Gå til innhold

Stenger døra for alle uten nyeste versjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Fra en topp i mars 2003 på 88 prosent, står i dag Microsofts en gang så dominerende nettleser igjen med knappe 8,8 prosent.

Hæ, bare 8.8%?

 

Det må da i tilfelle være snitt av samtlige enheter, inkl. telefoner etc.

 

Ja, ja.. det er vel en fin ting tror jeg. Håper at IE ikke blir helt borte, jeg liker at det finnes en del alternativer.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hjelpe meg! Dere kan da ikke bruke W3Schools sin "webstatistikk" som referanse. Deres statistikk er jo bare for W3Schools egne sider, der det er hovedsakelig webutviklere som er inne. Klart IE får lav score blant dem. Statistikken som regnes som mest relevant for statistisk bruk er vel NetMarketshare sin (http://www.netmarketshare.com/), og her er IE på ca 60% på verdensbasis. Mange bruker også StatCounter, men den har bare sidevisninger (ikke brukere), og viser derfor en lavere andel på IE (som betyr at IE-brukere ikke er de mest aktive på nett). Hos oss på Yr.no (som er et nettsted som treffer bredt i den norske befolkningen) er IE-andelen det siste året ganske stabil på ca 52-53%.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hjelpe meg! Dere kan da ikke bruke W3Schools sin "webstatistikk" som referanse. Deres statistikk er jo bare for W3Schools egne sider, der det er hovedsakelig webutviklere som er inne. Klart IE får lav score blant dem. Statistikken som regnes som mest relevant for statistisk bruk er vel NetMarketshare sin (http://www.netmarketshare.com/), og her er IE på ca 60% på verdensbasis. Mange bruker også StatCounter, men den har bare sidevisninger (ikke brukere), og viser derfor en lavere andel på IE (som betyr at IE-brukere ikke er de mest aktive på nett). Hos oss på Yr.no (som er et nettsted som treffer bredt i den norske befolkningen) er IE-andelen det siste året ganske stabil på ca 52-53%.

 

Godt poeng, kudos. Synes for øvrig at W3Schools kunne ha vært tydeligere på dette selv. Jeg ser de konkluderer med "We see that Google Chrome, Firefox, and Internet Explorer are the most used browsers today." på bakgrunn av deres egne logger. De går med andre ord selv i den samme fellen som hardware.no.

Lenke til kommentar

Godt poeng, kudos. Synes for øvrig at W3Schools kunne ha vært tydeligere på dette selv. Jeg ser de konkluderer med "We see that Google Chrome, Firefox, and Internet Explorer are the most used browsers today." på bakgrunn av deres egne logger. De går med andre ord selv i den samme fellen som hardware.no.

 

Statistikk er vanskelig og det er liten tvil om at mange gjør feil. Er ikke så overrasket over W3Schools, for det meste av informasjonen hos dem er overforenklet. Prøver helst å finne andre kilder enn dem. De fikk forresten en ganske velrettet aksjon mot sin dårlige informasjon for noen år siden, kalt http://www.w3fools.com/ :-)

 

Hvordan blir markedsandelen til IE hos yr.no hvis du også legger til Android, iOS og Windows Phone i statistikken?

 

Disse tallene er litt vanskeligere å samle (grunnet flere forskjellige apps m.m.), men jeg har sett på mange andre store nettsider at for mobil er Safari veldig høyt representert med over 70%, mens resten stort sett er chrome/android browser. Dette gjelder vel og merke Norge, der iOS har uvanlig høy markedsandel. På mobil er det nok i enda større grad enn på desktop slik at en liten andel brukere står for veldig mye av bruken, så her er det kanskje enda vanskeligere å finne ut hvor mange brukere det finnes (jf. det saken handlet om, nemlig antall brukere berørt, som ikke er det samme som bruk). På den annen side har de fleste bare en telefon om gangen, så her slipper man problemet med at mange "brukere" egentlig er den samme personen på flere forskjellige maskiner. Det eneste som virker ganske trygt å si er at de fleste nok beholder den nettleseren som er inkludert i systemet de kjører, mens de ivrigste surferne bytter, og da om trent like mange til Chrome og Firefox.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er litt rart det har sunket så mye. Forbrukermarkedet har endret seg ganske mye siden 2003. På den tiden var surfing fra telefoner, nettbrett, smart tv'er og andre enheter helt fraværende så jeg synes det blir litt feil å sammenligne disse tallene.

Det har ikke sunket så mye. Se post #8.

Lenke til kommentar

Synes for øvrig at W3Schools kunne ha vært tydeligere på dette selv.

 

Vel, de skriver følgende nederst på siden, under alle tabellene:

 

Note: W3Schools is a website for people with an interest for web technologies. These people are more interested in using alternative browsers than the average user. The average user tends to use the browser that comes preinstalled with their computer, and do not seek out other browser alternatives.

 

Dette burde være klart nok, men "you can't trust this information!" øverst på siden hadde selvsagt vært bedre.

Lenke til kommentar

 

Synes for øvrig at W3Schools kunne ha vært tydeligere på dette selv.

 

Vel, de skriver følgende nederst på siden, under alle tabellene:

 

Note: W3Schools is a website for people with an interest for web technologies. These people are more interested in using alternative browsers than the average user. The average user tends to use the browser that comes preinstalled with their computer, and do not seek out other browser alternatives.

 

Dette burde være klart nok, men "you can't trust this information!" øverst på siden hadde selvsagt vært bedre.

 

 

Ja, det var jo en grei forklaring det. Bare litt vanskelig å finne. Jeg synes likevel det er litt rart at de utgir sine egne logger som "webstatistikk", særlig når de vet at de dekker en såpass smal brukergruppe. Hadde vært greiere om det var Amazon som gjorde det.

 

Vel HW, dere kan iallfall trygt fjerne de siste avsnittene i denne artikkelen, for de tallene dere har der er garantert borti staur og vegger!

Lenke til kommentar

 

 

Synes for øvrig at W3Schools kunne ha vært tydeligere på dette selv.

 

Vel, de skriver følgende nederst på siden, under alle tabellene:

 

Note: W3Schools is a website for people with an interest for web technologies. These people are more interested in using alternative browsers than the average user. The average user tends to use the browser that comes preinstalled with their computer, and do not seek out other browser alternatives.

 

Dette burde være klart nok, men "you can't trust this information!" øverst på siden hadde selvsagt vært bedre.

 

 

Ja, det var jo en grei forklaring det. Bare litt vanskelig å finne. Jeg synes likevel det er litt rart at de utgir sine egne logger som "webstatistikk", særlig når de vet at de dekker en såpass smal brukergruppe. Hadde vært greiere om det var Amazon som gjorde det.

 

Vel HW, dere kan iallfall trygt fjerne de siste avsnittene i denne artikkelen, for de tallene dere har der er garantert borti staur og vegger!

 

 

Heisann, alle! Ja, dere har gode poenger, så her må det ha skjedd en glipp - jeg har fjernet den siste biten av artikkelen, så skal vi følge bedre med på slike feilkilder i fremtiden :)

Endret av VargAamo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Synes for øvrig at W3Schools kunne ha vært tydeligere på dette selv.

 

Vel, de skriver følgende nederst på siden, under alle tabellene:

 

Note: W3Schools is a website for people with an interest for web technologies. These people are more interested in using alternative browsers than the average user. The average user tends to use the browser that comes preinstalled with their computer, and do not seek out other browser alternatives.

 

Dette burde være klart nok, men "you can't trust this information!" øverst på siden hadde selvsagt vært bedre.

Ah, den delen så jeg faktisk ikke. Det frifinner dem jo selvsagt til en viss grad, selv om jeg synes at det burde stå lengre oppe. Det gjør meg også litt nysgjerrig på hvem de tenker den statistikken skal være interessant for, når de erkjenner at det er et smalt utvalg.

Lenke til kommentar

Det som er problemet til IE er at ingen gidder å bry seg. Selv ikke om dinside, VG og Startsiden.no skrev at alle måtte bytte til nyeste IE, så hadde vel kanskje 5 % ekstra oppdatert.... Forbrukere er håpløse :(

 

Eneste som vilke fungert for IE er om surfing ble blokkert så lenge det er en utadert versjon, og når man starter IE så blir man sendt direkte til uppdateringssiden til Microsoft, eventuelt en side som forklarer hvordan man oppdaterer.

Lenke til kommentar

Nå finnes det nye utgaver av andre nettlesere som funger på eldre utgaver av windows

kan de ikke bruke IE så bytter de til andre nettlesere ,ikke en oppgradert utgave av IE

 

og det meg god grunn

Ny IE kreve nyere windows.

NY windows krever nyere pc

 

Mye av fabrikasjons utstyret , som funger bra enda krever eldre programvare , som ikke fungere med nyere windows

eller så har man tilkoblinger som ikke lenger er standard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...