Gå til innhold

TEST: Nokia Lumia 930


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det er verdt å merke seg at både Lumia 1020 og Xperia Z2 begynner å bli modne for oppfølgere snart"

 

Seriøst?? Z2 ble lansert her i landet i april og er strengt tatt en av de beste telefonene på markedet. Så hardt å ta i at den er klar for ny oppfølger. Føler det er bedre å heller ha avstand mellom lanseringene og da heller virkelig gode oppfølgere, enn å pøse ut nye mobiler som så og si er identiske utenom småplukk.

 

Utenom det så virker Nokia å være på rett vei her, og kunne virkelig tenkt meg å teste ut denne :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Angående mapper på Windows Phone:

 

For det første, den appen med mulighet for å lage mapper har vært der lenge. Jeg hadde den på 920, og det er evigheter siden jeg lastet den ned. Jeg er helt enig i at DEN ikke er bra.

For det andre, Windows Phone 8.1 har fått en utvikleroppdatering (det er gratis å registrere seg selv og telefonen) som heter GDR1 som nå støtter mapper i selve OS'et, og fungerer på akkurat samme måte som Jarle ønsker seg i anmeldelsen, om ikke bedre. Jeg har benyttet denne funksjonen siden den kom og den er genial. På norsk heter den "levende mapper", nettopp fordi flisene ikke slutter å fungere inne i mappen, og den åpner seg på hjemskjermen.

http://www.wpcentral.com/how-to-create-live-folders-windows-phone

 

Jeg synes det er pussig at det brukes så stor del av anmeldelsen på å fortelle om en applikasjon Nokia gav ut for lenge siden som skulle fungere som mapper, og ikke hva som dukker opp veldig snart for alle med Windows Phone 8.1.

Jarle, har du forsøkt mappene i Windows Phone 8.1 GDR1?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Bra test som summerer det jeg selv mener om telefonen etter å ha hatt den et par uker:)

 

En liten kommentar ang. mappene.

Den appen som muliggjør mapper er elendig, skikkelig elendig og døende heldigvis:)

Jeg kjører Developer Preview på telefonen og har den nyeste oppdateringen der MS har implementert mapper på en helt annen og mye bedre måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Det eneste av betydning du ikke får i Here-løsningen, er fotoboksvarsling"

 

Seriøst? Kjørte nettopp biltur i Skandinavia med nokia n8, og den viste fotoboksvarsling. Greit nok det er symbian belle, men nokia maps er jo pappaen til here maps. Snodig at det ikke er inkludert.

Lenke til kommentar

Dette hadde vært min neste, men det faktum at det er lite intern lagring(og laber batterilevetid har jeg hørt) og ingen minnekortplass gjør at jeg står over denne gang.

Laber batterilevetid? Nei...det er absolutt ikke labert batteri. Har brukt den siden 5 juli (de første to ukene var batteriet så som så) og den er bedre enn svært mange telefoner.

 

Spesielt etter at jeg la inn Developer Preview GDR1 oppdateringen som er på vei til alle, så har jeg 40 % batteri igjen når jeg legger meg, og da har den blitt godt brukt fra kl 07:00 på morran.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skriver dette fra en 930, har hatt den i to uker nå og er særdeles fornøyd. Var innom en HTC 8x for et år siden eller så, og må si at WP 8.1 + apputvalg har gjort stor fremgang. Savner ingenting fra Android, og telefonen er svært god til jobb og underholdning. Ingenting å stusse på :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har alltid hatt lyst på WindowsPhone, og nå ser det ut til at produktet er brukbart.

Eneste som jeg ikke liker er vekta på 167 gram, det syns jeg blir litt i tyngste laget... Nei, får vente tålmodig på Z3 Compact :)

Ifht LG G2 hvertfall så synes jeg ikke vekt kjennes. Men klart dette er individuelt. Gå å kjenn på den. Tror du vil få godfølelse da ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har alltid hatt lyst på WindowsPhone, og nå ser det ut til at produktet er brukbart.

Eneste som jeg ikke liker er vekta på 167 gram, det syns jeg blir litt i tyngste laget... Nei, får vente tålmodig på Z3 Compact :)

 

Har hatt min noen uker nå, kom fra en vesentlig lettere Samsung Ativ S, men har ikke merket noe til vektforskjellen egentlig. Så ikke la dét stoppe deg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig bra anmeldelse! Har sett veldig lenge på Lumia 930 nå, og det ser kanskje ut til at denne blir den neste. Har Lumia 920 nå og har vært veldig fornøyd med den, selv om den har litt mer flesk enn de andre på markedet.

 

Eneste jeg savner fra anmeldelser generelt sett er å teste ut sekundærkameraet. Vi lever i verden som er veldig avhengig av å ta "selfies" på Snapchat eller Instagram, eller filme på Vine hvor man gjerne bruker frontkameraet. Det er kanskje derfor litt greit å ta sekundærkameraet med inn i anmeldelsen, siden optikken og antall piksler varierer veldig fra mobil til mobil.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt totalt fire lumia nå.

900, 920, 1320 og nå 930.

 

Jeg kan si at jeg har vært veldig fornøyd med alle.

Spesielt fornøyd var jeg med 920, telefonen som introduserte Wp 8.0.

Denne hadde jeg fra lansering frem til i sommer, da jeg greide å sette meg på den.

Da kjøpte jeg 1320, en telefon med 6' skjerm. Den var da på tilbud til latterlige 1800 kroner.

 

Her snakker vi mye telefon for pengene.

Det eneste den manglet var det gode kameraet.

Lite internminne plaget meg ikke, da det er full støtte for å legge lyd, apper og bilder på minnekort.

Og sist, men ikke minst, batterilevetiden på denne er fantastisk. 3400 MAH.

 

Så når 930 kom i butikk, ble fristelsen for stor og jeg gav etter. :)

Jeg angrer ikke et sekund på det kjøpet.

 

Kameraet er fantastisk, jeg kan zoome mens jeg filmer, og lyd blir tatt opp i dolby surround.

Batterilevetid er som forventet, ca. en dag. Jeg har installert WP 8.1 DP GDR 1, og er veldig fornøyd med hva telefonen leverer.

 

Byggekvaliteten på telefonen er også veldig bra.

Bedre enn på noen av de andre lumiaene jeg har hatt.

Det er 32 gb innebygget minne, noe som kan bli litt lite om man filmer ekstremt mye.

Ellers er det mer enn nok, og ingen grunn til å klage.

 

Når det kommer til apputvalget på WP, vil jeg si at dette har blitt mye bedre med mange proffe apper.

Jeg har hatt WP 8.0 siden første uken det ble lansert, så jeg har fått med meg hva som har skjedd.

Den første tiden var det tynt med skikkelige apper, men jeg savnet egentlig ingen ting, da jeg kom fra WP 7.5. Uansett, søkte du etter en app for et spesifikt formål, var det ikke sikkert det fantes på den tiden.

Kanskje fant du en dårlig app med stygt design, en app som ikke virket skikkelig, osv.

 

Nå derimot, finner du alt hva du trenger med ett enkelt søk.

De fleste store appene og spillene er tilgjengelige, og det er ingen grunn til å klage på apputvalg.

Jeg brukte nemlig android i startfasen også, fra android 1.6, så jeg vet hvordan android fungerte da det var nytt.

 

Tingenes tilstand var for android mye verre på den tiden enn hva det er for windows phone i dag.

Det var iphone og apple som var det rådende økosystemet på den tiden, og alt kom først dit.

Så hva fikk vi androidbrukere? Søppel og elendige reklameinfiserte apper som ofte krasjet.

 

Nå ser vi at appene til WP virker og som regel holder god kvalitet.

Sikkert fordi at MS fører kontroll med store og hva som slipper inn.

 

Jeg vil påstå at WP er på vei opp av startgropen.

Kvalitetsmessig har WP passert android for lenge siden.

Ting virker, ting går glatt, lite lugging, selv på svak maskinvare, osv.

Se hvordan android går på en telefon spesifisert tilsvarende f.eks Lumia 920, dobbelkjerneprosessor, osv.

Det er helt forferdelig, og jeg kan vanskelig skjønne hvorfor noen orker å utsette seg selv for den elendige opplevelsen.

 

Konklusjon: Gå for 930 hvis du har planer om ny telefon! Denne er fantastisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har brukt 930 noen uker nå, husker ikke helt når den kom i salg, og må si meg veldig fornøyd. Er enig med alt som står i anmeldelsen. Det eneste jeg har å putte fingeren på er utformingen. Dette er selvsagt smak og behag, men jeg synes fem tommer er litt i meste laget, og den trådløse ladingen kunne de ha spart seg for og heller gjort den tynnere. Telefonen er lekker å se på, men den er ganske stor og tung. Personlig bærer jeg den for det meste i hånden fremfor i bukselommen.

 

Jevnt over en kjempetelefon som jeg absolutt vil anbefale.

Lenke til kommentar

Angående mapper på Windows Phone:

Jarle, har du forsøkt mappene i Windows Phone 8.1 GDR1?

 

Her er en liten video jeg lagde med mappefunksjonen i WP 8.1 GDR1. Synes det fungerer kjempebra! Som TheMoonMan sier, så er det altså ikke dette som beskrives i testen, men en app som har vært en midlertidig løsning en stund nå.

https://www.youtube.com/watch?v=ctiW4I7enr4&list=UU-l-1bgxX1I72MNbL9wX01A

Lenke til kommentar

God og balansert review av 930en.Har hatt min nydelig grønne 930 i halvannen måned og er strålende fornøyd. 920 var etter min mening et kvantesprang mens 930 er en naturlig oppgradering. Skjønner ikke helt at det ikke skal være tilstrekkelig med 32GB intern lagring. Laster ikke folk bilder og videoer over til PC da?? Virker unødvendig å bruke telefonen til langtidslagring! OneDrive er for øvrig nydelig integrert i WP8 og gir deg 18GB gratis lagring.
Det burde også kommet frem i artikkelen hvor KJAPP og hvor mange gode funksjoner IE 11 har!
At telefonen fungerer bra selv under dårlige forhold istemmer jeg i. I samme ånd har også Nokia en gratis app/tjeneste (Nokia Xpress)som komprimerer datatrafikken med opptil 85%. Under vanskelige forhold hjelper denne for å kunne laste inn sidene man ønsker. Appen er poengløs å bruke hvis man er på et godt nett da dataene går viaen Nokia-server og sidene vil lastes tregt. I utlandet vil Nokia Express dessuten gi betydelig lavere surfekostnader..
Trådløs ladingen er genial. Har to pad'er på jobben hjemme og i bilen...alltid fullt batteri!

Endret av Ztil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan håndterer IE11 mouseover-dropdown menyer som også er en link?

 

Eks menyene på damping.no

 

Skjønner ikke helt at det ikke skal være tilstrekkelig med 32GB intern lagring. Laster ikke folk bilder og videoer over til PC da??

Tjo, så lenge jeg har skylagringsplass nok og den uploader automatisk så.

 

32gb er greit. Så har du noen GB offline musikk, kanskje legge over litt filmer når man skal på langtur uten WiFi, masse apps, så filming og kamera i tillegg... Er greit å ha et stort minnekort da. Alternativt kunne lagre direkte til en usb pinne. Speaking of which, kan den kobles til en memorystick er det kanskje greit for lange photosessions?

 

Var nylig på en treukers roadtrip utenfor Norge, da blir det lite backup å få gjort. Da er det greit å ha ekstra plass når det blir mye video og bilder.

Endret av Slai
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...