Gå til innhold

...


Enhjørningen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikker på konklusjonen her?

Slik eg har forstått reglene (så sant det ikkje gjelder egne spesialregeler for campingvong)

Klasse B :

Totaltvekt bil + totaltvekt henger < 3500 og at totalvekt tilhenger er lik eller under det som står i vognkort til bil.

 

B96 : Totalvekt (bil + henger) < 4200 og totalvekt henger er lik eller under det som står i vognkort

 

BE : totalvekt på henger er lik eller lavare enn det som står i vognkort til bil.

 

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lover-og-regler/kjoring-med-tilhenger/

 

Slik eg ser dette så kan ikkje bilen trekke ein tilhenger som har større totalvekt enn 650kg, uavhengig av kva sertifikat du har.

 

Kva ein bil kan trekke av tilhenger ser ut til å vere fleire faktorer, der vekt og motorkraft her viktig.

 

F.eks kan ein Ford Mondeo MKIV 2.0l Diesel trekke 1800kg, mens ein Mazda CX5 kan trekke 2000kg

 

Med B kan eg ha ein tilhenger med totalvekt 1225kg etter denne (3500kg-grensa)

Med B96 kan teoretisk ein trekke 1975kg men bilens begrensing er 1800kg så denne er gjeldande

Med BE kan teoretisk rekke 3500kg, men forsatt begrenser bilen det til 1800kg.

 

Etter å sjekka litt med nummerskilt på gamle bobler og Poletta campingvongner så er det anten egne regler for veteranbiler eller så fungerer ikkje heilt kalkulatoren på desse bilene. For det kjerm gul status (normalt grønn eller raud).

 

Lastebegresninga viser alltid maks på tilhenger ut frå kva den er registert for.

Utrekning som vises på ei boble og ein 1984-modell poletta:

 

Tillatt totalvekt 1185 kg Maks aktuell vekt tilhenger m/brems 650 kg Maks aktuell vekt tilhenger u/brems 380 kg Maksvekt på tilhengerkobling* 0 kg Maks aktuell vogntogvekt 0 kg Tilhenger Egenvekt 320 kg Tillatt totalvekt 750 kg

 

 

For bobla åleine i sjekken:

Maks tillatt totalvekt: 2315 kg (3500kg-regelen)
Denne finner du i tilhengerens vognkort.

Maks aktuell totalvekt: 650 kg (fra vognkort)
Aktuell totalvekt = tilhengers egenvekt + last.

Begge begrensningene må overholdes.

Høyeste tillatte hastighet er 80 km/t.

 

Ville tatt ein telefon til vegvesenet på mandag for å sjekke opp dette. Talla seier at det ikkje er ok med ei slik campingvogn på ei boble. Så om det er lov må det ligge noko i vetaran/ gamle regler som gjelder for så gamle biler.

Lenke til kommentar

Du blander tillatt og aktuell totalvekt.

 

Klasse B: Tillatt totaltvekt bil + tillatt totaltvekt henger < 3500 og aktuell totalvekt tilhenger lik eller under oppgitt totalvekt for henger i bilens vognkort.

 

Som du selv skriver, så kan du med førerkort klasse B og ei boble med tillatt totalvekt på 1185 kg, trekke en henger med tillatt totalvekt på inntil 2315 kg. Du må bare sørge for at den aldri lastes til mer enn en aktuell totalvekt på 650 kg.

Derfor får du også den gule statusen i "Bil og henger"-appen, siden du ikke kan laste maks vekt på tilhengeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var det kanskje med de forrige reglene at hvis hengeren hadde tillatt totalvekt over det bilen var godkjent for så hadde man ikke lov å trekke den uansett?

Det var mange som trodde og mente det var slik på klasse B tidligere (sikkert noen som mener det fremdeles...), men de klarte aldri å vise til en paragraf som faktisk sa det.

 

Reglene nå er slik at bil og henger kan veie inntil 3500kg (og uansett kan du trekke 750kg henger, selv med 3500kg bil), samt at hengerens aktuelle totalvekt ikke overstiger bilens tillatte hengervekt. Det siste kravet står i en annen forskrift (f. om bruk av kjøretøy) enn det første (førerkortforskriften), og gjelder (naturlig nok) uansett førerkortklasse.

 

Tidligere kunne ikke hengerens tillatte totalvekt overstige bilens egenvekt -det kravet forsvant ganske nylig. At hengerens tillatte totalvekt ikke kunne overstige bilens tillatte hengervekt har aldri stått noe sted, det har vært basert på feilaktige tolkninger/forenklinger, noe i retning av "med klasse B later man som tilhengeren alltid er fullastet når man sjekker om man kan trekke den".

 

Viser ellers til mitt innlegg #18 i denne tråden. Eller hele denne tråden. (jeg har som sagt diskutert dette mange ganger, men de som har hevdet at jeg hadde feil har aldri klart å vise til hvor det påståtte kravet sto...)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

For det som egentlig er nytt angående klasse b er altså det at nå kan man anslå vekten på lasten?

 

Jeg kan trekke en henger som kan ha en skyhøy maksimal totalvekt, så lenge ikke aktuell totalvekt er for høy?

Det stemmer, tydeligvis. Så lenge tillatt totalvekt på bil og henger ikke overskrider 3500kg til sammen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...