Gå til innhold

Anvendt Datateknologi - Informatikk: språk og kommunikasjon


Jestiar

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg lurer på om noen har vært erfaring om Anvendt Datateknologi (HIOA)

Eller fra Informatikk Språk og kommunikasjon.

 

Jeg har fått studie plass på Språk og kommunikasjon og venteliste på Anvendt Datateknologi.

 

Lurer på om programmeringen er gangske like eller det er en sikkelig stor forskjell mellom disse.(Fant lite infomasjon om Språk og kommunikasjon)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+1523

Jeg går på Anvendt på HiOA (begynner på tredje året til høsten) og har veldig gode erfaringer fra det etter å ha studert andre steder tidligere. En ting som er annerledes fra en del andre IT-rettede studielinjer er at du ikke begynner med Javaprogrammering på Anvendt, men mer webprogrammering der "hovedspråket" er PHP, og så kan du deretter velge å ta Java-fag andre og tredje året. Dette er vel kanskje den største forskjellen ettersom Java ser ut til å være det mest vanlige språket å lære det første året på andre IT-linjer.

 

En annen ting som er viktig å få med seg er at det på Anvendt er mye fokus på ting som ikke har rent med programmering å gjøre: fordi det ikke er noe mattekrav eller fysikkrav for å kunne søke seg inn er det en større mengde samfunnsvitenskapelige fag, der de fleste retter seg inn mot brukeropplevelse, universell utforming og menneske-maskin interaksjon. Dersom du interesserer deg for dette er Anvendt et veldig ålreit studieprogram, men om du synes dette er fullstendig på trynet blir det kanskje verre.

 

Håper dette ga litt innsikt!

Lenke til kommentar

Jeg går på Anvendt på HiOA (begynner på tredje året til høsten) og har veldig gode erfaringer fra det etter å ha studert andre steder tidligere. En ting som er annerledes fra en del andre IT-rettede studielinjer er at du ikke begynner med Javaprogrammering på Anvendt, men mer webprogrammering der "hovedspråket" er PHP, og så kan du deretter velge å ta Java-fag andre og tredje året. Dette er vel kanskje den største forskjellen ettersom Java ser ut til å være det mest vanlige språket å lære det første året på andre IT-linjer.

 

En annen ting som er viktig å få med seg er at det på Anvendt er mye fokus på ting som ikke har rent med programmering å gjøre: fordi det ikke er noe mattekrav eller fysikkrav for å kunne søke seg inn er det en større mengde samfunnsvitenskapelige fag, der de fleste retter seg inn mot brukeropplevelse, universell utforming og menneske-maskin interaksjon. Dersom du interesserer deg for dette er Anvendt et veldig ålreit studieprogram, men om du synes dette er fullstendig på trynet blir det kanskje verre.

 

Håper dette ga litt innsikt!

 

Takk for svaret, det hjalp meg sikkelig

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
OneFatCat skrev (På 19.7.2014 den 18.15):

Jeg går på Anvendt på HiOA (begynner på tredje året til høsten) og har veldig gode erfaringer fra det etter å ha studert andre steder tidligere. En ting som er annerledes fra en del andre IT-rettede studielinjer er at du ikke begynner med Javaprogrammering på Anvendt, men mer webprogrammering der "hovedspråket" er PHP, og så kan du deretter velge å ta Java-fag andre og tredje året. Dette er vel kanskje den største forskjellen ettersom Java ser ut til å være det mest vanlige språket å lære det første året på andre IT-linjer.

 

En annen ting som er viktig å få med seg er at det på Anvendt er mye fokus på ting som ikke har rent med programmering å gjøre: fordi det ikke er noe mattekrav eller fysikkrav for å kunne søke seg inn er det en større mengde samfunnsvitenskapelige fag, der de fleste retter seg inn mot brukeropplevelse, universell utforming og menneske-maskin interaksjon. Dersom du interesserer deg for dette er Anvendt et veldig ålreit studieprogram, men om du synes dette er fullstendig på trynet blir det kanskje verre.

 

Håper dette ga litt innsikt!

Hei! Vurderer å starte på anvendt data til høsten. Er det lett å få jobb med kun bachelor eller bør man ta master? :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg gikk på Anvendt datateknologi for noen år siden og jeg var ikke så altfor imponert over studiet. Mange utrolige dårlige samfunnsvitenskapelige fag som du må igjennom fordi man ikke har realfagene. Men hvis du er engasjert og velger programmeringsfagene som valgfag så kan du bli en helt ok programmerer. Siden man ikke trenger realfag var det også ganske mange dårlige studenter som søkte seg dit og det ga se seg til syne i de altfor mange gruppeprosjektene. 

Velger du riktig valgfag og hooker opp med noen studenter som har lyst til å lære og ikke sitte og spille i forelesningene kan det gå bra. Vi var vel omtrent 70 som fullførte studiet og jeg vil tro at litt under halvparten jobber i bransjen idag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...