Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Scooter stopper i motbakke


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjører en 2003 Suzuki Katana AY50WR, og på vei hjem fra butikken i sted, stoppa den. Halvveis opp en lang og halvbratt bakke. Jeg har kjørt opp der i 11 år, så at den plutselig skulle stoppe i dag føler jeg er merkelig. Starta fint, kjørte et par meter og så stopp igjen, så jeg endte opp med å trille den på tomgang hjem og prøve å gi litt gass her og der. Tungt og jævlig. Uansett. Noen tips til hva det kan være? Hadde vært greit å unngå verksted også. Verksted er uhensiktsmessig dyrt, særlig for en med lite penger til overs etter at de faste utgiftene er betalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Lekasje i simmerringer i veiv, igjensota eksosanlegg, igjensota eksosport... utslitt stempel/sylinder, tenningsfeil som blir påvirka av varme... Vet ikke hva de har bytta men lista over hva som kan være galt kan være lang hvis den har kjørt i 11 år.

 

Mister den kjølevann? Hvis alt annet er sjekket ville jeg tatt fullstendig "tear-down", bytte alt av pakninger og simmerringer, sjekke lagre, rense alt godt osv osv. Dog vil det kreve både tid, penger samt litt kompetanse.

 

Edit: Hvis den er 11 år og kjørt mye spørs det om det er verdt å bruke mer tid og penger på den. Kan fort lønne seg å kjøpe ny/brukt i stedet.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Veiv, eksosanlegg, stempel, elmotor, variator, forgasser, plugger, radiator og alskens er bytta ut.

Den mister ifg. verkstedet ikke kjølevæske, så jeg aner ikke hva det kan være.

 

Vel, jeg har brukt over 60k på å reparere den og lappe / skifte bakdekk ila. de siste 11 åra, så jeg tviler på at det handler om penger og hvor vidt det er verdt det eller ei. Har egentlig ikke lyst på noen annen scooter heller.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Etter mye om og men, har jeg endelig fått regning fra verkstedet, og funnet ut hva som er gjort med scooteren min. De har byttet variator, variatorreim, startmotor, bakdekk og tennplugg, samt renset luftfilteret. I disse dager er det bare så vidt den går i motbakke, og motoren kveles også når jeg kjører på flatmark eller i nedoverbakke, om jeg må bremse / slippe gassen, og farten går under 35 km/t.

Kan det være at automatgiret er justert feil, eller noe i den duren? Interessant nok, til tross for at de byttet startmotor og det elektriske, fungerer elstarten fortsatt ikke.

 

Verkstedet sa at de ikke hadde kunnskap til å finne ut av noe mer, og anbefalte meg å høre med noen andre, men det er ingen andre i nærområdet som har peiling heller (lenge leve små steder).

Lenke til kommentar

Mister kraft til den kveles. Kraften er … varierende. Er jeg først under 35 km/t må jeg kjøre inn til siden, stoppe helt, vente et halvt minutt og starte den på ny for å ha en sjanse til å komme opp i 35 km/t. På flatmark. I oppoverbakke, er det bare å bruke den som sparksykkelig og be til hva enn du tror på om å å komme deg til toppen.

 

Men … av og til når jeg er under 35 og ikke har anledning til å kjøre inn til siden, og bare må kjøre videre i stadig synkende hastighet (vanligvis rundt 15 - 20 km/t), så vil den etter noen hundre meter begynne å aksellerere igjen og ta meg opp til 45 - 50. Har ingen forklaring på hvorfor det skjer noen ganger, og noen ganger ikke.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke får til å stemme er at den plutselig blir bra igjen. Periodiske feil tyder ofte på noe elektrisk.

 

F.eks. ved for svak gnist kan motoren svive pent på tomgang og lav belastning men fuske og/eller dø ut når man får mer bensin og luft inn i sylinderen. Altså når man gir mer gass.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei Datasmurf.

 

Feilen du beskriver minner veldig om feilen jeg hadde på min SYM Jet EuroX 50. Men kan jo selvfølgelig være andre ting også.

 

Har mopeden din separat olje tank for 2takts olje? Eller blander du rett i bensinen? Min SYM oppførte seg som du beskriver fordi den gikk tom for 2takts olje. Varsel lampen var defekt. Fylte opp oljetanken og den gikk akkurat som før igjen.

 

Bland olje rett i bensinen. Ca 2,5% Om mopeden din går som den skal etter å ha blandet olje rett i bensinen så er det ett problem med olje tilførselen. Mopeden din vil ikke ta noen skade av for mye olje tilførsel om det skulle være en annen feil, den vil bare sote / ryke litt ekstra og være litt tyngre å starte.

 

Håper dette kan være til hjelp. :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...