Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ubiquiti Unifi AC aksesspunkt - Noen med erfaring her?


Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med desse?

 

Jeg er ute etter noen trådløse aksesspunkter som kan ta over for mine Aerohive aksesspunkter som jeg har hjemme nå. Et sett med forbruker aksesspunkter duger ikke, da jeg er nødt til å ha minst 2 aksesspunkter, og 2 SSIDer spredd over 2 VLAN.

 

Jeg så noen nevnte desse aksesspunktene i en annen tråd, og fikk lyst til å prøve de. Men lurer på krav til kontroller. Er dette en "vanlig" kontroller løsning, slik at all trafikk går fra aksesspunktet og via kontrolleren? Eller er kontrolleren der kun for konfig, og på den måten er det egentlig et kontrollerløst oppsett?

 

Kan denne med suksess kjøre som en VM?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget med kontroller er jo sentralisert styring og overvåking.

 

Regner med at du kan laste ned config og laste opp på AP nummer 2. Ellers får du se på databladet til det AP-punktet du tenkte :)

 

Forresten, du får kjøpt slik 3-pack med AP-er...

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Poenget med kontroller er jo sentralisert styring og overvåking.

 

Regner med at du kan laste ned config og laste opp på AP nummer 2. Ellers får du se på databladet til det AP-punktet du tenkte :)

 

Forresten, du får kjøpt slik 3-pack med AP-er...

Poenget med kontroller ja. Men bedre uten :-)

 

Aerohive er feks helt "kontroller løst". Dvs, du bruker kun en server for å konfigurere de med, eller du kan bruke den til å lagre loggene fra alle aksesspunktene. Men så kan den godt slås av, og trengs ikke slås på igjen før man skal gjøre en ny endring i konfigurasjonen.

 

Ingen trafikk eller noe går via kontrolleren. Kun logger og konfig. Selv så snakker aksesspunktene sammen seg imellom, både sessions ider, deler krypteringsnøkler osv seg mellom.

 

Men nok om det :) Jeg ser du kan kjøpe 3 pakk, men har ikke behov for mer enn 2, og 3 pakk finnes kun for PRO versjonen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ubiquiti Unifi har ikke krav til (hardware) kontroller (slik som f.eks Aeronet, Cisco). "Kontrolleren" er software og kan kjøre i VM, den behøves bare under oppsett. Den kan kjøres under drift også, da vil du kunne hente en del statistikk i samlet oversikt.

 

Note; Unifi AC'ene mangler (fortsatt) Zero handoff (jeg sjekket sist i februar) så du vil kobles fra og til dersom du går mellom AC aksesspunkter med samme SSID. Skal visst fikses via fremtidig fw oppdatering...

Lenke til kommentar

Ah, zero handoff, eller roaming er jo noe som er en fordel. Men som du sier, det er jo ikke helt "enterprise" dette her, og for min del så skal det jo brukes hjemme.

 

Kanskje jeg har blitt for godt vant med å ha Aerohive hjemme :p

 

Lisensen min er jo gått ut, så jeg får jo ikke gjort noen endringer, det er jo litt kjedelig.

Men jeg klarer meg jo en stund fremover uansett. Kanskje de kommer med noen fw releaser dette året som gjør det enda mer interissante.

 

Jeg var jo på jakt etter en "ikke så langt fra enterprise" løsning. Men ikke helt der som Aerohive, Cisco Meraki, Cisco Aironet osv. Nå er jo Aruba også kommet med kontrollerløse aksesspunkt. Kanskje jeg må researche litt rundt de også.

Lenke til kommentar

Hvilke av punktene ville dere kjøpt da?

 

Jeg er i tvil om jeg skal kjøpe AP AC eller AP Pro.

På en måte er det dust å ikke kjøpe AP AC, siden den har all funksjonalitet til AP Pro, pluss mer, OG AC.

 

Mens Pro er 1000kr billigere.

 

Noe annet en de 2 blir det ikke, da de andre mangler 5ghz.

 

EDIT: Den sier og at AP AC er supporterer 802.3at, noe switchen min og gir ut. Men dere sier de kjører litt spesi der? Er det ikke helt supportert? Såfall snakk om idioti....

Endret av Missy TommeN
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Unifi AC støtter ikke uplink & zh. Dette har ikke med 802.11at å gjøre, men medvirker i en propritær metode ubiquiti benytter for samhandling mellom ap's i samme nett/ssid. Det er "mesh"-systemet som gjør at klientene veksler mellom AP's uten engang å vite om det selv.

(Uplink er med i en alpha fw de har lagt ut for testere, det må inn før zh)

 

Hjemme har jeg AP pro (4 stk). Jeg benytter kabel til alt som er statisk, kun mobilt utstyr benytter wi-fi. Jeg finner liksom ingen grunn til å oppgradere. Tror nok jeg ville kjøpt AP Pro også i dag grunnet full dekning med trådet nettverk hos meg. I et mer "normalt" hus vil nok behovet for ac være større.

AP Pro eller AC blir liksom opp til den enkeltes behov og lommebok, vanskelig med konkrete råd.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Mesh har vel ingenting med klientene å gjøre? Det er jo måten aksesspunktene kommuniserer på.

 

uplink & zh har jeg aldri hørt om i de årene jeg har jobbet med wireless. Roaming derimot :)

Det har med at hver trådløst aksesspunkt kjenner til naboene sine, og utveksler data om klientene sine. Som feks krypterings-, og sessions info. Slik at når klienten roamer til neste trådløse punkt, så slipper den å autentisere seg på nytt, og sessionene fortsetter der de slapp.

 

Det har de fleste enterprise aksesspunkter. Fordelen kommer jo helst med UDP trafikk (Streaming, VoIP osv). Ingen krise for min del når det ikke er på plass enda, da jeg ikke løper rundt i huset mitt å streamer musikk eller snakker i voip klienter..

 

AP AC står at skal støtte 802.3at PoE, da gjør den vel det? Eller er det sånn at den "støtter" men det ikke virker?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Mesh har vel ingenting med klientene å gjøre? Det er jo måten aksesspunktene kommuniserer på.

 

uplink & zh har jeg aldri hørt om i de årene jeg har jobbet med wireless. Roaming derimot :)

Kjært barn, mange navn. Uplink og zh utgjør ubiquiti's versjon av "wi-fi mesh" (eller roaming).

 

AP AC står at skal støtte 802.3at PoE, da gjør den vel det? Eller er det sånn at den "støtter" men det ikke virker?

Jepp, AP støtter 802.3at PoE.

(AP/AP pro/AP LR støtter bare "Ubiquiti PoE", men det er mulig å kjøpe en "overgang".)

Lenke til kommentar

Sant nok. Det blir nok AP AC for min del.

Jeg tror ikke jeg kommer til å putte penger i noe jeg må ha ekstra overganger for.

 

Da forsvinner litt av poenget med PoE spør du meg.

 

Brukte noen gamle Cisco SB APer før, som heller ikke støttet PoE. Men de kom med overgang for å sende strøm via nettverkskabelen, men du måtte liksom ha boks i begge ender, en for å sende strøm inn i kabelen, og en for å ta den ut i andre enden.. trist opplegg....

 

Men da blir det sikkert handling på meg i nær fremtid. Kjøper 2 stykk AC, og tar dermed mitt første steg inn i GB trådløs verden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...