Gå til innhold

Ny behagelig lyd i 04 Ford Focus stv


Anbefalte innlegg

Prosjekt: Total utskift av originalt lydanlegg

 

Etter en del lesing og spørring rundt omkring på diverse forum, har jeg bestemt meg for å utbedre lydanlegget i min Ford Focus stasjonsvogn.

 

Alt av originalt lydanlegg skal byttes ut, bilen skal lyddempes og strømsystemet skal oppgraderes.

 

Målet mitt med denne oppgraderingen er å kunne høre musikk til og fra jobb, uten å måtte høre på radioskurring som blir forverret i det dårlige originalanlegget.

 

Etter mange anbefalinger fra forumbrukere her på diskusjon.no og freak.no, og Bilradiospesialisten har jeg så å si bestemt meg for å gå til innkjøp av disse komponentene:

 

Hovedenhet: Pioneer AVH-X3600DAB (m/ 2din brakett og rattkontroll)

 

Høyttalere, front: Focal 165KR

Høyttalere, bak: Focal PC-165

Subwoofer: Rockford Fosgate Power TOD212

 

Forsterker, front/bak: Infinity Kappa Four

Forsterker, subwoofer: Infinity Kappa One

 

Splittblokk, strøm: 1x54mm2 inn og 2x54mm2 ut - Rockford Fosgate

Strømkabler, hoved: 50mm2 - Ground Zero

Strømkabler, forsterker: 20mm2 - Ground Zero

Høyttalerkabler: 1,5mm2 og 4mm2 - Ground Zero

Sikring: 100A Automat - Rockford Fosgate (mulig jeg kommer til å gå for smeltesikring)

 

Lyddemping: Silent Coat (16kvm/50kg)

 

Budsjettet ligger på ca 20 000kr

 

Fremmgang:

  1. Lydisolere HELE bilen (ut med seter og av med plastikk)
  2. Bygge basskasse og "rigg" for montering av forsterkere i bagasjerom
  3. Trekke kabler og montere spiller (hadde et håp om å gjøre det samtidig med lydisoleringen, men pga lønningen ikke kommer før september blir kablingen gjort senere)
  4. Montere høyttalere
  5. Kjøre fornøyd til jobb med god lyd

Kommer ikke til å handle komponentene før September, men har en anelse om at jeg kommer til å trenge litt tid på lydisolering og bygging av forsterker-rigg og basskasse, så det passer egentlig bra.

 

Ekstra:

  • Montere inn Arduino for styring av lys og forsterkere
  • Koble til avstandsmålere/ryggesensor
  • Montere ryggekamera
  • Bytte batteri
  • Bygge nytt gulv i bagasjerom (med samme filt som basskasse og forsterker-rigg)
  • Montere innbruddsalarm

 

Til slutt på jeg takke Mr_Spock for en utrolig bra arbeidslogg på AVforum, med masse bilder. Det var i hovedsak denne loggen som fikk meg til å starte på prosjektet.

 

- GreenRay

Endret av GreenRay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min grønnebil :)

 

NkdzL3BW.jpeg

 

NTMxdldS.jpeg

 

V29Cc3Jy.jpeg

Slik ser framdørene ut. Her skal det plasseres en 6,5" mellomtone og en diskant.

 

 

SnUwc0Ja.jpeg

Her skal det plasseres en 10" sub på hver side. Og forsterkerne skal stå på den ene siden (regner med det blir på venstre side)

Endret av GreenRay
Lenke til kommentar

Oppdatering :w00t:

 

Har bestilt dempematter til bilen. Gikk til innkjøp av en pakke med 16kvm (håper det holder :wee:) noe som kommer til å øke bilens vekt med hele 50kg!!

 

Gikk til innkjøp av Norges billigste og muligens mest solgte matter, ifølge Bilstereosenteret: Silent Coat

 

Håper på å få pakken til helga, så har jeg noe å pusle med i finværet :dremel:

 

- GreenRay

Lenke til kommentar

Oppdatering :w00t:

 

Har bestilt dempematter til bilen. Gikk til innkjøp av en pakke med 16kvm (håper det holder :wee:) noe som kommer til å øke bilens vekt med hele 50kg!!

 

Gikk til innkjøp av Norges billigste og muligens mest solgte matter, ifølge Bilstereosenteret: Silent Coat

 

Håper på å få pakken til helga, så har jeg noe å pusle med i finværet :dremel:

 

- GreenRay

 

Det var jo egentlig en perfekt pakke å handle - faktisk akkurat jeg det antall matter jeg brukte. Bra pris også.

Lenke til kommentar

 

Oppdatering :w00t:

 

Har bestilt dempematter til bilen. Gikk til innkjøp av en pakke med 16kvm (håper det holder :wee:) noe som kommer til å øke bilens vekt med hele 50kg!!

 

Gikk til innkjøp av Norges billigste og muligens mest solgte matter, ifølge Bilstereosenteret: Silent Coat

 

Håper på å få pakken til helga, så har jeg noe å pusle med i finværet :dremel:

 

- GreenRay

 

Det var jo egentlig en perfekt pakke å handle - faktisk akkurat jeg det antall matter jeg brukte. Bra pris også.

 

Hehe, det var en grund til at jeg valgte 16kvm :wee: har lest gjennom loggen din flere ganger for å plukke opp tips :dremel:

 

PS: Holder på å lydisolere atm, går ikke veldig fort (pga jobb og innhøsting på gården) men det går fremmover. Førstkommende Lørdag har Bilradiospesialisten tilbud og de arrangerer EMMA. Tenkte å ta en tur, i håp om noen gode tilbud jeg kan benytte meg av :xmas:

 

 

Oppdatering :w00t:

 

Har bestilt dempematter til bilen. Gikk til innkjøp av en pakke med 16kvm (håper det holder :wee:) noe som kommer til å øke bilens vekt med hele 50kg!!

 

Gikk til innkjøp av Norges billigste og muligens mest solgte matter, ifølge Bilstereosenteret: Silent Coat

 

Håper på å få pakken til helga, så har jeg noe å pusle med i finværet :dremel:

 

- GreenRay

 

Det var jo egentlig en perfekt pakke å handle - faktisk akkurat jeg det antall matter jeg brukte. Bra pris også.

 

Hehe, det var en grund til at jeg valgte 16kvm :wee: har lest gjennom loggen din flere ganger for å plukke opp tips :dremel:

 

PS: Holder på å lydisolere atm, går ikke veldig fort (pga jobb og innhøsting på gården) men det går fremmover. Førstkommende Lørdag har Bilradiospesialisten tilbud og de arrangerer EMMA. Tenkte å ta en tur, i håp om noen gode tilbud jeg kan benytte meg av :xmas:

 

PS2: Har også handlet inn glassfiber for støping av basskasse. Bilder kommer.

Lenke til kommentar

Ja, selvsagt, hehe, greit å vite hvor mye dempematter - før man begynner. Blir spennende å høre hvor stor effekt du synes dempingen får. Stasjonsvognen er det vel enda mer støy i enn hatchbacken? Eller kanskje ikke? Sommer og piggfritt går jo - men piggdekk er jo helt jævlig i en udempet Focus.

 

Ikke dumt å ha litt kroner og innkjøpsliste når de har "messe". Kan jo være noen skikkelig bra tilbud. Nå bryr jeg meg mest om SQ og ikke utseende (selv om installasjonen ble veldig lite synlig). Derfor valgte jeg jo Pioneer DEH-80PRS spilleren - i stedet for en 2 din spiller med skjerm. I dag er jo denne spilleren latterlig billig.

 

Men jeg sjekker stadig om det snart kommer en 2 din spiller med skjerm, med samme muligheter som 80PRS, men har ikke funnet noen enda.

 

Støping av basskasse høres jo spennende ut, du får knipse noen bilder og vise byggingen. Er det hjulbrønnen som skal utnyttes? Ser at det finnes ferdigbygde subkasser til Focus MKII, for sidemontering:

 

http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Focus-MK2-Subwoofer-Cabinet-Enclosure-10-25cm-Subwoofer-Apposite-/271577807927?pt=UK_In_Car_Technology&hash=item3f3b4c7c37

 

En slik (eller 2) i glassfiber kan jo være aktuelt?

 

Er veldig fornøyd med min 2x12" lukkede kasse, tight, hardslående og presis bass. Men leker jo med tanken å få tak i et par 15", passende til den største åpne kassen jeg kan få plass til i bagasjerommet. Ikke så SQ, men dypere og mer bass - kunne vært fint å bytte litt på? hehe

Lenke til kommentar

Ja, selvsagt, hehe, greit å vite hvor mye dempematter - før man begynner. Blir spennende å høre hvor stor effekt du synes dempingen får. Stasjonsvognen er det vel enda mer støy i enn hatchbacken? Eller kanskje ikke? Sommer og piggfritt går jo - men piggdekk er jo helt jævlig i en udempet Focus.

 

Ikke dumt å ha litt kroner og innkjøpsliste når de har "messe". Kan jo være noen skikkelig bra tilbud. Nå bryr jeg meg mest om SQ og ikke utseende (selv om installasjonen ble veldig lite synlig). Derfor valgte jeg jo Pioneer DEH-80PRS spilleren - i stedet for en 2 din spiller med skjerm. I dag er jo denne spilleren latterlig billig.

 

Men jeg sjekker stadig om det snart kommer en 2 din spiller med skjerm, med samme muligheter som 80PRS, men har ikke funnet noen enda.

 

Støping av basskasse høres jo spennende ut, du får knipse noen bilder og vise byggingen. Er det hjulbrønnen som skal utnyttes? Ser at det finnes ferdigbygde subkasser til Focus MKII, for sidemontering:

 

http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Focus-MK2-Subwoofer-Cabinet-Enclosure-10-25cm-Subwoofer-Apposite-/271577807927?pt=UK_In_Car_Technology&hash=item3f3b4c7c37

 

En slik (eller 2) i glassfiber kan jo være aktuelt?

 

Er veldig fornøyd med min 2x12" lukkede kasse, tight, hardslående og presis bass. Men leker jo med tanken å få tak i et par 15", passende til den største åpne kassen jeg kan få plass til i bagasjerommet. Ikke så SQ, men dypere og mer bass - kunne vært fint å bytte litt på? hehe

 

Hva var spesielt med den spilleren du har?

 

Skal knipse masse bilder av støpingen! Det er sidene i bagasjerommet som skal bli til basskasse og forsterkerrack. Hjulbrønnen skal forbli hjulbrønn :)

 

Kunne selvfølgelig ha kjøpt en ferdig basskasse, men jeg startet dette prosjektet for å lære nye ting, ha noe å pusle med og for å få god lyd i bilen.

Har aldri støpt noe av glassfiber, så det ser jeg på som en positiv utfordring. Kanskje jeg får bruk for erfaringen senere en gang :dremel:

 

Dobbel 15" hadde vært fint det, men det tar noe syykt med plass :ph34r: Ser for meg at jeg kommer til å utvide/oppgradere anlegget om en stund. Fint å bytte litt som du sier.

 

PS: Holder fremdeles på med støydemping, kommer med bilder i løpet av uka. Ikke så veldig mye å se enda. Håper på å starte med glassfiberstøpinga mot slutten av helga.

Lenke til kommentar

Det er et noen nøkkelfunksjoner på DEH-80PRS som er avgjørende for høy lydkvalitet. De viktigste er 3-veis aktiv deling og time-alignment. Disse 2 funksjonene henger på en måte sammen.

 

Med 3-veis aktiv deling bruker man justerbare delingsfiltere inne i spilleren (man bruker ikke det som følger med frontsettet). Man har altså 6 rca kabler ut fra spilleren til hver sin forsterker og videre til hver høyttaler. Suben kan kjøres i mono hvis ønskelig.

 

Man kan justere delingsfrekvensen og brattheten på denne på alle 6 høyttalere i bilen. Du bestemmer selv altså hvilket område diskant, mellomtone og sub skal jobbe. Samtidig kan du justere level på alle 6 elementene uavhengig.

 

Det høres kanskje avansert ut, men det er ikke noe hokus pokus - opplysninger om slike ting står oppgitt i dokumentasjonen som følger med høyttalerene. Samtidig kan spilleren selv justere inn dette automatisk via mikrofonen som følger med. Men ved å justere litt selv - henter man ut det lille ekstra.

 

Så er det time-alignment - man kan justere avstanden i tid til hver av de 6 høyttalerene i spilleren - slik at all lyd treffer ørene dine til eksakt samme tid. Dette gir et veldig detaljert, stort, oppløst og dypt lydbilde. Dette gjøres også via medfølgende mikrofon, men man kan måle og justere inn selv.

 

Dynamikk og lydtrykk er jo fine greier - men det jeg beskriver ovenfor, gir SQ i en helt annen liga. Begge deler samtidig er selvsagt å foretrekke :)

 

Blir spennende å se bilder :)

Lenke til kommentar

Oppdatering :xmas:

 

Det går ikke så fort i svingene, men prosjektet går fremmover!

 

Har fått lydisolert hele bagasjerommet og gulvet inne i bilen. Dørene, taket og panseret gjennstår enda.

 

Før jeg rev ut alt av interiør fikk jeg målt dB.

 

Tomgang: 40dB

Hjulstøy: 60dB (Holdt inn kløtsjen mens bilen trillet ned en bakke)

 

Blir spennende å se om det er noe forskjell!

 

aU5zZjNj.jpeg

Bagasjerommet ferdig strippet.

 

eTE0R0tW.jpeg

Alt skal ut, til og med førersetet.

 

a1djangv.jpeg

Etter alt var ribbet, gikk jeg over med støvsuger og rødsprit for å fjerne all dritten. Fant blandt annet en kniv, mange hårspenner, godteri og et par kroner.

 

SHg3YXpV.jpeg

Bagasjerommet ferdig dempet!

 

TXoxNUFv.jpeg

Noen par kilo ekstra på bagasjeluka gjorde godt! Ble lettere å lukke, samt at den virker mer solid.

 

NXZqTmlY.jpeg

Nesten ferdig fremme i bilen også, mangler litt under dash.

 

VVY1V0x6.jpeg

Fikk en nysgjerrig katt på besøk :dremel:

 

@GreenRay

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Minioppdatering :fun: :fun:

 

Var en tur innom Bilradiospesialisten idag, de arrangerte Soundoff 2014, med BBQ, dB-drag, stereokast og tilbud! Morro å få litt inspirasjon fra flere ildsjeler!

 

Um9BMVM5.jpeg

Var en del heftige anlegg der!

 

Jeg dro dit egenlig bare for å få litt inspirasjon, og for å handle kabler.

Endte opp med å bruke alt for mye penger, gikk til innkjøp av spiller.

 

Pioneer AVIC-F60DAB, toppmodellen til Pioneer som nettopp hadde fått en EISA pris!

 

dkhYQkhD.jpeg

Ut med gammel dritt....

 

Kablene handlet jeg fordi jeg har tenkt å gjøre meg ferdig med trekkingen meds jeg jobbet med lydisoleringen.

 

PS: Har et problem med spilleren. Når jeg går inn på Navigasjonsappen får jeg beskjed om å godkjenne en lisens, problemet er at jeg ikke får til å trukke på hverken "agree" eller "disagree". Får ikke til å bla nedover engang...

 

WHJqVlpQ.jpeg

Bilde av problemet

 

@GreenRay

 

Lenke til kommentar

Skal si du har kommet godt i gang - ser jo veldig bra ut! Flotte bilder.

 

River i toppmodellen til nesten 10k? Såpass :)

Planen var egentlig å ta enda litt flere bilder, med noe annet en mobilen. Men jeg glemmer alltid å ta med speilrefleksen ut i bilen :rofl:

 

Hadde planer om å kjøpe en gps senere, men bestemte meg for å legge litt ekstra penger i spilleren for å få med navigasjon... Så endte opp med toppmodellen, hehe.

 

PS: Fikk fikset det lille problemet med navigasjonen, måtte bare koble spilleren til håndbrekket. Funker som bare det nå!

Endret av GreenRay
Lenke til kommentar

 

Skal si du har kommet godt i gang - ser jo veldig bra ut! Flotte bilder.

 

River i toppmodellen til nesten 10k? Såpass :)

Planen var egentlig å ta enda litt flere bilder, med noe annet en mobilen. Men jeg glemmer alltid å ta med speilrefleksen ut i bilen :rofl:

 

Hadde planer om å kjøpe en gps senere, men bestemte meg for å legge litt ekstra penger i spilleren for å få med navigasjon... Så endte opp med toppmodellen, hehe.

 

PS: Fikk fikset det lille problemet med navigasjonen, måtte bare koble spilleren til håndbrekket. Funker som bare det nå!

 

 

Det med å kople til brekket - er det for at man ikke skal kunne fikle med visse funksjoner på spilleren når man kjører?

Lenke til kommentar

 

 

Skal si du har kommet godt i gang - ser jo veldig bra ut! Flotte bilder.

 

River i toppmodellen til nesten 10k? Såpass :)

Planen var egentlig å ta enda litt flere bilder, med noe annet en mobilen. Men jeg glemmer alltid å ta med speilrefleksen ut i bilen :rofl:

 

Hadde planer om å kjøpe en gps senere, men bestemte meg for å legge litt ekstra penger i spilleren for å få med navigasjon... Så endte opp med toppmodellen, hehe.

 

PS: Fikk fikset det lille problemet med navigasjonen, måtte bare koble spilleren til håndbrekket. Funker som bare det nå!

 

 

Det med å kople til brekket - er det for at man ikke skal kunne fikle med visse funksjoner på spilleren når man kjører?

 

 

Hmm, kanskje det. Får jo til å endre på det meste mens jeg kjører, men ser det er noe jeg ikke får trykket på. Skal sjekke det ut.

 

Men hvis jeg kobler den til 0v, som ananympappkasse sier, vil den da tro at jeg altid har håndbrekket på/av? hmm. Her må det forskes!

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Skal si du har kommet godt i gang - ser jo veldig bra ut! Flotte bilder.

 

River i toppmodellen til nesten 10k? Såpass :)

Planen var egentlig å ta enda litt flere bilder, med noe annet en mobilen. Men jeg glemmer alltid å ta med speilrefleksen ut i bilen :rofl:

 

Hadde planer om å kjøpe en gps senere, men bestemte meg for å legge litt ekstra penger i spilleren for å få med navigasjon... Så endte opp med toppmodellen, hehe.

 

PS: Fikk fikset det lille problemet med navigasjonen, måtte bare koble spilleren til håndbrekket. Funker som bare det nå!

Det med å kople til brekket - er det for at man ikke skal kunne fikle med visse funksjoner på spilleren når man kjører?

Hmm, kanskje det. Får jo til å endre på det meste mens jeg kjører, men ser det er noe jeg ikke får trykket på. Skal sjekke det ut.

 

Men hvis jeg kobler den til 0v, som ananympappkasse sier, vil den da tro at jeg altid har håndbrekket på/av? hmm. Her må det forskes!

Jepp. Har du navi? Mulig den ikke virker og bluetooth innstillinger. Husker ikke.. :p

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Skal si du har kommet godt i gang - ser jo veldig bra ut! Flotte bilder.

 

River i toppmodellen til nesten 10k? Såpass :)

Planen var egentlig å ta enda litt flere bilder, med noe annet en mobilen. Men jeg glemmer alltid å ta med speilrefleksen ut i bilen :rofl:

 

Hadde planer om å kjøpe en gps senere, men bestemte meg for å legge litt ekstra penger i spilleren for å få med navigasjon... Så endte opp med toppmodellen, hehe.

 

PS: Fikk fikset det lille problemet med navigasjonen, måtte bare koble spilleren til håndbrekket. Funker som bare det nå!

Det med å kople til brekket - er det for at man ikke skal kunne fikle med visse funksjoner på spilleren når man kjører?

Hmm, kanskje det. Får jo til å endre på det meste mens jeg kjører, men ser det er noe jeg ikke får trykket på. Skal sjekke det ut.

 

Men hvis jeg kobler den til 0v, som ananympappkasse sier, vil den da tro at jeg altid har håndbrekket på/av? hmm. Her må det forskes!

Jepp. Har du navi? Mulig den ikke virker og bluetooth innstillinger. Husker ikke.. :p

 

Har navi ja. Fikk testet denne funksjonen på vei hjem fra jobb. Når håndbrekket er på får jeg tilgang til flere instillinger.

Lenke til kommentar

Oppdatering :green:

 

Da har jeg puslet litt mere med prosjektet!

 

Fikk hentet 2-din adapteret på mandag, måtte i tillegg kjøpe nye signalkabler, siden de jeg kjøpte tidligere ikke var lange nok!

 

Selgeren sa at jeg ikke fikk levere tilbake de korte kablene, siden pakken var åpnet. Lurer litt på om noen her vet om jeg har noen rettigheter her?

Når jeg var å handlet alle kablene så forklarte jeg hvor komponentene skulle plasseres i bilen, og fikk kabler ut ifra hva selgeren trodde jeg trengte.

 

Prøvde også å montere 2-din adapteret. Meget skuffet over kvaliteten! Plasten er sprø og lakkeringen er slurvete. Hadde forventet noe bedre for 750kr.... :hrm: :hrm: Fulgte ikke med bruksanvisning heller, så ga opp til slutt :rofl:

 

OUM1UlN3.jpeg

Slik ble resultatet av monteringen. Spilleren er ikke låst fast. Vurderer å ta frem dremelen og fikse adapteret selv. Time will show, skal ta kontakt med Bilradiospesialisten først.

 

dGdQamZS.jpeg

 

aVNzQXlo.jpeg

 

MExWOHBz.jpeg

 

Er for tiden på jakt etter et hull i torpedoveggen. Noen som har tips? :dremel:

 

Qlo3Zmpi.jpeg

Trondheim city har til og med et par 3D modeller

 

@GreenRay

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...