Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innpress på felg?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har en bil med følgende specs på felger

 

 

Boltsirkel: 4x100

 

Innpress: 36

 

Nav: 60.1

 

Bolt: B12x1.5

 

Felgene som står på er 14" med 185/65 dimensjon, slitte, må byttes

 

Så har jeg følgende felger med dekk tilgjengelig for en billig penge

 

Boltsirkel: 4x100

 

Innpress: 50

 

Nav: 60.1

 

Bolt: B12x1.5

 

Innpress og 1" på felg er forskjellig, resten er likt. Bilene som felgene har stått på er en Renault Kangoo og en Renault Laguna

 

 

Vil dette passe? eller er innpress sirkelen som felgen tres inn på?

Endret av neutrality
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innpress kan enklest forklares med hvor langt inn/ut av hjulhuset felgen stikker. Jo lavere innpress, jo lengre ut av skjermen stikker felgen. Høyere innpress betyr at felgen bygger mer innover. For at en felg skal være godkjent uten særskilt godkjenning må innpresset ikke endres med mer enn 7,5mm. I tillegg må ingen del av hjulet stikke utenfor loddlinjen fra skjermens ytterkant og nedover og hjulet må ikke under noen omstendigheter kunne berøre skjerm, hjuloppheng e.l. Endring utover 7,5mm KAN altså godkjennes, men krever forevisning hos Statens Vegvesen, med innføring i vognkort.

Som zanta poengterer er disse felgene ikke tillatt på bilen uten særskilt godkjenning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

rullediameter avviker med max 5% i forhold til dekkdimensjon i vognkortet.

 

For enkelhets skyld (for å slippe å regne med pi) er det nok å sjekke om hjuldiameteren avviker med maksimalt 5%.

14 tommer er 355 mm, dekkhøyde er 185 • 0,65 = 120 mm, 355 + 120 + 120 = 595 mm

15 tommer er 380 mm, dekkhøyden er fortsatt den samme, hjuldiameteren blir 620 mm

620 / 595 = 1,04 (altså 4% avvik)

Hjuldiameteren (og dermed også rulleomkretsen) er altså bare 4% større for 15-tommershjulet.

 

Konklusjon: Hvis du skaffer deg såkalte spacere på f.eks 10 mm og tilsvarende lengre hjulbolter, så kan du altså benytte de større hjulene.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

spacerere må godkjennes trafikkstasjonen, og dokumentasjon må fremlegges..

 

http://www.tv2.no/underholdning/broom/dette-kan-vaere-livsfarlig-3516878.html

 

§ 13-1. Generelt om hjul, dekk
6.1 g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

 

og dokumentasjon trur jeg det skal bli vanskelig og få tak i fra de fleste produsenter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Merk at det står "spacere som øker sporvidden". Bruk av spacere kombinert med felg med feil innpress, som gir riktig (eller inntil 15 mm (2x7,5) mindre, men ikke en millimeter mer) sporvidde kan muligens være lov. Det går i alle fall an å prøve å argumentere med det om man blir kontrollert...

 

 

En spacer øker alltid sporvidden. At felgen har feil innpress sånn at pluss og minus går i null forandrer ikke på at spacere ikke er tillatt uten særskilt godkjenning.

 

Her har vi to forskjellige måter å tolke nevnte regel. En tredje er å si at bremseskiven er en spacer, det er jo en plate mellom nav og felg som øker sporvidden. Blir fort mye idioti å være paragrafrytter uten å bruke hue...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...