Gå til innhold

Ny behagelig lyd i 04 Ford Focus stv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppdatering! :closedeyes:

Fikk jobbet litt i går kveld. Nå har jeg fått lagt alle kablene, satt inn interiør og dempet ferdig gulv (mangler kun tak og dører nå)

a0hBaEw5.jpeg
Har også funnet en passende spot for å få +12v kablen inn til batteriet, blir nødt til å borre. Dette blir gjort i starten av neste uke

Pioneer har lagt inn en sikring mot skriving på hovedenhet. For at jeg skal blandt annet kunne søke etter steder på GPSen, må jeg stoppe, sette på håndbrekket før jeg får mulighet til å skrive... Tungvindt...

RmhJTElR.jpeg
Så, jeg koblet kablen som var koblet til håndbrekket, til jord. Nå tror bilen jeg har håndbrekket på hele tiden :D

NmN0RHBo.jpeg
Slik valgte jeg å legge kablene. Strøm på høyre side, signal på venstre (og i midten)

NnFwZ0M4.jpeg
Kablene kommer fint ut i bagasjerommet, her kommer de rett inn i subkassa/forsterkerracket

UVBEZk1S.jpeg
Strømkablene skal komme inn på høyre side. Her skal det være en splittblokk

bjVRWmd1.jpeg

bG5kcmpY.jpeg
Da er interiøret på plass igjen!

@GreenRay

Endret av GreenRay
Lenke til kommentar

Har du kjørt bilen etter dempingen? Merket noen forskjell?

 

Går jo bra unna med prosjektet dit :)

 

Jeg brukte det eksisterende hullet gjennom torpedoveggen som ligger rett bak hanskerommet - der var det god plass til strømkablene - og til og med 240V til kupevarmeren. Måtte bare utvide gumminippelen.

 

Ellers er et godt tips å lodde i stedet for å klemme på kabelsko og skjøting. Og bruke endehylser til skrufester. Dette gir bedre kontakt og holder mye lenger.

 

Et annet tips for å begrense spenningsfall og støy - en egen pluss fra batteriet til spilleren (når du allikevel skal gjennom torpedoveggen med kabler), riv gjerne i litt 6mm2 for eksempel - men du kan gjerne sikre den med 10A. Og en egen minus til spilleren.

Lenke til kommentar

Ser langt ifra vitsen med 6mm2 til en spiller. Vet du hvor mye som skal til for at det trengs så høyt tverrsnitt i boliginstallasjon? Og spenningsfall på 2 meter?

 

Kokkoooooo

 

Klart det er en gedigen overdimensjonering - men siden prisen for en stump 2,5 eller 4 eller 6mm2 er omtrent det samme - hvorfor ikke? En tykkere kabel er også mer robust, stivere - letter å legge osv.

 

Hva synes du man burde legge i stedet siden dette blir feil?

 

Jeg har 6mm2 til min spiller - men kan jo skifte ut denne til noe bedre - forslag?

Lenke til kommentar

Har du kjørt bilen etter dempingen? Merket noen forskjell?

 

Går jo bra unna med prosjektet dit :)

 

Jeg brukte det eksisterende hullet gjennom torpedoveggen som ligger rett bak hanskerommet - der var det god plass til strømkablene - og til og med 240V til kupevarmeren. Måtte bare utvide gumminippelen.

 

Ellers er et godt tips å lodde i stedet for å klemme på kabelsko og skjøting. Og bruke endehylser til skrufester. Dette gir bedre kontakt og holder mye lenger.

 

Et annet tips for å begrense spenningsfall og støy - en egen pluss fra batteriet til spilleren (når du allikevel skal gjennom torpedoveggen med kabler), riv gjerne i litt 6mm2 for eksempel - men du kan gjerne sikre den med 10A. Og en egen minus til spilleren.

Har målt litt dB... Vil ikke si at det er noen spesiell endring enda. Regner med det blir bedre etter dørene, panseret og taket blir ferdig.

 

Tomgang: ca det samme, kanskje 2-3dB lavere.

Hjulstøy: I følge måleren er det ca 5dB lavere

 

Kan ikke garantere at målingene er 100% nøyaktig, og konkluderer med at det ikke er noen merkbar endring, enda ;)

 

Har fått tips om den gjennomføringen på bilstereoforumet også, og jeg har sett hvor den er. Så skal sjekke om jeg får trødd kabelen gjennom der :)

 

Mulig jeg legger opp strøm til spilleren med det samme, har litt 4mm2 liggende som jeg kan bruke.

Liten oppdatering

 

Har maskert og tenkt ut hvordan venstre basskasse skal bli. Har planer om å starte støpingen i slutten av denne uka.

 

Kommer bilder etterhvert, mobilen gikk i gulvet på jobb i dag... = masse fine farger på skjermen :bb: :dw: Bildene ligger forhåpentligvis på minnekortet.

 

Når det kommer til valg av bilstereo, så har jeg ikke bestemt meg enda. Akkurat nå ligger det an til 100% Gladen fra Dynabel. Men har også kikket på noen produkter hos Bilstereosenteret og Bilradiospesialisten... Må bestemme meg snart!

Lenke til kommentar

Oppdatering!!!
Over en uke siden sist :O

Har slitt en del med å finne en løsning på plassering av sub og forsterkere i bagasjerommet... Den originale planen gikk i vasken da jeg sjekket dybden på subben (14cm) og dybden på "brønnen" (14cm). Ingen klaringe er ikke bra :dg:

Så etter mange timer med brainstorming måtte jeg til slutt bite i det sure eplet og gå for en litt enklere løsning. To firkantede kasser. Sitter å tegner en 3d modell av løsningen atm, deler bildene i morgen. Ser ikke så ille ut faktisk :)

59926.jpg
Har skaffet litt mdf og fått laget et nytt gulv. Planen er å bolte det fast til karosseriet.

59925.jpg
Her blir det litt glassfiberstøping!

59927.jpg
Har laget en liten luke i gulvet, så jeg får ut reservehjulet hvis uhellet er ute. Litt kjipt å må ut med alt anlegg når man står i veikanten med punktert dekk og regn

@GreenRay

Lenke til kommentar

Har i tillegg fått montert spilleren! 2din adapteret jeg kjøpte falt ikke helt i smak. Så jeg kombinerte 2din adapteret og rammen som fulgte med Pioneer spilleren.

59932.jpg
Har et ganske greit verksted på gården, med både fres og dreiebenk ++. Siden Pioneer rammen er litt større en 2din adapteret måtte jeg frese bort noe mm

59931.jpg
Etter litt liming så slei alt på plass. Virker ganske solid også! Neste steg blir å klistre på litt folie for å få bort stripene i lakken

Lenke til kommentar

Går unna her ja :)

 

Men har du plassert rammen til spilleren inne i faciaen? Synes du den bygget for mye ut?

 

Hvis jeg forsto deg rett:

 

Det er plass til rammen, grunnen til at den bygger litt ut er fordi dashbordet buer litt ut. Har ikke tenkt så mye over det selv, mulig det ser verre ut på bildet en det er i virkeligheten.

 

PS: Mulig jeg tar en tur til Bilradiospesialisten for å handle stereo idag :w00t: Blir Rockford og Focal all the way :dribble: (Har sprengt budsjettet mitt til himmels...)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det ser ut som om du har plassert rammen inne i faciaen - i stedet for å plassere spilleren i faciaen og trykke på plass rammen over mellomrommet mellom spilleren og faciaen?

 

Blir spennende å se hva du ender opp med :) Budsjett er noe dritt, hehe

 

Vet ikke helt om jeg forsto deg rett, men jeg mener den er montert riktig. Stikker dog litt ut, men tror det må bli slik.

 

----------------------

 

Må nesten komme med en update!

 

Går ikke så fort i svingene for tiden!

 

Sliter litt med design av basskasse, får ikke ting til å bli slik jeg vil :p

Vil ha forsterkerne på midten, men da må jeg ut med førersete og legge om litt kabler (de er akkurat for korte til å nå frem dit jeg vil.

 

Har dog fått trekkt strømkablen. Så det er hvertfall i orden!

 

Har også lagt inn bestilling hos Bilradiospesialisten, fikk et godt tilbud der på Rockford og Focal. Pga lang reise over dammen og høstferie får jeg ikke hentet komponentene før 13. Oktober. Har et mål om å få ferdig basskassa til da.

 

@GreenRay

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Update :dremel::xmas:

Føler det er på tide å komme med en liten update :)

Har ENDELIG fått alle komponentene i hus! Tok neste 2 måneder å få subbene.

Bestilte i utgangspunktet 2stk Rockford 10", men siden de aldri kom frem til Bilradiospesialisten... Så ble det 2stk Ground Zero 10", som også brukte fryktelig lang tid fra Tyskland. Men nå er de her, og jeg er i gang igjen.

Har fått trekt alt av kabler, testet Focal høyttalerne og startet med kassebygging.

Målet er å være ferdig i løpet av to uker :)

60478.jpg

60480.jpg

60479.jpg

60481.jpg

@GreenRay


Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...