Gå til innhold

[Løst] Overgang fra bachelor til master (haster)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg studerer for tiden på NHH og ble nettopp ferdig med bacheloren min. Nå har det seg slik at dersom man er en så kalt "intern" student på NHH har man garantert overgang til masteren uavhengig av karakterer på bacheloren.

 

I mitt tilfelle er jeg en flittig student, men jeg har dessverre ikke vært den sterkeste når det virkelig gjelder. Jeg har derfor et snitt på 3.36 med karakterer som går fra et par D'er til et par A'er, og en flust av B og C mellom.

 

Det jeg derfor lurer på er hvorvidt det er vits å ta seg et såkalt "kontesemester" før man starter på masteren til våren?

 

Har mange venner som sier at bacheloren vil komme i andre rekke etter at man har en master og at det viktigste er at man har en positiv utvikling (karaktermessig) og at jeg heller bør fokusere på fagene som ligger "foran" i stedet for å dvele på bachelorfagene.

 

Min bekymring er at mine svakheter på bacheloren vil kunne "bite meg i rumpa" når jeg søker fast stilling.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke ta den bekymringen når den tid kommer? Får du ikke jobb etter master så kan du heller forbedre karakterer da?

Mulig vi har forskjellig syn på det, men en god karakter på skolen har nada med faglig kompetanse å gjøre.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ta den bekymringen når den tid kommer? Får du ikke jobb etter master så kan du heller forbedre karakterer da?

Mulig vi har forskjellig syn på det, men en god karakter på skolen har nada med faglig kompetanse å gjøre.

 

For så vidt et godt poeng, men man har ikke mulighet til å forbedre noen karakterer fra bacheloren etter at man har startet masteren.

Lenke til kommentar

Når du har fullført masteren så vil karakterane der være viktigare enn karakterane frå bachelor og vgs.

 

Personleg så hadde eg ikkje kasta vekk eit halvår på å forbedre bachelorkarakterane dersom du kjem automatisk inn på master. Kva er foresten plane etterpå då, at du tar masteren på 1,5 år eller at du kjem eit halvår skeivt ut? Det er ikkje mange universitet som tilbyr dei same faga på både vår og høstsemesteret, så du må passe på å sjekke opp korleis tidslinja blir vidare.

 

Ein anna ting er at særlig etter at du har landa den fyrste relevante jobben (treng ikkje å være ein superjobb) så vil arbeidserfaringa og referansen være det viktigaste for framtidige arbeidsgivere.

 

Ein fare med eit slikt kontesemester er at det blir mykje arbeid på lite tid. Om du ikkje takkler presset så kan du komme endå dårligare ut.

Ved å ikkje konte men istaden kjøyre på mot master så har du i det minste ein godkjent bachelor i lomma som du kan falle tilbake på dersom du ikkje orker å fullføre masterprogrammet.

Lenke til kommentar

Husk: 6 mnd sent ute i arbeidslivet, er et 6 mnd tapt årslønn + lån (hvis du har det) .

 

Så lenge du viser til gode karakter på master, spesielt masteroppgaven så er ikke bachelor karakter noe problem. Etter mitt synspunkt så kaster du bort 6 mnd, hvis du tar "kontesemester", framfor å begynne på master.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk: 6 mnd sent ute i arbeidslivet, er et 6 mnd tapt årslønn + lån (hvis du har det) .

 

Så lenge du viser til gode karakter på master, spesielt masteroppgaven så er ikke bachelor karakter noe problem. Etter mitt synspunkt så kaster du bort 6 mnd, hvis du tar "kontesemester", framfor å begynne på master.

Hva har karakteren på masteroppgaven å si? De aller fleste får vel jobb før den er levert, og erfaringen man får fra sin første jobb vil trolig ha mer å si enn karakteren på masteroppgaven når man senere søker jobb. Det har selvfølgelig litt å si for snittet, som er særlig aktuelt om man vil gå for doktorgrad, men hvor mange økonomer tar doktorgrad?

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at det er vanlig med et kontesemester på NHH, men i forhold til innsatsen og alternativkostnaden er det svært unødvendig for alle som uansett kommer inn på det masterprogrammet de ønsker. Hvis du klarer å gjøre 5 C-er til 5 A-er, vil snittet ditt bli 0,416 høyere og det er uansett få arbeidsgivere som skaffer seg noe mer nøyaktig bilde av karakterene dine enn at de bruker noen sekunder på å se over vitnemålet ditt. Som andre har nevnt, vil karakterene dine i mastergraden legges mer vekt på, slik at et så vidt merkbart høyere snitt på bachelor antakelig ikke vil hjelpe deg med å få en bedre jobb. Da er det mer hensiktsmessig å bli ferdig med masteren og komme seg ut i arbeidslivet tidligere. Dette er både med tanke på at du slipper å ta mer lån og leve på studentbudsjett enda et semester og at du vil få arbeidserfaring som er mer verd og kan hjelpe deg til å få bedre jobber senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...