TI.

Men tror ikke det er særlig bedre en 30% fra GTX 980 TI til GTX 1080 OC.

Så tror ikke raskere ram gi særlig merkbart ytelsebedring, kanskje i 4k oppløsning litt usikker.

Eller har ram samme problemene som cpu de blir flaskehals ved lave oppløsning og høy frames?

Lenke til kommentar

 

Hva er da poenget med quad channel om det ikke gir bedre ytelse overhodet i spill? Altså, hvilke argumenter finnes for å velge en X99 løsning over Z170 mtp RAM?

Velger noen x99 for spill pga quad ch minne da? Hva vil du frem til?

 

 

 

Jeg ønsker å finne ut av hva fordelene med quad channel er når det tydeligvis ikke hjelper på spill :)

 

Når jeg skal oppgradere senere en gang så ønsker jeg å velge det beste, ikke noe værre enn det :)

Lenke til kommentar

 

 

Hva er da poenget med quad channel om det ikke gir bedre ytelse overhodet i spill? Altså, hvilke argumenter finnes for å velge en X99 løsning over Z170 mtp RAM?

Velger noen x99 for spill pga quad ch minne da? Hva vil du frem til?

 

Jeg ønsker å finne ut av hva fordelene med quad channel er når det tydeligvis ikke hjelper på spill :)

 

Når jeg skal oppgradere senere en gang så ønsker jeg å velge det beste, ikke noe værre enn det :)

Raskere minne og quad ch minne handler om båndbredde. Dermed kan man ofte se bedre resultater om man kjører sli/cfx og høye oppløsninger. Teste selv er best, da det skjeldent er tester om dette.

Lenke til kommentar

 

Teste selv er best, da det skjeldent er tester om dette.

Typpisk nisse svar?

 

Du har vel raske bra minne, merker du selv forskjell?

Overrasker meg ikke slike tester blir garantert Tek Extra artikkel.

Uansett tror jeg rask ram i de fleste tilfeller er bortkastet.

 

Velg heller det som gir mest ytelse for pengene. Er nok lurest.

Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz DDR4

 

Det er nok de billigste rambrikkene muligens? Eller finner noen bedre til rundt 2000 kr?

 

For laptop er nok:

Kingston HyperX Impact SO-DIMM DDR4 2400MHz 8GB (1x8GB)

Enten 2-4 brikker som gir mest for pengene?

Noen som finner andre som er raskere og billigere?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Teste selv er best, da det skjeldent er tester om dette.

Typpisk nisse svar?

 

Du har vel raske bra minne, merker du selv forskjell?

Overrasker meg ikke slike tester blir garantert Tek Extra artikkel.

Uansett tror jeg rask ram i de fleste tilfeller er bortkastet.

 

Velg heller det som gir mest ytelse for pengene. Er nok lurest.

Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz DDR4

 

Det er nok de billigste rambrikkene muligens? Eller finner noen bedre til rundt 2000 kr?

 

For laptop er nok:

Kingston HyperX Impact SO-DIMM DDR4 2400MHz 8GB (1x8GB)

Enten 2-4 brikker som gir mest for pengene?

Noen som finner andre som er raskere og billigere?

Tro hjelper ingen ting :)
Lenke til kommentar

Hadde håpet noen kunne testet det, for jeg mistenker de brikkene jeg forslår og toppbrikkene gir lik gaming ytelse. Bortsett 1-5 frames kanskje bedre i bestefall. Men ikke merkbart til uansett hva man bruker pcen sin til.

 

Ergo med mindre man er entualist som må ha det beste til hver tid.

 

Samme kan gjøres med PCI-E ssd og se forskjellen. Selv har mistanke der er mye man betaler for små forskjeller.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva er da poenget med quad channel om det ikke gir bedre ytelse overhodet i spill? Altså, hvilke argumenter finnes for å velge en X99 løsning over Z170 mtp RAM?

Velger noen x99 for spill pga quad ch minne da? Hva vil du frem til?

 

Jeg ønsker å finne ut av hva fordelene med quad channel er når det tydeligvis ikke hjelper på spill :)

 

Når jeg skal oppgradere senere en gang så ønsker jeg å velge det beste, ikke noe værre enn det :)

Raskere minne og quad ch minne handler om båndbredde. Dermed kan man ofte se bedre resultater om man kjører sli/cfx og høye oppløsninger. Teste selv er best, da det skjeldent er tester om dette.

 

 

 

Ja har skjønt det :) Men vanskelig å teste om quad 4000mhz gir bedre ytelse i spill enn det jeg vil få med dual 4000mhz. Er liksom derfor jeg ønsker å finne ut på forhånd om jeg skal gå for et chipsett som støtter quad eller om jeg skal holde meg til "gamer"-plattformen 1151 :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Man velger x99 fordi man vil ha flere pci-e lanes og flere cpukjerner. Man velger jo ikkje x99 kun for quad minne.

 

Med x99 kan man få full pakke, noe som jeg liker. Dermed kan jeg ha f.eks SLI, Areca raid OG pci-e ssd på max hastighet. God ytelse på ALT man driver med. Om man bare spiller dataspill, så er det jo selvfølgelig litt "waste" å kjøpe x99. 

Lenke til kommentar

Men vanskelig å teste om quad 4000mhz gir bedre ytelse i spill enn det jeg vil få med dual 4000mhz. Er liksom derfor jeg ønsker å finne ut på forhånd om jeg skal gå for et chipsett som støtter quad eller om jeg skal holde meg til "gamer"-plattformen 1151 :)

 

Som Nizzen sier, man oppgraderer ikke til X99 for RAM ytelse. Dessuten du har en [email protected] Ghz og 2400 Mhz DDR3, så hvorfor vil du oppgradere noe som fint holder til gaming enda?

Lenke til kommentar

3200 cl14 er best for x99. Båndbredde med hastighet er bedre i de fleste tilfeller enn tilsvarende "latency" med kavere frekvens.

 

Ved benchmarking på x99 så er det 3200mhz cl 12-13 og 3400 cl 14 som gjelder. Ja da pumper man litt spenninger opp  :p

 

På Skylake, så er det høyest mulig frekvens som gjelder. Så 4266mhz er desidert best selv med høy "CL"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...