Gå til innhold

2x XFX R9 280x hjelp?


Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har noen spørsmål som sikkert kan virke fjerne.. men av en eller annen grunn har det bare stoppet helt opp i hode etter all bygging å feilsøking i mellom den prosessen å lufter hode her isteden som et forsøk.
PC spec's:
AMD FX-9590 Eight-Core Processor
AMD Radeon R9 200 Series x2 CrossFire

Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB 2400MHz
1000 W modulær strømforsyning
LEPA B1000-MB
Kabinett: Cooler master CM Trooper

Problemet er at det øverste skjermkortet blir veldig varmt, drar rett opp til 100 grader å det under holder seg i 70 stadiet, som ikke er noe problem over hode
for meg.. men jeg vil jo at systemet skal fungere :p
designet på disse kortene er også helt på trynet fordi med 100mm brigde må de fortsatt stå helt intill værandre..

spørsmål 1:
Hadde det funka å rett å slett vannkjøle det øverste kortet? med F.eks corsair h75/90rad + Kraken G10 bak isteden for exhaust fan'en, eller i bunn av kabinettet

spørsmål 2:
det ville også fjernet det dårlige designet på kortet (plastikken) å latt kortene ha en mere akseptabel lengde imellom seg?

Tusen takk for eventuelle svar å tilbakemeldinger om hva jeg kan gjøre
-Andrè
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja...

Det første jeg hadde gjort er å feilsøke kjøleløsningen til det øverste kortet , et R9 280x bør ha en driftstemperatur på en plass mellom 70 til 80C ( 290 har ca 90 95) , du kan selvsagt bytte plassering til kortene og se om temperaturen fortsatt er høy , endrer den seg til det samme som det andre kortet som stod der er det pga software og naturlig belastning på kortet.

 

Det kan være at du må manuelt stille en noe mer aggressiv vifteprofil for å få dette til å fungere , men i utgangspunktet har du jo valgt veldig varme komponenter som Cpu (220W) 2x ca 207 til 250W skjermkort ) og dette vil jo føre til at pcen har mye varme å kvitte seg med.

 

Jeg antar at du får kvittet deg med omtrent 220 til 250W via vannkjølingen til FX'en , du bør definitivt ha kraftige vifter på kabinettet for å få ut den ekstra varmluften.

 

Spørsmål 1 :

Ja, det hadde nok vært lurt å vannkjøle skjermkortet, men skal du først vannkjøle lager du et oppsett for begge kortene. Pass på at også Mosfets og andre viktige komponenter på skjermkortet blir tilstrekkelig kjølt, i noen tilfeller må man ha en ekstern vifte for å få det til å fungere bra nok ( Som regel vil sideviften på kabinettet være tilstrekkelig om den står rett ved siden av skjermkortene).

 

Spørsmål 2:
Kanskje , om plastikken er der for å føre luften til skjermkortet ut av kabinettet vil det trolig ha en negativ effekt siden du da varmer opp alle komponentene i kabinettet , er kjøleren laget sånn at den trekker kald luft inn eller bare dytter varmluft ut i kabinettet så kan du sikkert prøve å fjerne plasten.

Lenke til kommentar

Nja...

Det første jeg hadde gjort er å feilsøke kjøleløsningen til det øverste kortet , et R9 280x bør ha en driftstemperatur på en plass mellom 70 til 80C ( 290 har ca 90 95) , du kan selvsagt bytte plassering til kortene og se om temperaturen fortsatt er høy , endrer den seg til det samme som det andre kortet som stod der er det pga software og naturlig belastning på kortet.

 

Det kan være at du må manuelt stille en noe mer aggressiv vifteprofil for å få dette til å fungere , men i utgangspunktet har du jo valgt veldig varme komponenter som Cpu (220W) 2x ca 207 til 250W skjermkort ) og dette vil jo føre til at pcen har mye varme å kvitte seg med.

 

Jeg antar at du får kvittet deg med omtrent 220 til 250W via vannkjølingen til FX'en , du bør definitivt ha kraftige vifter på kabinettet for å få ut den ekstra varmluften.

 

Spørsmål 1 :

Ja, det hadde nok vært lurt å vannkjøle skjermkortet, men skal du først vannkjøle lager du et oppsett for begge kortene. Pass på at også Mosfets og andre viktige komponenter på skjermkortet blir tilstrekkelig kjølt, i noen tilfeller må man ha en ekstern vifte for å få det til å fungere bra nok ( Som regel vil sideviften på kabinettet være tilstrekkelig om den står rett ved siden av skjermkortene).

 

Spørsmål 2:

Kanskje , om plastikken er der for å føre luften til skjermkortet ut av kabinettet vil det trolig ha en negativ effekt siden du da varmer opp alle komponentene i kabinettet , er kjøleren laget sånn at den trekker kald luft inn eller bare dytter varmluft ut i kabinettet så kan du sikkert prøve å fjerne plasten.

Jeg har skjekket å det er vist normal "load" temperatur i å med at kortene har en veldig klønete design som gjør at mellom rommet på kortene er så lite som 1-2mm.. jeg har Asus formula-z hovedkort å bruker de nest nederste PCIx16 portene.. finnes det noe spesielt "kit" som kan hjelpe meg å ha nok å alt jeg trenger til å vannkjøle disse 2 skjermkortene, også tror jeg det er litt vrient å sette opp good looking vann kjølings system i mitt trooper kabinett.. men jeg er all up for idee'r.. vil jo gjærne bruke systemet til hard mining eller gaming :p

Lenke til kommentar

Har man crossfire eller sli, så vil man ha skjermkortene så langt ifrahverandre som mulig. Noen kabinetter og hovedkort gjør dette vanskelig.

 

Vil man ha sli/cfx på et lite hk og/eller i et lite kabinett, så er det vannkjøling som må til. Så lenge temperaturen ikkje går utover ytelsen til kortet, så er det jo samma f... hvor varmt det er, med mindre man gremmes over lyden det blir når vifta går 100%. Om et av skjermkorta f.eks dør etter noen år, så er jo dette bare bra, fordi man har jo 5 års reklamasjon :D Sjansen da er at man får et bedre kort, fordi kanskje skjermkortet er gått ut. Altså vinn vinn situasjon :w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har man crossfire eller sli, så vil man ha skjermkortene så langt ifrahverandre som mulig. Noen kabinetter og hovedkort gjør dette vanskelig.

 

Vil man ha sli/cfx på et lite hk og/eller i et lite kabinett, så er det vannkjøling som må til. Så lenge temperaturen ikkje går utover ytelsen til kortet, så er det jo samma f... hvor varmt det er, med mindre man gremmes over lyden det blir når vifta går 100%. Om et av skjermkorta f.eks dør etter noen år, så er jo dette bare bra, fordi man har jo 5 års reklamasjon :D Sjansen da er at man får et bedre kort, fordi kanskje skjermkortet er gått ut. Altså vinn vinn situasjon :w00t:

Der sier du noe, er helt enig.. fikk jo et av disse XFX R9 280x kortene når jeg sendte inn et XFX 7950, så der blei det win win.. også måtte jeg ha noen nye deler å tok med et sånt R9 280x kort til for Crossfire.. men om du søker dem opp ser du at crossfire bridgen må bøyes i vinkler å den på 100mm blir rett å slett alt for kort, er ikke hovedkortet det går på i denne sammenhengen men design på kortene.. må finne en løsning på dette, prøvde å mine fra cpu men fikk 4.1 mb/s.. det er jo ikke lønnsomt, når jeg kunne hatt 700 på korta :p

Lenke til kommentar

Hvilket hovedkort har du?

Jeg har Asus crossair formula-z, jeg har tenkt en del på saken nå å tror faktisk jeg bruker angrerett/reklamasjon å prøver å ringe netonnet for å kanskje bytte de 2 kortene til et R9 290x fra MSI.. for dette er nytteløst uten et stort vannkjølings system kan det se ut som.. eller så kunne jeg byttet til 2 R9 280x Toxic edition som er kjappere, men er redd kjølingen der også er dårlig, men der får kortene litt pusterom i værtfall.. er så usikker nå.. veit at crossfire gir litt bedre ytelse, værtfall nå som AMD har ordna stuttering problemene rundt det.. men trenger litt guidance her altså :p

Lenke til kommentar

Er du sikker på at du ikkje har en lengre CFX bro?

 

Er det bare med 290 serien man slipper cfx bro tro?

Du skulle absolutt hatt de skjermkorta nærmere hverandre. Om du bytter, så bytter du like greitt til et sapphire AMD 290 tri-x (kjøler), eller 2 stk :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Er du sikker på at du ikkje har en lengre CFX bro?

 

Er det bare med 290 serien man slipper cfx bro tro?

Du skulle absolutt hatt de skjermkorta nærmere hverandre. Om du bytter, så bytter du like greitt til et sapphire AMD 290 tri-x (kjøler), eller 2 stk :D

Ja, tusen takk for svar.. skal ringe netonnet i morgen å spørre litt ang dette med angrefrist/rett, fikk korta for under 14 dager siden.. så skal vell gå, hørt noe om at man kan levere uansett årsak bare man ikke er fornøyd i 2 mnd ellernoe men kan lite om det der.. du tror også at det er bedre å bytte dem mot et R9 290x Tri-x? også heller skaffe et til ved senere anledning ?.. er jo nok for dagens spill i massevis uansett.. blir bare mye mindre varmt når det kun er 1 kort å kjølingen er god ^^ er fortsatt litt i tvil om jeg skal ta 2 R9 280x Toxic fordi de har vist god kjøle evne i crossfire også.. så er vanskelig x)

 

EDIT: ja, er 290 du ikke trenger bridge å nei, jeg brukte 100mm cf brigde å intel har 110mm brigdes, hadde ikke holdt det heller tror jeg, måtte nok opp i minst 140mm

Endret av PanzerToke
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å bytte over til feks Sapphire 290 eller 290x med 3x viftekjøleren , den er relativt stille i forhold til mange andre kjøleløsninger.

 

Har 2 stk 290 tri-x her nå hjemme. Det er vel den beste kjøleren til 290 serien, men jeg satt korta på vann nettopp, og da er max load 45 grader i forholdf til 95 grader når de er overklokka til 1200mhz :p

 

Vann er nesten feigt :p

Lenke til kommentar

 

Har 2 stk 290 tri-x her nå hjemme. Det er vel den beste kjøleren til 290 serien, men jeg satt korta på vann nettopp, og da er max load 45 grader i forholdf til 95 grader når de er overklokka til 1200mhz :p

 

Vann er nesten feigt :p

 

 

Heh, tror ikke pcen her hadde overlevd lenge med vannkjøling, har 2 x 1.5 åringer som fikler mye på dataen i det siste og drar i alt av kabler etc med en gang jeg snur på ryggen.

 

Men ja, enig med deg at Trixx kjøleren er bra , forresten opplevde du noen ulyder i forhold til lav rpm på kjøleren ( mellom 30-35+-% last ) eller var den stillegående hele veien?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...