Gå til innhold

TEST: Apple iMac 21.5" (2014)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme hvor "pen" møbel dette er, kan det aldri veie opp for at det er en low-end maskin for 9k. 9k er en prisklasse hvor ganske kraftige arbeidsmaskiner begynner å bli aktuelle.

 

Bare en fanboy kan gi såpass overpriset "juggel" en høy karakter. Når noe er høyt priset må det gi noe for å rettferdiggjøre prisen, enten det er ytelse, funksjonalitet, solid byggekvalitet eller annet som betyr noe. En mer fortjent karakter hadde vært rundt 3/10, og det med muligheten for OS X tatt positivt i betraktning.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvem som er målgruppen til disse. Hvis du skal ha en kraftig datamaskin til spill eller medieredigering kjøper du en kraftig desktop-PC eller Mac Pro. Hvis du vil ha en maskin som tar lite plass og som du ikke skal gjøre noe krevende på kjøper du en laptop, være det en MacBook eller en PC-laptop, og da får du i tillegg muligheten til å bære rundt på datamaskinen din. Her får du like lite kraft som i en laptop (faktisk like lite kraft som i en av de aller tynneste laptopene på markedet), og du kan ikke bære rundt på den. Ikke får du høyere oppløsning enn du får på en vanlig laptop heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en 24" iMac i 2009 og var kjempefornøyd med denne. Men nå som laptoper har blitt så kraftige og billige, kjøper jeg heller en kraftig bærbar med ekstern skjerm. Nå har iMacen blitt pensjonert og blitt til server :p

 

Det jeg synes er litt "bortkasta" med alt-i-ett-pcer er at de nærmest er ubrukelige etter noen år. Ikke er hardwaren kraftig nok og skjermen kan ikke tas ut. Men mulig iMac fortsatt kan brukes som ekstern skjerm? Min kan hvertfall ikke det, men mener det ble mulig fra og med 1. generasjon med 27" (late 2009).

Lenke til kommentar

Generelt lite ytelse for pengene, ingen mulighet med oppgraderinger, svak prossessor, tastatur ville ikke koble seg til, osv.

 

Hvordan fikk den en karakter på over 5/10 når ytelsen er så dårlig som den er i den prisklassen? Å kjøre Windows er vel ikke noe pluss, ganske sikker på at alle maskiner etter 2000 kan kjøre Windows (med varierende ytelse så klart).

 

Så vidt som jeg ser det så er den høye karakteren nesten ekslusiv om Mac OS X, ikke maskinen.

 

Ærlig talt, om jeg betaler 9000 kr for en maskin så forventer jeg en maskin som faktisk kan yte, ikke noe som så vidt klarer å kjøre operativ systemet. Specsa til denne maskinen er på nivået til en maskin i 3-4000 kr klassen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Finner Bærbare pc'er til under 3000 kr med mer ytelse jo! Greit nok at den er pen, men når du velger en pc/mac går du ikke etter utseende først! Du går først etter ytelsen du er etter. Hvem i sitt rette sinn betaler ca 9000 kr for noe med samme ytelse som en pc til 2-3000 kr? Det eneste positive jeg finner, er lavt lyd utslipp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kom gjerne med link til en slik maskin? Greit nok at denne iMac modellen gir temmelig lite ytelse for pengene, men at du finner et annet "komplett" system med 21,5" IPS skjerm, relativt oppegående trådløs mus og tastatur / styreflate og det hele som er skal være bedre på alle områder til under 3000 kr har jeg liten tro på..

 

Virker som det går sport i å dra en "herregud, du kan jo få en PC til under halveprisen som er latterlig mye bedre" uten at man kommer med konkrete eksempler overhode.. Inntil du kommer med gode eksempler på bedre maskiner, til maks 3000 kr så er jo innlegget ditt temmelig verdiløst. Hvem som helst kan jo kaste påstander ut i løse lufta som det du gjør her.

 

Og med kommende Yosemite og continuity mellom OS X og iOS så er det sikkert mange som vil få større interesse av å ha både iOS og OS X hjemme, og da kan jo dette være en god intromodell for de som ikke stiller så fryktelig store krav til maskinvare. Men igjen, da vil vel en MacBook Air 13" gi mer mening, til en lavere pris.. Men det finnes jo de som ønsker større skjerm og ikke har behov for at det skal være bærbart.

 

 

 

Når det er sagt så er denne nye og rimeligere iMac-modellen er noe snodig produkt for å si det mildt.. Prisdifferansen fra denne og opp til den bedre modellen med desktop SKU er ikke stor nok til at denne modellen gir spesielt god mening. Men det er vel Apple som ser sitt snitt til å få flere kjøpere ved å kunne tilby en iMac til under 10'000 kr som sikkert tilbyr god nok ytelse for en god del av de potensielle kjøperne og kundene der ute.

 

 

iMac er flotte maskiner, og de øvrige modellene tilbyr en snasen løsning med mulighet for temmelig solid ytelse som er ganske så unik i markedet og ikke så fryktelig dårlig priset. Men denne modellen med Ultrabookspesifikasjoner i desktopformat til høyere pris enn en MacBook Air gir ikke så fryktelig mye mening..

 

 

 

EDIT:

 

Hva mener artikkelforfatter med at Thunderbolt / Mini-Displayport ikke gir "go-lyd"? Nå har ikke jeg noe særlig erfaring med Displayport, men det støtter vel de samme lydformatene som HDMI? Så hvorfor føler dere at dere er nødt til å bruke jack / optisk itillegg til skjermkabel for å få "go-lyd"? Mener da at jeg har brukt Thunderbolt til HDMI tidligere og fått 7.1 LPCM osv..

Endret av RamGuy
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Litt merkelig av apple å bruke 4260U.

Dette er jo en forholdsvis dyr CPU,

Grunnen til å bruke 4260U er jo å spare strøm.

4210M koster 30% mindre enn 4260U og er en i5 på 2.6GHz.

Den har litt veikere grafikk, men uansett er denne maskinen sikkert ment som en office/surfemaskin uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener artikkelforfatter med at Thunderbolt / Mini-Displayport ikke gir "go-lyd"? Nå har ikke jeg noe særlig erfaring med Displayport, men det støtter vel de samme lydformatene som HDMI? Så hvorfor føler dere at dere er nødt til å bruke jack / optisk itillegg til skjermkabel for å få "go-lyd"? Mener da at jeg har brukt Thunderbolt til HDMI tidligere og fått 7.1 LPCM osv..

 

 

Akkurat det stusset jeg også over...

 

En oppklaring hadde vært fint.

Lenke til kommentar

Samme hvor "pen" møbel dette er, kan det aldri veie opp for at det er en low-end maskin for 9k. 9k er en prisklasse hvor ganske kraftige arbeidsmaskiner begynner å bli aktuelle.

 

Bare en fanboy kan gi såpass overpriset "juggel" en høy karakter. Når noe er høyt priset må det gi noe for å rettferdiggjøre prisen, enten det er ytelse, funksjonalitet, solid byggekvalitet eller annet som betyr noe. En mer fortjent karakter hadde vært rundt 3/10, og det med muligheten for OS X tatt positivt i betraktning.

 

Ok først og fremst den er den mest estetiske PCen, ever. Det finnes ikke en i mer renere, nøytral design.

For det andre er alle Macene omtrent musestille, noe som er ganske kjekt å ha hvis man skal fokusere på innhold/arbeid uten å høre virfteknurring.

For det tredje - de er meget godt bygget. Jeg har nettopp (2 dager siden) oppgradert en iMac fra 2010 ved å sette inn en SSD og fikk så å si "ny maskin", som vil vare i minst 4 år til. Forresten var ikke denne maskinen merkbar treg/ubkrkelig eller noe sånt.

For det fjerde: jeg kjøpte denne iMacen til noen som ikke har veldig mye peling på datamaskiner generelt. Vedkommende trengte omtrent 0 opplæring tross det, og har aldri hatt noe problem med bloatware, drivere, etc etc. Med andre ord er den helt problemfri. Og ja, verdt å legge til: temmelig sikker er den også. Og det er takket et meget godt designet OS, som er ekstremt allsidig og lett å bruke.

 

Knirk med tenner så mye som du vil, men man får faktisk valuta for pengene da man kjøper mac.

Og før du skriver "fanboy" kan jeg legge til at jeg skriver denne meldingen fra min gaming maskin, som selvfølgelig er en PC.

Lenke til kommentar

 

Kom gjerne med link til en slik maskin? Greit nok at denne iMac modellen gir temmelig lite ytelse for pengene, men at du finner et annet "komplett" system med 21,5" IPS skjerm, relativt oppegående trådløs mus og tastatur / styreflate og det hele som er skal være bedre på alle områder til under 3000 kr har jeg liten tro på..

 

 

 

Nå var det heller ikke det han sa.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Samme hvor "pen" møbel dette er, kan det aldri veie opp for at det er en low-end maskin for 9k. 9k er en prisklasse hvor ganske kraftige arbeidsmaskiner begynner å bli aktuelle.

 

Bare en fanboy kan gi såpass overpriset "juggel" en høy karakter. Når noe er høyt priset må det gi noe for å rettferdiggjøre prisen, enten det er ytelse, funksjonalitet, solid byggekvalitet eller annet som betyr noe. En mer fortjent karakter hadde vært rundt 3/10, og det med muligheten for OS X tatt positivt i betraktning.

Ok først og fremst den er den mest estetiske PCen, ever. Det finnes ikke en i mer renere, nøytral design.

For det andre er alle Macene omtrent musestille, noe som er ganske kjekt å ha hvis man skal fokusere på innhold/arbeid uten å høre virfteknurring.

For det tredje - de er meget godt bygget. Jeg har nettopp (2 dager siden) oppgradert en iMac fra 2010 ved å sette inn en SSD og fikk så å si "ny maskin", som vil vare i minst 4 år til. Forresten var ikke denne maskinen merkbar treg/ubkrkelig eller noe sånt.

For det fjerde: jeg kjøpte denne iMacen til noen som ikke har veldig mye peling på datamaskiner generelt. Vedkommende trengte omtrent 0 opplæring tross det, og har aldri hatt noe problem med bloatware, drivere, etc etc. Med andre ord er den helt problemfri. Og ja, verdt å legge til: temmelig sikker er den også. Og det er takket et meget godt designet OS, som er ekstremt allsidig og lett å bruke.

 

Knirk med tenner så mye som du vil, men man får faktisk valuta for pengene da man kjøper mac.

Og før du skriver "fanboy" kan jeg legge til at jeg skriver denne meldingen fra min gaming maskin, som selvfølgelig er en PC.

 

Du trenger ikke lete lenge for å finne gode tilbud, f.eks. her. Her kan du slenge inn en kraftig i5 på 3.3-3.5 GHz, 8-16 GB RAM og et OK GTX 750 for litt over 7k, og du kan slenge inn en grei skjerm på kjøpet. Og vips så har du en langt kraftigere maskin (faktisk fire ganger så kraftig), og velge en langt mer ergonomisk skjerm med god fot (f.eks. Eizo FlexStand). Ytelsemessig vil forskjellen være en relativt kraftig arbeidsmaskin mot ytelsen til en low-end laptop, pluss den åpenbare mangelen på en eple-logo...
Lenke til kommentar

 

 

Samme hvor "pen" møbel dette er, kan det aldri veie opp for at det er en low-end maskin for 9k. 9k er en prisklasse hvor ganske kraftige arbeidsmaskiner begynner å bli aktuelle.

 

Bare en fanboy kan gi såpass overpriset "juggel" en høy karakter. Når noe er høyt priset må det gi noe for å rettferdiggjøre prisen, enten det er ytelse, funksjonalitet, solid byggekvalitet eller annet som betyr noe. En mer fortjent karakter hadde vært rundt 3/10, og det med muligheten for OS X tatt positivt i betraktning.

Ok først og fremst den er den mest estetiske PCen, ever. Det finnes ikke en i mer renere, nøytral design.

For det andre er alle Macene omtrent musestille, noe som er ganske kjekt å ha hvis man skal fokusere på innhold/arbeid uten å høre virfteknurring.

For det tredje - de er meget godt bygget. Jeg har nettopp (2 dager siden) oppgradert en iMac fra 2010 ved å sette inn en SSD og fikk så å si "ny maskin", som vil vare i minst 4 år til. Forresten var ikke denne maskinen merkbar treg/ubkrkelig eller noe sånt.

For det fjerde: jeg kjøpte denne iMacen til noen som ikke har veldig mye peling på datamaskiner generelt. Vedkommende trengte omtrent 0 opplæring tross det, og har aldri hatt noe problem med bloatware, drivere, etc etc. Med andre ord er den helt problemfri. Og ja, verdt å legge til: temmelig sikker er den også. Og det er takket et meget godt designet OS, som er ekstremt allsidig og lett å bruke.

 

Knirk med tenner så mye som du vil, men man får faktisk valuta for pengene da man kjøper mac.

Og før du skriver "fanboy" kan jeg legge til at jeg skriver denne meldingen fra min gaming maskin, som selvfølgelig er en PC.

 

Du trenger ikke lete lenge for å finne gode tilbud, f.eks. her. Her kan du slenge inn en kraftig i5 på 3.3-3.5 GHz, 8-16 GB RAM og et OK GTX 750 for litt over 7k, og du kan slenge inn en grei skjerm på kjøpet. Og vips så har du en langt kraftigere maskin (faktisk fire ganger så kraftig), og velge en langt mer ergonomisk skjerm med god fot (f.eks. Eizo FlexStand). Ytelsemessig vil forskjellen være en relativt kraftig arbeidsmaskin mot ytelsen til en low-end laptop, pluss den åpenbare mangelen på en eple-logo...

 

Men ville PC-en vært liten nok til å plassere bak skjermen, operere lydløst og ha et stilrent design? (Det nærmeste ville kanskje vært Gigabyte Brix, men den bråker en del)

 

Det er tydelig at Apple prioriterer disse tingene mye mer enn rå ytelse. Jeg respekterer det, og skjønner hvor de høye prisene kommer fra, selv om jeg ikke nødvendig vis ville gått for et slikt produkt. Tror de færreste på Hardware gjør det.

 

Men dette produktet ville jeg aldri gått for. Jeg har ikke noe imot å ha en liten Cube pc på gulvet eller pulten som kanskje bråker mer, ikke ser like bra ut og er kanskje vanskeligere å sette opp, men som faktisk kan kjøre spill og tyngre programmer. (og som kan oppgraderes i fremtiden)

Endret av sun-home
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Samme hvor "pen" møbel dette er, kan det aldri veie opp for at det er en low-end maskin for 9k. 9k er en prisklasse hvor ganske kraftige arbeidsmaskiner begynner å bli aktuelle.

 

Bare en fanboy kan gi såpass overpriset "juggel" en høy karakter. Når noe er høyt priset må det gi noe for å rettferdiggjøre prisen, enten det er ytelse, funksjonalitet, solid byggekvalitet eller annet som betyr noe. En mer fortjent karakter hadde vært rundt 3/10, og det med muligheten for OS X tatt positivt i betraktning.

Ok først og fremst den er den mest estetiske PCen, ever. Det finnes ikke en i mer renere, nøytral design.

For det andre er alle Macene omtrent musestille, noe som er ganske kjekt å ha hvis man skal fokusere på innhold/arbeid uten å høre virfteknurring.

For det tredje - de er meget godt bygget. Jeg har nettopp (2 dager siden) oppgradert en iMac fra 2010 ved å sette inn en SSD og fikk så å si "ny maskin", som vil vare i minst 4 år til. Forresten var ikke denne maskinen merkbar treg/ubkrkelig eller noe sånt.

For det fjerde: jeg kjøpte denne iMacen til noen som ikke har veldig mye peling på datamaskiner generelt. Vedkommende trengte omtrent 0 opplæring tross det, og har aldri hatt noe problem med bloatware, drivere, etc etc. Med andre ord er den helt problemfri. Og ja, verdt å legge til: temmelig sikker er den også. Og det er takket et meget godt designet OS, som er ekstremt allsidig og lett å bruke.

 

Knirk med tenner så mye som du vil, men man får faktisk valuta for pengene da man kjøper mac.

Og før du skriver "fanboy" kan jeg legge til at jeg skriver denne meldingen fra min gaming maskin, som selvfølgelig er en PC.

Du trenger ikke lete lenge for å finne gode tilbud, f.eks. her. Her kan du slenge inn en kraftig i5 på 3.3-3.5 GHz, 8-16 GB RAM og et OK GTX 750 for litt over 7k, og du kan slenge inn en grei skjerm på kjøpet. Og vips så har du en langt kraftigere maskin (faktisk fire ganger så kraftig), og velge en langt mer ergonomisk skjerm med god fot (f.eks. Eizo FlexStand). Ytelsemessig vil forskjellen være en relativt kraftig arbeidsmaskin mot ytelsen til en low-end laptop, pluss den åpenbare mangelen på en eple-logo...

Men ville PC-en vært liten nok til å plassere bak skjermen, operere lydløst og ha et stilrent design? (Det nærmeste ville kanskje vært Gigabyte Brix, men den bråker en del)

 

Det er tydelig at Apple prioriterer disse tingene mye mer enn rå ytelse. Jeg respekterer det, og skjønner hvor de høye prisene kommer fra, selv om jeg ikke nødvendig vis ville gått for et slikt produkt. Tror de færreste på Hardware gjør det.

 

Men dette produktet ville jeg aldri gått for. Jeg har ikke noe imot å ha en liten Cube pc på gulvet eller pulten som kanskje bråker mer, ikke ser like bra ut og er kanskje vanskeligere å sette opp, men som faktisk kan kjøre spill og tyngre programmer. (og som kan oppgraderes i fremtiden)

Man kan sette selve PC-en i et annet rom... Men noen er vel for late til å gjøre det.

Lenke til kommentar

 

Samme hvor "pen" møbel dette er, kan det aldri veie opp for at det er en low-end maskin for 9k. 9k er en prisklasse hvor ganske kraftige arbeidsmaskiner begynner å bli aktuelle.

 

Bare en fanboy kan gi såpass overpriset "juggel" en høy karakter. Når noe er høyt priset må det gi noe for å rettferdiggjøre prisen, enten det er ytelse, funksjonalitet, solid byggekvalitet eller annet som betyr noe. En mer fortjent karakter hadde vært rundt 3/10, og det med muligheten for OS X tatt positivt i betraktning.

 

Ok først og fremst den er den mest estetiske PCen, ever. Det finnes ikke en i mer renere, nøytral design.

For det andre er alle Macene omtrent musestille, noe som er ganske kjekt å ha hvis man skal fokusere på innhold/arbeid uten å høre virfteknurring.

For det tredje - de er meget godt bygget. Jeg har nettopp (2 dager siden) oppgradert en iMac fra 2010 ved å sette inn en SSD og fikk så å si "ny maskin", som vil vare i minst 4 år til. Forresten var ikke denne maskinen merkbar treg/ubkrkelig eller noe sånt.

For det fjerde: jeg kjøpte denne iMacen til noen som ikke har veldig mye peling på datamaskiner generelt. Vedkommende trengte omtrent 0 opplæring tross det, og har aldri hatt noe problem med bloatware, drivere, etc etc. Med andre ord er den helt problemfri. Og ja, verdt å legge til: temmelig sikker er den også. Og det er takket et meget godt designet OS, som er ekstremt allsidig og lett å bruke.

 

Knirk med tenner så mye som du vil, men man får faktisk valuta for pengene da man kjøper mac.

Og før du skriver "fanboy" kan jeg legge til at jeg skriver denne meldingen fra min gaming maskin, som selvfølgelig er en PC.

Akkurat valuta for pengene er det siste han får!

Bra design, bra OS, stillegående maskin for pengene: Muligens.

Men valuta får du ikke! En stasjonær maskin til minimum 9000 kr med 1,4 GHz klokkefrekvens er utrolig lite valuta for pengene.

 

Akkurat som med iPhone-modellene selger Apple enheter med utrolig lite valuta for pengene. F.eks. iPhone 5s 16 GB: 5790,- og iPhone 5 32 GB: 5690,- (apple.no). Her er det 900 kroner dyrere for akkurat samme telefon der eneste forskjell er et ekstra kort på 16 GB! Slik lurer flinke økonomer folk flest.

Men det er jo helt klart andre positive egenskaper med Apple-produkter...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...