Gå til innhold

Lønnsproblematikk, "Dårlig betalt"


Gjest

Anbefalte innlegg

Lønnsoppgjøret nærmer seg og jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, da jeg føler jeg er relativt underbetalt i den jobben jeg har nå.

 

Litt info:

-Utdannet Automatiker

-Jobber som ingeniør og har naturligvis mye vanskeligere og krevende oppgaver enn jeg hadde som automatiker. Mye mer annsvar også!

 

Så til "problemstillingen":

 

Da jeg startet som ingeniør aksepterte jeg å gå litt ned i lønn da jeg forventet å gå opp i lønn etter "lære" perioden, altså når jeg kunne jobben skikkelig. Problemet er at jeg ikke har steget i lønn på 15 måneder! Jeg er helt selvstendig og kan jobben min så og si ut og inn. Reiser mye og reiser alltid alene.

 

Om jeg hadde jobbet som automatiker ville jeg hatt en timelønn på:

2013-2014: 192.56,-

ny tariff fra 2014: 202,3,-

100% overtid: 469,82,-

ny 100% overtid: 490,3,-

 

​Lønnen jeg har som ingeniør:

2013-2014: 184,62

ny tariff fra 2014: 190,16,-

100% overtid: 369,24,-

ny 100% overtid:380,32,-

 

Som en kan se er det store forskjeller, spessielt på overtid! Og jeg jobber en god del overtid ila ett år. I og med at jeg jobber en god del overtid og reiser mye så kommer det jo inn en del ekstra(får kun diett på reise, dette er jo ikke lønn men det utgjør en del ekstra for meg alikevell) så jeg klarer meg fint, men jeg synes fortsatt ikke at det er rett!

 

Så, hvordan går jeg frem for å sikre meg at jeg tjener minst like mye som jeg hadde som automatiker, helst litt mer som kompensasjon for større og mer krevende oppgaver?

 

Firmaet sliter med å nå budsjett i år også, så jeg vet det kommer til å bli vanskelig å "kreve" en slik økning.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er nok av de med lavest betalt med den utdanningen... bachelor antar jeg, "underbetalt" blir noe annet.

 

Jeg er utdannet automatker(fagbrev), ja underbetalt er nok litt feil formulering. Dårlig betalt passer vell bedre

Lenke til kommentar

 

Du er nok av de med lavest betalt med den utdanningen... bachelor antar jeg, "underbetalt" blir noe annet.

 

Jeg er utdannet automatker(fagbrev), ja underbetalt er nok litt feil formulering. Dårlig betalt passer vell bedre

 

 

 

Hva med å lete etter en ny jobb hvis bedriften sliter og ikke kan gi lønna du føler du bør ha?

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva med å lete etter en ny jobb hvis bedriften sliter og ikke kan gi lønna du føler du bør ha?

 

 

 

Grunnen til at jeg ikke ønsker å søke etter ny jobb er at jeg trives veldig, og liker produktet godt.

Nå har vi ikke hatt lønnsamtaler enda så det er godt mulig at de kan gi meg lønnen jeg ønsker, men som sagt så sliter de med å nå budsjett i år(de sliter ikke, kun å nå budsjett). Så det kommer til å bli vanskeligere å "kreve" høyere lønn. Så derfor ønsker jeg tips :)

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke ønsker å søke etter ny jobb er at jeg trives veldig, og liker produktet godt.

Nå har vi ikke hatt lønnsamtaler enda så det er godt mulig at de kan gi meg lønnen jeg ønsker, men som sagt så sliter de med å nå budsjett i år(de sliter ikke, kun å nå budsjett). Så det kommer til å bli vanskeligere å "kreve" høyere lønn. Så derfor ønsker jeg tips :)

Ein av dei mest effektive måtane å få betre betalt på er å bytte jobb, eventuelt å true med å bytte jobb.

 

Sett frå ein anna side, kvifor skal ein arbeidsgiver som kan tilby ein trivelig arbeidsplass konkurrere på lønn? Så lenge du liker deg godt så er det ingen grunn for arbeidsgiver å gi deg meir betalt når du tydeligvis tar til takke med mindre.

 

Alternativt så må du berre argumentere med at du fortjener meir lønn på grunn av jobben du utfører.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hva med å lete etter en ny jobb hvis bedriften sliter og ikke kan gi lønna du føler du bør ha?

 

 

 

Grunnen til at jeg ikke ønsker å søke etter ny jobb er at jeg trives veldig, og liker produktet godt.

Nå har vi ikke hatt lønnsamtaler enda så det er godt mulig at de kan gi meg lønnen jeg ønsker, men som sagt så sliter de med å nå budsjett i år(de sliter ikke, kun å nå budsjett). Så det kommer til å bli vanskeligere å "kreve" høyere lønn. Så derfor ønsker jeg tips :)

 

Ofte budsjetteres det med helt syke overskudd, og det skal alltid være bedre enn året før. Så lenge butikken går rimelig pluss er ikke "vi skal nå budsjett" et argument. Jeg anbefaler deg sterkt å bytte jobb.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...