Gå til innhold

Holde pusten lenger under vann


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

dykking uten tank?

Ja! :-)

 

 

Mengdetrening er jo bra, men hvis det er uprakrisk å bade hele tiden er øvelser som presser lungene bra.

 

 

Svømmer en del, så mengdetrening burde ikke være noe problem. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forbedre, hvis ikke mengdetreningen er optimal eller gjøres riktig. Frem til nå har jeg prøvd litt forskjellig, blant annet å få til typ intervaller med å gå under vann og holde pusten. Men har ingen peiling på svømming, så vet jo ikke helt om det jeg gjør er riktig heller. Holder pusten i maks 20 sek, og da er jeg på vei til å dø.. føles det som :p

Endret av Flisa
Lenke til kommentar

Uten at jeg er noe som helst ekspert, så har jeg jo drevet med litt slik trening for fridykking.

 

1. Forbedre psyken. Omtrent alle klarer fysisk å holde pusten vesentlig lengre enn 20 sekunder. Og det viktigste for folk flest å lære å kjenne sin egen grense. Kort sagt:

Hold pusten så lenge du klarer, i kontrollerte omgivelser. Gjerne sammen med en venn, og langt fra noe vann. Sitt stille og øv på å holde pusten lengst mulig. Det vikige å fokusere på er jo nettopp å stå i mot smerten og pusterefleksen.

 

Først blir det smertefullt, så mer smertefullt og etterhvert begynner det å krible i deler av kroppen (antar kroppen trekker blod bort fra mindre viktige områder).

Etter dette så går smerten litt ned, før det til slutt på meg nesten blir litt euforisk med visse innskudd av smerte. På dette tidspunktet er jeg på grensen til å besvime, og pleier å gi meg her.

 

Vanlige folk klarer sjeldent å komme seg forbi første "smertebølge" og slipper før det blir særlig ubehagelig. Da er du ikke en gang 1/4 av veien til kapasiteten din.

 

2.

Du må nok ikke bare forbedre puserefleksen, men også gjøre kroppen vant med lave oksygenverdier og mye CO2. Rett og slett anerobe trening. F.eks kan du trene kondisjon mens du holder pusten. Løpe opp en bakke med intervaller mens du prøver å komme så langt som mulig er knall trening!

Ps: Dette er jævelig, og tar litt lengre tid enn bare psykisk forbedring.

 

3. Øk lungekapasiteten. Utholdenhetstrening er vel ikke en dum start, men man kan også prøve å "pakke luft". Altså lære seg å blåse opp lungene mer med teknikker hvor du presser ekstra luft inn i lungene med munnen, for å toppe mengden luft. Det er ikke så veldig behagelig og er nok den prosessen som tar lengst tid.

Lenke til kommentar

Ignorer det jeg har skrevet...vedkommende før meg synes jeg har gitt ett mye bedre svar :)

 

 

Ingen ekspert jeg heller,men noen tanker:

 

Begynn å svømme under vann, etterhvert vil kapasiteten din øke, Var aktiv svømmer selv og svømte lengder under vann (en lengde er 25 meter) Du klarer kanskje en halv først,men som tiden går vil du nok være oppe i flere, du trenger ikke å begynne så ekstremt men for eksempel trekke pusten hvert 3-4 tak ? .

 

Å holde pusten og bare ligge og flyte vil ikke være til mye hjelp da du har tenkt til å være i aktivitet under vann så tren faktisk på det og ikke bare å holde pusten,

 

Kondisjonstrening, daglige øvelser på å holde pusten, du sier du er på 20 sekunder nå, press deg til 25,30 osv osv.

 

Er planen å fridykke ville jeg og rådet deg til å prøve dette på dypere vann enn bare rett under overflaten da trykket vil affektere lungene til en grad.

 

OBS! Bruk fornuft, IKKE vær 30 meter under og tom for luft...verste følelsen å ha

Endret av technicality
Lenke til kommentar

Uten at jeg er noe som helst ekspert, så har jeg jo drevet med litt slik trening for fridykking.

 

1. Forbedre psyken. Omtrent alle klarer fysisk å holde pusten vesentlig lengre enn 20 sekunder. Og det viktigste for folk flest å lære å kjenne sin egen grense. Kort sagt:

Hold pusten så lenge du klarer, i kontrollerte omgivelser. Gjerne sammen med en venn, og langt fra noe vann. Sitt stille og øv på å holde pusten lengst mulig. Det vikige å fokusere på er jo nettopp å stå i mot smerten og pusterefleksen.

 

Først blir det smertefullt, så mer smertefullt og etterhvert begynner det å krible i deler av kroppen (antar kroppen trekker blod bort fra mindre viktige områder).

Etter dette så går smerten litt ned, før det til slutt på meg nesten blir litt euforisk med visse innskudd av smerte. På dette tidspunktet er jeg på grensen til å besvime, og pleier å gi meg her.

 

Vanlige folk klarer sjeldent å komme seg forbi første "smertebølge" og slipper før det blir særlig ubehagelig. Da er du ikke en gang 1/4 av veien til kapasiteten din.

 

2.

Du må nok ikke bare forbedre puserefleksen, men også gjøre kroppen vant med lave oksygenverdier og mye CO2. Rett og slett anerobe trening. F.eks kan du trene kondisjon mens du holder pusten. Løpe opp en bakke med intervaller mens du prøver å komme så langt som mulig er knall trening!

Ps: Dette er jævelig, og tar litt lengre tid enn bare psykisk forbedring.

 

3. Øk lungekapasiteten. Utholdenhetstrening er vel ikke en dum start, men man kan også prøve å "pakke luft". Altså lære seg å blåse opp lungene mer med teknikker hvor du presser ekstra luft inn i lungene med munnen, for å toppe mengden luft. Det er ikke så veldig behagelig og er nok den prosessen som tar lengst tid.

 

Ignorer det jeg har skrevet...vedkommende før meg synes jeg har gitt ett mye bedre svar :)

 

 

Ingen ekspert jeg heller,men noen tanker:

 

Begynn å svømme under vann, etterhvert vil kapasiteten din øke, Var aktiv svømmer selv og svømte lengder under vann (en lengde er 25 meter) Du klarer kanskje en halv først,men som tiden går vil du nok være oppe i flere, du trenger ikke å begynne så ekstremt men for eksempel trekke pusten hvert 3-4 tak ? .

 

Å holde pusten og bare ligge og flyte vil ikke være til mye hjelp da du har tenkt til å være i aktivitet under vann så tren faktisk på det og ikke bare å holde pusten,

 

Kondisjonstrening, daglige øvelser på å holde pusten, du sier du er på 20 sekunder nå, press deg til 25,30 osv osv.

 

Er planen å fridykke ville jeg og rådet deg til å prøve dette på dypere vann enn bare rett under overflaten da trykket vil affektere lungene til en grad.

 

OBS! Bruk fornuft, IKKE vær 30 meter under og tom for luft...verste følelsen å ha

 

Tusen takk for gode og konkrete råd!! Skal ta de til meg og jobbe med disse rådene. Skjønner selv at dette er noe jeg må være litt tålmodig med, men greit å øve på de riktige tingene slik at man får en fremgang.

Lenke til kommentar

Lurte på om noen har et par gode tips og råd til hvordan å holde pusten bedre under vann? Vet ikke hva slags øvelser som kan hjelpe.

 

Litt skummelt tips å gi, men hyperventilering før en holder pusten hjelper betraktelig på tiden man kan holde pusten.

 

Dette 'lurer' hjernen til å tro at man har mer å gå på enn en har og kan dermed være farlig om man overdriver, men det øker tiden man kan holde pusten på betraktelig.

 

2-3 pust med hyperventilering er i utgangspunktet trygt, men det bør uansett testes grundig i trygge omgivelser da for mye hyperventilering kan gi blackout og være dødelig.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

 

Lurte på om noen har et par gode tips og råd til hvordan å holde pusten bedre under vann? Vet ikke hva slags øvelser som kan hjelpe.

 

Litt skummelt tips å gi, men hyperventilering før en holder pusten hjelper betraktelig på tiden man kan holde pusten.

 

Dette 'lurer' hjernen til å tro at man har mer å gå på enn en har og kan dermed være farlig om man overdriver, men det øker tiden man kan holde pusten på betraktelig.

 

2-3 pust med hyperventilering er i utgangspunktet trygt, men det bør uansett testes grundig i trygge omgivelser da for mye hyperventilering kan gi blackout og være dødelig.

 

Ikke for en nybegynner nei...

Lenke til kommentar

 

Ikke for en nybegynner nei...

 

 

Tja - jeg lærte faktisk "trikset" i en Modesty Blaise historie i Agent X9 engang på 80-tallet :)

 

Praktiserte det i mange år før jeg fant ut at det kunne være skummelt å overdrive det - det gjorde jeg ikke før jeg googlet det for noen år siden.

 

Heldigvis presiserte historien kun 3 dype åndedrag før en dykket og det falt meg aldri inn å forsøke med flere for å øke tiden jeg kunne holde pusten.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

 

 

Ikke for en nybegynner nei...

 

 

Tja - jeg lærte faktisk "trikset" i en Modesty Blaise historie i Agent X9 engang på 80-tallet :)

 

Praktiserte det i mange år før jeg fant ut at det kunne være skummelt å overdrive det - det gjorde jeg ikke før jeg googlet det for noen år siden.

 

Heldigvis presiserte historien kun 3 dype åndedrag før en dykket og det falt meg aldri inn å forsøke med flere for å øke tiden jeg kunne holde pusten.

 

Så venter vi med det:) Ta øvelser i hverdagen...hold pusten i tunneler mm. Forsøk så rett under overflaten. Svømme/dykke- teknikk er vel så viktig. Behold roen, og det å være trygg i og under vann :)

Lenke til kommentar

 

Så venter vi med det:) Ta øvelser i hverdagen...hold pusten i tunneler mm. Forsøk så rett under overflaten. Svømme/dykke- teknikk er vel så viktig. Behold roen, og det å være trygg i og under vann :)

 

 

Ja, dere må gjerne vente med det.

Modesty og jeg derimot, puster dypt tre ganger og dykker dypt og lenge så snart vi får sjansen ;)

 

Men for å være alvorlig så har du naturligvis helt rett i at å være komfortabel og trygg når man er i vann er veldig mye, om ikke hele, hemmeligheten. Det hjelper lite å trene lungekapasitet om man føler seg usikker så snart man får hodet under vann.

Lenke til kommentar

Obs: Når man selv kjører så bør man IKKE holde pusten. :p Verdt å nevne, selv om det kanskje er vell så selvfølgelig. ;) For folk flest som knapt presser seg så er det ikke så farlig, men når hjernen får for lite oksygen så operer den mildt sagt ikke akkurat på maks kapasitet. Samt faren for å besvime. For ikke å snakke om distraksjonen smerte gir. ^^

 

Bare legg merke til at det ikke hjelper stort å holde pusten om det bare er veldig halvhjertede forsøk. Da møter du bare på den samme psykiske veggen gang på gang. Å ha en klokke å fokusere på kan være fint, for da får du fokuset på noe annet, samtidig som du kan prøve et sekund eller ti lengre for hver gang. ;)

Lenke til kommentar

Lurte på om noen har et par gode tips og råd til hvordan å holde pusten bedre under vann? Vet ikke hva slags øvelser som kan hjelpe.

Spørsmålet er jo egentlig hva målet ditt er. Hvis det er for å svømme bedre så er det ikke nøyaktig det samme som hvis du skal starte med undervannsrugby.

 

Du sier du bare holder 20 sekunder, og det er virkelig ikke lenge. Det hadde vært interessant å vite hvor lenge du holder over vann.

 

Jeg har instruert en del nybegynnere i svømming, og har drevet med svømming selv på et høyt nivå. En veldig enkel øvelse som jeg liker er å ligge i vannet i et lite basseng (terapibasseng/plaskebasseng) som gjerne er litt varmt. Trekk pusten inn dypt, og legg deg ned. Slapp helt av, ikke rør en muskel. Tenk på noe annet, et regnestykke, den kjekke badevakten, handlelista di, et eller annet som ikke er at du holder pusten.

 

Det er veldig avslappende. De fleste som gjør det merker fort fremgang i løpet av noen ganger - ikke fordi lungekapasiteten vokser, men fordi man blir flinkere til å slappe av. Du kan nok tjene mye på å bare slippe spenningen i kroppen - også i svømmingen din.

 

Merk at det kan være greit å si ifra til badevaktene hva du holder på med. Jeg har ligget å slappet av noen ganger sånn selv, før noen kommer bort og sjekker om jeg lever. Hyggelig, men litt distraherende...

Lenke til kommentar

Det å slappe av er veldig viktig ja. :)

 

Hvis du kjenner etter mens hjertet dunker, og fokuserer på å få hjerterytmen til å bli så lav som mulig. Panikk og redsel vil få hjertet og oksygenet til å gå vanvittig fort, og da må man bare fokusere på å slappe av, til man kjenner hjerterytmen stabiliserer seg (lettere under vann, da det er færre distraksjoner).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...