Gå til innhold

Burde jeg ta master?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er i ferd med å starte tredje år av bachelor i Drift av Datasystemer ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Utdanningen dreier seg i stor grad om nettverksdrifting.

 

Jeg lurer på om det vil lønne seg i forhold til lønn og jobbmuligheter å ta master. Skolen har en master som heter Master i ledelse av teknologi. Ellers har det også kommet en ny master i år som heter master IKT-basert samhandling. Dette er de to mastergradene jeg vet om som jeg har mulighet til å gå videre til.

 

Jeg ser for meg at jeg blir boende i Trondheim etter endt utdannelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig arbeidserfaring betyr nok mer enn en master, men problemet blir å få opparbeidet seg den i konkurranse med andre uerfarne søkere som har en master på CVen - hvorfor skulle de velge deg da? Det kan fort bli en ond sirkel med mindre du kan komme deg inn bakdøra et sted via bekjente og bygge opp CVen før du begynner med ordinær jobbsøking.

Lenke til kommentar

Jeg har selv gått på dataingeniør på HiST (mulig at jeg har sett deg). I utgangspunkt ser det godt ut for arbeidsmarkedet, men ettersom flere tar høyere utdanning så burde du ta master. Når du først tar en mastergrad, så ta en anerkjent mastergrad.

Endret av ingenior
Lenke til kommentar

 

Hei

 

Jeg er i ferd med å starte tredje år av bachelor i Drift av Datasystemer ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Utdanningen dreier seg i stor grad om nettverksdrifting.

 

Jeg lurer på om det vil lønne seg i forhold til lønn og jobbmuligheter å ta master. Skolen har en master som heter Master i ledelse av teknologi. Ellers har det også kommet en ny master i år som heter master IKT-basert samhandling. Dette er de to mastergradene jeg vet om som jeg har mulighet til å gå videre til.

 

Jeg ser for meg at jeg blir boende i Trondheim etter endt utdannelse.

 

 

Masteren vil åpne noen nye dører for deg, men gir deg ikke noen garantier for at du kommer til å ende med så forskjellig stilling fra det du ville oppnådd med bacheloren. Det kommer litt an på ambisjonene dine, og hvilken erfaringer du opparbeider deg. Greia er at det er veldig mange som utdanner seg til master, mens det er veldig mange stillinger hvor master ikke kreves (og hvor den ansatte gjerne har master). Om du er opptatt av jobbmuligheter, så start å søk jobber når du begynner å nærme deg slutten av bacheloren. Få deg masse intervjuerfaring, bli god på å skrive søknader, vær forberedt. Om du skulle være så heldig å lande en stilling, så grip muligheten. Eller så kan du studere videre. Du lærer uansett kjempe mye de første årene du er ute i arbeid, og du får betalt for det atpåtil.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

 

Skjer det at bedrifter, for å spare penger, velger bort kandidater som har master om kun en bachelor trengs til den aktuelle stillingen?

Mnja, mer det at bedrifter velger relevant arbeidserfaring over bachelor/master (utdannelse generelt) du stiller sterkere med relevant erfaring/sertifiseringer enn en nyutdannet (uavhengig av om du er utdannet selv) med mindre det er snakk om statlig/offentlig. Det sterkeste kortet vil være erfaring + utdanning. Men utdanning gjør det enklere for deg å få erfaringen du trenger. Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar

Et lite innspill: Det finnes deltidsmasterstudier som du kan ta mens du jobber. Slik vil du jo på et vis få både i pose og sekk når det gjelder utdanning og erfaring. HiBu har blant annet et interessant konsept med Systems Engineering hvor de fikser en 50% stilling til deg ved en samarbeidspartner (relativ til din bachelorutdanning), og du tar mastergraden over tre år. Dette inkluderer også et valgfritt semester i USA. Verdt å sjekke ut dersom det kunne vært aktuelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

 

Skjer det at bedrifter, for å spare penger, velger bort kandidater som har master om kun en bachelor trengs til den aktuelle stillingen?

Godt spørsmål.

 

Jeg tror det kommer mer an på erfaring eller magefølelsen til arbeidsgiver, for alt handler egentlig om å redusere risiko mot å ansette feil person.

 

Det er ikke dyrt å gi god lønn til rett person. Men det kan jo være kostbart å ansette noen til feil stilling, for motivasjonen vil ikke være like sterk for å bli værende.

Lenke til kommentar

Har du mulighet, velg master. Med en mastergrad viser du til arbeidsgiver at du er i stand til å jobbe strukturert, selvstendig og ta på deg større oppgaver. Hvem som helst kan ta en bachelor, men ikke alle har egenskapene som skal til for å lever en masteroppgave og få en karaktert som tåler dagens lys.

Lenke til kommentar

Har du mulighet, velg master. Med en mastergrad viser du til arbeidsgiver at du er i stand til å jobbe strukturert, selvstendig og ta på deg større oppgaver. Hvem som helst kan ta en bachelor, men ikke alle har egenskapene som skal til for å lever en masteroppgave og få en karaktert som tåler dagens lys.

 

Mnja, det er lettere å ta en bachelor. Men hvem som helst? Det er en ganske grei prosent som faller fra på bachelor. Startet vel med 14 stykker på den linjen jeg går, vi er 6 stykker igjen. Er ikke helt uten grunn at de gjerne overfyller bachelorlinjene med viten og vilje. Det sagt, har man mulighet, så synes jeg man skal ta en master. Vurderte det selv, men ser jeg har andre ting som frister mer og for min del, så er det mer lønn det går på kontra en bachelor. Arbeidserfaringen har jeg allerede.

Lenke til kommentar

 

Mnja, det er lettere å ta en bachelor. Men hvem som helst? Det er en ganske grei prosent som faller fra på bachelor. Startet vel med 14 stykker på den linjen jeg går, vi er 6 stykker igjen. Er ikke helt uten grunn at de gjerne overfyller bachelorlinjene med viten og vilje. Det sagt, har man mulighet, så synes jeg man skal ta en master. Vurderte det selv, men ser jeg har andre ting som frister mer og for min del, så er det mer lønn det går på kontra en bachelor. Arbeidserfaringen har jeg allerede.

 

 

Jeg kan jo ta feil, men jeg mener dette:

 

Det at mange faller av, kan det være flere grunner til. Noen velger gjerne feil studium, mens andre finner ut de ikke gidder å studere. Poenget mitt var ikke at en bachelor er enkel å gjennomføre, men at alle som ønsker å gjøre en bachelor klarer det. Det er ikke alltid tilfellet med master, selv om en ønsker å fullfløre.

 

Grunnen til at man kan si det, er at ingen av dem som velger master er usikker på hva de ønsker. De har alle gått ferdig bachelor og gjort seg opp en mening om faget og velger å ta det videre. Det er en helt bevisst avgjørelse basert på et informert valg.

Lenke til kommentar

Med en mastergrad viser du til arbeidsgiver at du er i stand til å jobbe strukturert, selvstendig og ta på deg større oppgaver.

Det er helt riktig og skal ikke undervurderes. Men samtidig må man ha det klart for seg at utdannelsen bare gir deg verktøyene, det garanterer ikke at du er en bedre arbeidstaker. For eksempel, i beste fall utviklet vi prototyper på skolen, mens nesten all utvikling i arbeidslivet består i å arbeide med eksisterende kodebase. Det er ikke noe en nyutdannet er god på, for det undervises ikke i god kodepraksis. Min erfaring er i alle fall at det varierer endel hvor mye bedre folk er på å programmere noen år etter studietiden.

Lenke til kommentar

 

Med en mastergrad viser du til arbeidsgiver at du er i stand til å jobbe strukturert, selvstendig og ta på deg større oppgaver.

Det er helt riktig og skal ikke undervurderes. Men samtidig må man ha det klart for seg at utdannelsen bare gir deg verktøyene, det garanterer ikke at du er en bedre arbeidstaker. For eksempel, i beste fall utviklet vi prototyper på skolen, mens nesten all utvikling i arbeidslivet består i å arbeide med eksisterende kodebase. Det er ikke noe en nyutdannet er god på, for det undervises ikke i god kodepraksis. Min erfaring er i alle fall at det varierer endel hvor mye bedre folk er på å programmere noen år etter studietiden.

De jeg har snakket med (mye java) forventer ikke at en skal bli god i programmering før etter ca 1 år i jobb (ja, de fleste kan programmere før det, men for å virkelig "få opp farten" så kreves det en del erfaring)

Lenke til kommentar

Eg ville aldri tatt master i IT/Systemutvikling så lenge du ikkje har eit ambisiøst mål til masteroppgåve. Du kjem veldig langt med bachelor og å vise til noko du har laga på fritida di.

 

Mitt inntrykk av arbeidsmarkedet i Noreg er at det er større ynskje for billig arbeidskraft, framfor eksperter/flinke folk(Det finnes unntak).

Lenke til kommentar

Eg ville aldri tatt master i IT/Systemutvikling så lenge du ikkje har eit ambisiøst mål til masteroppgåve. Du kjem veldig langt med bachelor og å vise til noko du har laga på fritida di.

 

Mitt inntrykk av arbeidsmarkedet i Noreg er at det er større ynskje for billig arbeidskraft, framfor eksperter/flinke folk(Det finnes unntak).

 

Arbeidsmarkedet for folk med "kun" Bachelor er ganske mye mindre enn for folk med Master. Veldig mange bedrifter setter en mastergrad som et krav. For mindre eller nyoppstartede bedrifter er det kanskje ikke så farlig.

 

Kjenner flere som ikke tok mastergrad i systemutvikling etter endt Bachelor. Ikke mange som har en IT-relatert jobb. Han ene er postmann...

Lenke til kommentar

Det er ikkje mange bedrifter som setter master som krav, eg har nyleg vore svært aktiv i arbeidsmarkedet og lest fleire stillingsannonsar. Det som går ofte igjen er "nyutdanna med høgare utdanning" (billig arbeidskraft). Og om dei skulle krevje master, så kan det iallefall ikkje gjelde IT.

 

Kor mange jobbintervju trur du eg har vore på der verda deira faller heilt saman når eg begynne å snakke om consensus algoritmer? Dei fleste bedrifter snakke store ord om cloud, men har null niks nada peiling om kva consensus algoritmer er for noko, enda det er heilt essensielt til clouden. Dette gjelder store og små selskaper. Kunnskapsnivået dei fleste bedrifter ligger på krevje knapt bachelor.

Lenke til kommentar

De jeg har snakket med (mye java) forventer ikke at en skal bli god i programmering før etter ca 1 år i jobb (ja, de fleste kan programmere før det, men for å virkelig "få opp farten" så kreves det en del erfaring)

Man blir produktiv med det språket og det rammeverket man starter med etter ett år, men mitt kriterie for "god" skjer ikke før utvikleren får det inn i blodet at det er viktigere å skrive lesbar kode enn å bli fort ferdig. Det finnes nok av forskning som understøtter viktigheten av god kodepraksis. :)

 

Arbeidsmarkedet for folk med "kun" Bachelor er ganske mye mindre enn for folk med Master. Veldig mange bedrifter setter en mastergrad som et krav. For mindre eller nyoppstartede bedrifter er det kanskje ikke så farlig.

 

Kjenner flere som ikke tok mastergrad i systemutvikling etter endt Bachelor. Ikke mange som har en IT-relatert jobb. Han ene er postmann...

Å lande den første erfaringen er veldig viktig for å vise at du duger, og visst det viser seg å bli tøft må man programmere på fritiden eller ta master inntil arbeidsgiver viser interesse. Men visst du får ett års arbeidserfaring, så spiller det mindre rolle om du har master. Jeg ser faktisk ingen bedrifter som setter mastergrad som ett krav (uten å nevne bachelor) på de type stillinger jeg er mest interesserte i. Flaks? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...