Gå til innhold

Sigma-objektiv - høres ut som noe er løst inni der


Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg litt hjep her, håper noen kan svare.

 

For noen måneder siden kjøpte jeg et Sigma 17-50mm objektiv til mitt nye Nikon D7100. Jeg har vært strålende fornøyd med det, helt supert objektiv. De siste ukene har jeg hørt en slags "klikkelyd" når jeg har slått av og på kameraet, men alt har jo fungert, så jeg har ikke tenkt så mye på det.

 

Igår skulle jeg bytte objektiv, og når jeg tar av Sigmaen så skrangler den. Ikke bare litt, men veldig. For meg høres det ut som det er et løst glass et sted. (Vet ikke om det er mulig, jeg har null peiling på sånne ting.)

 

I tillegg ser jeg at når jeg beveger zoomen på objektivet, så kommer kretskortet til syne. (For det er vel et kretskort den grønne tingen med duppeditter på?) Det skal da ikke være sånn? Jeg har sjekket på mine andre zoomobjektiver, og det skjer ikke på noen av dem.

 

Beklager ELENDIG forklaring, men jeg er grønn på slike tekniske ting, og vet ikke hvordan jeg skal forklare ting.

 

Håper likevel noen skjønner hva jeg mener, eller har peiling på hva som kan ha skjedd. Jeg har vært så superforsiktig med både kamera og objektiv, så skjønner ikke helt hvordan noe kan ha blitt ødelagt etter så kort tid.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kretskortene kommer til syne når du vrir på zoomen og ser inn på baksiden på de alle fleste objektiver. Hvis du opplever dette tror jeg ikke det er noe spesielt. Litt skrangling vil du høre på alle objektiver når du rister på de.

 

Har du tatt en titt om bildekvaliteten lider? Prøv på alle blendere

- 2,8

- 4

-5,6

-11 osv.....

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Nå føler jeg meg litt dum, siden jeg ikke husker hvordan objektivet så ut før denne skranglelyden kom :blush: Jeg var så glad da jeg fikk det, det gikk rett på kameraet og har nesten ikke vært av de siste månedene.

 

Jeg prøvde å legge ut bilder her, men jeg fikk bare feilmeldinger. Men ja, det er på baksiden kretskortet kommer til syne. Jeg har sjekket på alle de andre objektivene mine, men det er kun på denne Sigmaen at det skjer. På de andre er kretskortet skjult selv om jeg vrir zoomen.

 

Jeg har hørt LITT skranglelyd før, men her snakker vi om mye lyd, som om to glass ligger løse oppå hverandre. Jeg trenger ikke riste objektivet, det er nok at jeg bare løfter det...

 

Jeg har ikke lagt merke til noe på bildekvaliteten, men jeg får ta noen testbilder og sjekke nærmere.

Hvis noe faktisk ER løst inni der, kan kameraet ta skade om jeg bruker objektivet?

Lenke til kommentar

Litt lyd er det typisk i objektiver - litt "slark" av bildestabiliseringsmekanismen.

At du kan se kretskort når du kikker inn baki er helt ok - sånn er ganske så mange objektiver. Dette er helt normalt: http://www.lenstip.com/256.3-Lens_review-Sigma_17-50_mm_f_2.8_EX_DC_OS_HSM_Build_quality.html

36430_sig17-70_elek.jpg

 

Kan du komme deg til en butikk, finne makent objektiv og høre om det er samme lyd der? :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Takk for den oppklaringa, da ser jeg jo at dette med kretskortet er helt normalt. Merkelig at jeg ikke har lagt merke til det på de 3 mnd jeg har hatt objektivet, men det sier vel mer om meg :roll:

 

Jeg har ikke funnet makent objektiv på noen butikker her, men får kanskje ta en runde og spørre.

 

Er det normalt mer "skrangling" i objekter med bildestabilisator?

Lenke til kommentar

Er det normalt mer "skrangling" i objekter med bildestabilisator?

 

Hmm. "Sjekke med de objektivene jeg har med:

Nikkor 28-200 (uten VR): Ved 28 mm høres det ut som om det meste flytter litt på seg, lette klikkelyder. I mellomstillinger og ut til 200 mm er det en god del mer lyd, særlig om objektivet ristes fram og tilbake. Det er tydelig at det er selve zooming som har litt slark, det gir samme lyd å trekke ytre del i forhold til indre.

Nikkor 20/2,8 (uten VR). En god del lyd. Blenderringen, blenderlamellene og fokusringen, kan det høres ut som

Nikkor 24-85 (AF-S med VR): Desidert stillest av de tre. Lyden blir enda lavere ved å zoome ut til 85 mm, så det kan virke som det er zoomemekanismen som gir lyden.

Lenke til kommentar

Jeg har et sigma 150mm macro objektiv med OS. Det begynte å lage litt lyder akkurat som du beskriver, å etter en stund kom det en kraftigere lyd som om et glass var løst inni.

Jeg tok med objektivet til japanphoto der jeg hadde kjøpt det. De sendte det inn til reparasjon, for det var helt klart noe galt med det.

Når det kom tilbake fra rep. var det en lapp på objektivet fra repratøren; at OS MÅ skrus av hver gang objektivet tas av kamera. Det var det som forårsaket skaden innvending. Vet ikke om det er sånn på alle sigma objektiv med OS, men det høres helt likt ut som mitt når du forklarer.
Jeg skrur nå alltid av OS før jeg tar objektivet av kamera og har ikke hatt noe problem i ettertid.

Lenke til kommentar

Det siste der ga ingen mening - i bruksanvisningen til omtrent alle kameraene som er laget unntatt IKEA PS står det at man skal slå av KAMERAET før man tar og bytter objektiv. Er kameraet av er kontaktene døde og det går ingen strøm eller signaler til objektivet og evt elektronikken hvis bildestabilisatoren benytter seg av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...