Gå til innhold

[Løst] BSU (nødvendig?)


Pratsom

Anbefalte innlegg

Jeg har litt dårlig greie på BSU. Er det noen flinke folk som kan hjelpe meg litt?

 

Jeg skal fra september spare ca. 4000 kroner i måneden til en "bolig" konto. Dette skal gå relativt greit da jeg får 7080 kroner i stipend og skal jobbe fire vakter i måneden.

 

En vakt (etter skatt): 998 kr.

 

Budsjett: stipend 7080 kr.

 

Leie: 2 500 alt ink.

Bilforsikring: 800 kr per år (66,66 kr per måned) EDIT: jernbanepersonalets forsikring :tease:

Bensin: 1 000 (?)

Mat: 1 500 kr.

mobil: 170 kr

Totalt: 5 170 kr.

EDIT: spotify: 99 kr

EDIT: netflix: 79 kt

Sum til leve: 1 732 kr.

 

Da vil jeg spare ca. 35 928 kr på 9 måneder + ca. 20 000 kr i sommerferien (3 måneder). Det blir en totalsum på boligsparing per år ca: 55 000 kr.

 

Hvis jeg i tillegg legger begge storstipendsummene mine i sparingen kan jeg putte i en ekstra sum på 39 140 kr per år. (bøker får jeg brukt/kjøper billig/kopierer) Får 19 570 i august og 19 570 kr i januar.

 

Skal spare slik i fire år, som er det jeg har igjen av studie.

Da vil jeg ha ca. 280 000 kroner til boligkjøp.

 

Det jeg ikke skjønner er BSU vilkårene. Hvis man bare kan putte inn 20 000 kroner per år, kan jeg ikke da bare lage meg en konto som sperres i fire år, der bare innskudd er mulig? Er BSU vilkårene egentlig så viktige når man uansett sparer opp beløpet raskt?

 

Går jeg glipp av noe ved å spare pengene i langtidsrente konto i stedet for BSU? Hva er de negative effektene av å bryte BSU kontoen hvis man uansett kan spare opp egenkapital?

 

Vurderer nemlig å bryte BSU kontoen pga. bilkjøp. Fikk et veldig bra tilbud på en bra bil, men har ikke pengene klar før i oktober. Har ikke familie (bare tidligere fosterforeldre) som jeg kan låne av, og får ingen lån av banken fordi jeg må ha prosent på jobben min. Er bare tilkallingsvakt, men jobber mye.

 

Tusen takk for svar! :)

 

(summene på sparingsbeløpene er bare estimert beløp).

Endret av Pratsom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to grunner til å bruke BSU.

 

1. Renten er som regel høyere enn vanlige sparekontoer.

 

2. Skattefradrag. Setter du inn 25 000 kr betaler du 5 000 mindre i skatt (gitt at du har tjent nok).

 

Kombinert er dette en nesten uslåelig investering.

 

Om du bryter BSU-avtalen må du betale tilbake det du har trukket fra på skatten før. Har du en full BSU (200 000 kr) og har benyttet deg fullt ut av fradragene må du betale tilbake 40 000 kr om du bryter avtalen. Velger du å ikke ha BSU-konto gir du avkall på 40 000 kr (eventuelt mer, det kan stige).

 

TLDR: Spar i BSU, ikke bryt avtalen. Det er gratis penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Årsavgift og service? Gratis parkering på skolen?

Tv-lisens? Julegaver?

 

Jeg valgte spareavtale i min bank, da det er en avtale og beløp trekkes fast hver mnd er renten bedre.

Det er vel 12 uttak på den (overføring til lån telles ikke)

 

 

Hva med BSU til den er full og så på sparekonto.

Endret av War
Lenke til kommentar

Du får et fradrag direkte fra skatten på kr. 5000 hvis du sparer maksbeløpet i BSU. Det er som å få penger gratis.

 

Hvis du bryter BSU-kontoen til annet formål enn bolig, må du tilbakebetale fradragene du har fått tidligere. Det kan bli dyrt. I tillegg kan du ikke åpne en ny BSU-konto hvis du allerede har hatt en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Årsavgift og service? Gratis parkering på skolen?

Tv-lisens? Julegaver?

 

Jeg valgte spareavtale i min bank, da det er en avtale og beløp trekkes fast hver mnd er renten bedre.

Det er vel 12 uttak på den (overføring til lån telles ikke)

 

 

Hva med BSU til den er full og så på sparekonto.

 

 

Årsavgift og service er null stress fordi sparingen bare er 4 vakter i måneden. Legger jeg på et par til de månedene før store betalinger kan jeg helt fin ordne det. Gratis parkering hos kompisen min som er nabo til skolen. Kan fint parkere der. Ellers er det gratis på skolen.

 

Julegaver og bursdagsgaver. Pleier å bruke ca. 1000 kr på gaver i året.

Eier ikke TV og liker ikke å se på det. Så det blir aldri aktuelt.

 

Okay, jeg har DNB så må finne en lignende avtale.

 

EDIT: jeg har i tillegg en bufferkonto på ca 20 000 kroner til tannlege og så videre.

Endret av Pratsom
Lenke til kommentar

Det er to grunner til å bruke BSU.

 

1. Renten er som regel høyere enn vanlige sparekontoer.

 

2. Skattefradrag. Setter du inn 25 000 kr betaler du 5 000 mindre i skatt (gitt at du har tjent nok).

 

Kombinert er dette en nesten uslåelig investering.

 

Om du bryter BSU-avtalen må du betale tilbake det du har trukket fra på skatten før. Har du en full BSU (200 000 kr) og har benyttet deg fullt ut av fradragene må du betale tilbake 40 000 kr om du bryter avtalen. Velger du å ikke ha BSU-konto gir du avkall på 40 000 kr (eventuelt mer, det kan stige).

 

TLDR: Spar i BSU, ikke bryt avtalen. Det er gratis penger.

 

Takk for bra svar! Alle sier at det er ugunstig å bryte BSU, vurderer å droppe tanken ja.

 

Jeg vil aldri rekke å makse ut BSU. Jeg skal kjøpe bolig om 4 år og da rekker jeg bare å sette inn 100 000 kroner på BSU pga. 25 000 grensen. Resten må altså ligge på en normal konto. EDIT: Eller på BSU konto nr 2 som andre skriver her. Sluttsummen må ligge på normal konto.

 

Jeg har 46 000 kroner på BSU nå. Siste innbetaling var når jeg var 19 år. Har aldri tjent nok til skattefradrag. tjente ca. 50 000 kroner i året siden jeg var 18 år. Kan du hjelpe meg å finne ut hvor mye jeg taper på å bryte kontoen da?

Endret av Pratsom
Lenke til kommentar

Det jeg mente med "full" årsgrensen.

 

Det er også en fordel når du skal ha bolig at man kan vise til at man har spart.

Det teller mer en å vise til penger på bok man fikk.

Da er man flink økonomisk og klarer å sette av penger = kan betale det nye lånet.

 

Det samme gjelder ved bytte av bolig, banken spurte meg senest i forrige uke om vi kan vise til noe sparing ved nytt og større lån. Klarer man ikke spare selv med full jobb, vil man da teoretisk heller ikke klare det nye og større lånet.

Lenke til kommentar

Er litt dårlig til å formulere meg, så håper at dere skjønner hva jeg mener.

 

Jeg lurer litt på hvor gunstig BSU egentlig, ikke basert på ideell sparemodell, men i det virkelige liv.

For i det virkelige liv begynner folk å spare veldig sent, lite, og makser ikke ofte inn beløpet hvert år.

 

Hvis Jonas sparer BSU 25 000 kr i året fra han fyller 20 vil han ha 200 000 kr på BSU når han fyller 28 år. Altså bruker han 8 år på å spare ca 12 % egenkapital. På disse 8 årene har han fått et fradrag på skatten til kroner 40 000.

 

Anders derimot har ikke BSU og sparer penger på en høyrentekonto fra han fyller 20. Når han er 24 vil ha sitte med ca. 300 000 kr på said høyrentekonto. Jo høyere sum, jo bedre rente.

Han får ingen skattefradrag.

 

Er Anders fortsatt den tapende parten her fordi han ikke har BSU?

Endret av Pratsom
Lenke til kommentar

Det jeg mente med "full" årsgrensen.

 

Det er også en fordel når du skal ha bolig at man kan vise til at man har spart.

Det teller mer en å vise til penger på bok man fikk.

Da er man flink økonomisk og klarer å sette av penger = kan betale det nye lånet.

 

Det samme gjelder ved bytte av bolig, banken spurte meg senest i forrige uke om vi kan vise til noe sparing ved nytt og større lån. Klarer man ikke spare selv med full jobb, vil man da teoretisk heller ikke klare det nye og større lånet.

 

Er ikke det noe man gjør på en vanlig sparekonto også? De ser jo at jeg har satt av over 50 000 kroner per år. De ser jo at det er penger jeg har tjent, ikke fått? Er det fortsatt slik at det teller mindre bare fordi jeg ikke har BSU? Kontoen er jo sperret i 4 år. Er det vanskeligere å få lån pga valg av konto når beløpet uansett ligger på 15%?

Endret av Pratsom
Lenke til kommentar

Egenkapital på 15% må du ha uansett (det er kanskje mulig å få lån uten fult 15% hvis du har en meget god inntekt, men du skal egentlig ha 15%). Om du har BSU eller andre sparekontoer spiller liten rolle. Banken er interessert i å se at du kan spare..

 

Du kan bruke BSU på alt når det kommer til bolig: kjøpe, leie (depositum), kjøpe inventar, osv. (correct me if im wrong)

 

Hos DNB får du 4% rente på BSU, i tillegg til det som blir trekt fra skatten. Du får vel ikke noe bedre rente med andre sparekontoer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo sparekonto teller for det samme, at man har satt av penger over tid styrker da utbetalingsviljen i dnb.

Jeg brukte ikke bsu, ville ikke låse penger.

Kom også igang med sparing sent.

 

Synes foreldre burde legge litt i bsu for barnet i 20 år, vips så skal man ha bolig og har noe penger.

Nå kjøpes det se og hør for alle pengene, så må de heller bli med som sikkerhet på barnas lån^^

 

 

100% lån går, men det vil man ikke.

Da er en fra banken med på visning og "eier" boligen.

Kan ikke henge opp et bilde uten å spørre banken helt til lånet faller under 80ish%.

 

15% er egentlig ganske mye, må lett ut med 3,5ish i store byer.

Må lett ha 500.000 på bok da.

Endret av War
Lenke til kommentar

Du får et fradrag direkte fra skatten på kr. 5000 hvis du sparer maksbeløpet i BSU. Det er som å få penger gratis.

 

Hvis du bryter BSU-kontoen til annet formål enn bolig, må du tilbakebetale fradragene du har fått tidligere. Det kan bli dyrt. I tillegg kan du ikke åpne en ny BSU-konto hvis du allerede har hatt en.

 

Jeg har 46 000 kroner på BSU nå. Siste innbetaling var når jeg var 19 år. Har aldri tjent nok til skattefradrag. tjente ca. 50 000 kroner i året siden jeg var 18 år. Kan du hjelpe meg å finne ut hvor mye jeg taper på å bryte kontoen da?

 

Edit: Fant det ut ved å lese i nettbanken. Får igjen 41 000 kr av den summen.

 

Virker som en dårlig ide å bryte kontoen. Er dumt at man bare får en slik konto i livet. Burde ha vært mulighet for å opprette en slik BSU konto to ganger i livet.

Endret av Pratsom
Lenke til kommentar

Er litt dårlig til å formulere meg, så håper at dere skjønner hva jeg mener.

 

Jeg lurer litt på hvor gunstig BSU egentlig, ikke basert på ideell sparemodell, men i det virkelige liv.

For i det virkelige liv begynner folk å spare veldig sent, lite, og makser ikke ofte inn beløpet hvert år.

 

Hvis Jonas sparer BSU 25 000 kr i året fra han fyller 20 vil han ha 200 000 kr på BSU når han fyller 28 år. Altså bruker han 8 år på å spare ca 12 % egenkapital. På disse 8 årene har han fått et fradrag på skatten til kroner 40 000.

 

Anders derimot har ikke BSU og sparer penger på en høyrentekonto fra han fyller 20. Når han er 24 vil ha sitte med ca. 300 000 kr på said høyrentekonto. Jo høyere sum, jo bedre rente.

Han får ingen skattefradrag.

 

Er Anders fortsatt den tapende parten her fordi han ikke har BSU?

 

Anders har jo bare spart mer penger enn Jonas, men han har spart dem på en mindre gunstig måte.

 

Hvis Jonas hadde spart like mye, ville han sittet igjen med 200000 på BSU, fått 40000 i skattefradrag, samt sittet med 100000 på sparekonto. I tillegg ville han fått bedre renter på de 200000 på BSU enn Anders får på sin vanlige sparekonto.

 

Edit: Du har jo regnet 8 vs 4 år også. Det er jo ikke slik at du er forhindret fra å spare på noen annen måte fordi du har BSU. Fyll BSU til maks, sett resten på vanlig sparekonto.

Endret av Sokkalf™
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra, for jeg har bare puttet inn 20 000 per år hittil og tenkte kanskje at jeg da ikke hadde fått skattefradrag likevel.

 

Har bestemt meg nå. Jeg dropper å bryte BSU også forskyver jeg boligsparingen og sparer heller til bil dette halvåret. Så får jeg bite i det sure eple og ta bussen et halvt år.

Har allerede 30 til bil, men vil investere litt slik at jeg ikke må vrake bilen og kjøpe ny om 4 år når jeg plutselig får studentlånet og eventuelt boliglån som må betales.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...