Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gjør det vondt å borre?


Henrik2402

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå for tiden er borring en enkel sak der de stort sett bare borrer ut det som skal borres ut. Og i de fleste tilfeller er det ikke nødvendig med bedøvelse siden de ikke borrer slik at det er risiko for å treffe en nerve. Men om du trenger bedøvelse er det også en helt annen sak. Si i fra at du er litt nervøs for det og så gjør de alt for at det skal bli en bedre opplevelse for deg.

Du skal se at det kommer til å gå kjempebra og at den nervøsiteten som du nå har var helt ubegrunnet.

Lenke til kommentar

Ingenting galt i å be om bedøvelse, jeg gjør det hele tiden. Gidder ikke å få en dag ødelagt av potensiell tannpine :p

 

Har dog aldri skjedd at jeg har hatt noe vondt etter tannlegen, eneste gangen var da jeg trakk visdomstannen forrige uke, men da var det jo når bedøvelsen gikk ut, ikke under selve trekkingen.

Lenke til kommentar

Helt fra da jeg borret første gang som smågutt har jeg borret uten bedøvelse. Rettere sagt, jeg fikk aldri vite det var mulig å få bedøvelse. Gråt og gråt som liten gutt men kom meg alltid gjennom det for jeg visste ikke bedre. (Var tydeligvis moren min som ikke ville jeg skulle bli pysete, og takk for det) er ikke så ille, men fordi jeg hadde det ganske vondt og ble ganske redd har jeg alltid vært litt flinkere med å unngå hull :w00t:

Lenke til kommentar

Hei! Kom nettopp hjem fra tannlegen/tannpleieren og jeg fikk beskjed om at jeg hadde et hull i en tann. Hun sa ingenting om det var et stort hull eller lite hull så er litt skeptisk. Har sett i andre tråder at borring ikke gjør spesielt vondt, og noen anbefaler bedøvelse og ikke. Hva er best?

bedøvelsen gjør omtrent like vondt som borringen, om ikke værre, men føles som et tryggere valg så jeg går for det hver gang. Ta med musikk og hør på det så slipper du å høre kraklingen fra borret like godt :)

Lenke til kommentar

 

Hei! Kom nettopp hjem fra tannlegen/tannpleieren og jeg fikk beskjed om at jeg hadde et hull i en tann. Hun sa ingenting om det var et stort hull eller lite hull så er litt skeptisk. Har sett i andre tråder at borring ikke gjør spesielt vondt, og noen anbefaler bedøvelse og ikke. Hva er best?

bedøvelsen gjør omtrent like vondt som borringen, om ikke værre, men føles som et tryggere valg så jeg går for det hver gang. Ta med musikk og hør på det så slipper du å høre kraklingen fra borret like godt :)

 

 

Det er for det første individuelt og for det andre avhengig av kvar holet er og kor stort det er.

 

For meg er bedøving er eit lite ubetydeleg stikk, mens boring utan bedøving kjennes ut som tannlegen kjører eit bor langt ned i nervene. Eg har prøvd utan bedøving, men det gjekk ikkje. Tannlegen hadde ikkje klart å jobbe om eg skulle hatt så vondt gjennom heile operasjonen. Så det blir alltid bedøving for min del. Nokre timar med nummen kjeve er betre enn alternativet.

Lenke til kommentar

Prøv uten. Sist jeg måtte borre var det brukket av en bit av en tann og jeg synes ikke de timene med bedøvelse sigende sakte ut fristet. Da er det greiere med 20-30 sekunder smerte. Var riktignok våt av svette på ryggen og i panna etterpå, men en god machofølelse samtidig. ;-)

Lenke til kommentar

I dag er det ikke vondt å gå til tannlegen i det hele tatt. For et par dager siden var jeg hos tannlegen på grunn av en byll i tannkjøttet. Det viste seg at det måtte en ganske heftig rotfylling til, noe som innebærer at de må åpne tannen og skrape ut alt av nerver, før de tilslutt renser og tetter. Jeg fikk greit med bedøvelse, så jeg kjente absolutt null smerte. Tannlegen ga meg faktisk en bedøvelseskrem i tannkjøttet så selv ikke sprøytestikket gjorde vondt. Jeg kjente kanskje bedøvelsen i et par timer etter at tannlegetimen var avsluttet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...