Gå til innhold

Forliksråd og nedbetaling - trenger råd


Avocado90

Anbefalte innlegg

Heisann! Ny bruker her.

 

Trenger litt input fra kloke hoder.

 

Skal ikke utbrodere selve situasjonen, men jeg lurer på hvordan selve prosessen er her.

La oss si du har en sak der du skylder noen (en kreditor) penger og den ble sendt inn til Forliksrådet. Du får beskjed om at kontakt ang. nedbetaling skal holdes med inkassoselskapet.

Du kontakter inkassoselskapet og de godkjenner en nedbetalingsplan. De sier at du kan samtidig signere papirene fra Forliksrådet om at du aksepterer kravet, samt legge til at du har fått en nedbetalingsplan. Du signerer papirene og sender dem inn.

Deretter får du bekreftelse i posten om at du har akseptert kravet med diverse informasjon. Men der står det også at du skal betale totalen innen to uker - mens du i realiteten har en nedbetalingsplan.

Er det slik det som gjelder er avtalen du har med inkassoselskapet (og via dem, kreditor) og at Forliksrådet personlig ikke har info om dette?

Slik jeg forsto det på kontaktpersonen hos Lindorff var det avtalen jeg hadde via dem og kreditor som telte.

Legger til at jeg har kontakt Namsmannen ang. dette og venter på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du aksepterer kravet vil forliksrådet avsi dom for at du skylder kreditor disse pengene. Den dommen vil gå ut på kreditors påstand, som vanligvis er "Avocado90 skal betale Kreditorsnok xxx,- kr". Du har da akseptert denne påstanden. Tvisteloven § 19-7 bestemmer at oppfyllelsesfristen for en slik dom skal være 14 dager.

 

Dette betyr at domstolene har bestemt at du skal betale dette beløpet innen 14 dager, og gir kreditor rett til å bruke statens tvangsapparat for å gjennomtvinge dette. Men kreditor trenger ikke bruke denne retten. Kreditor kan gi deg en nedbetalingsavtale, og riset bak speilet er da at hvis du misligholder nedbetalingsavtalen kan kreditor gå til namsmyndighetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...