Gå til innhold

Den norske priskrigen på Samsung 850 Pro er i gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bare Proshop som tok en frekk en og prøvde seg med svært høye priser siden de var først.

 

Kort tid etter var Dustin og CDON på banen med langt mer fornuftige priser.

 

NB. Vær obs på at 840 Evo er et mye billigere segment med lavere ytelser, lavere levetid, dårligere garantier osv. 850 Pro er ment for proffmarkedet. Oss vanlige bør nok heller vente på billigversjonen av 850. Den regner jeg med gir dobbelt så mange GB for samme pris, sammenlignet med 850 Pro og er sikkert bedre enn forgjengeren 840 Evo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest meg opp i detalj ennå, men er 850* så mye billigere i produksjon at det er trolig at vi får en EVO versjon av den med det første?

 

Jeg trodde at 840 EVO var så eksepsjonelt billig i produksjon pga TLC og så lønsom for Samsung at vi den ville fortsette i segmentet sitt en god stund. Ytelsesmessig så trenger jo heller ikke Samsung løfte en finger i det segmentet der sammenliknet med konkurrentene.. om noe saboterer de bare for sin egen toppserie.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest meg opp i detalj ennå, men er 850* så mye billigere i produksjon at det er trolig at vi får en EVO versjon av den med det første?

 

Jeg trodde at 840 EVO var så eksepsjonelt billig i produksjon pga TLC og så lønsom for Samsung at vi den ville fortsette i segmentet sitt en god stund. Ytelsesmessig så trenger jo heller ikke Samsung løfte en finger i det segmentet der sammenliknet med konkurrentene.. om noe saboterer de bare for sin egen toppserie.

Anandtech har en artikkel som går i dybden på 850. "850 Pro, the world's first consumer SSD with 3D NAND." Så ja, det er (store) forskjeller.

 

"Traditionally NAND and other semiconductors are scaled horizontally along the X and Y axes but due to the laws of physics, there is a limit of how small the transistors can be made. To solve the problem, 3D NAND introduces a Z-axis i.e. a vertical dimension. Instead of cramming transistors horizontally closer and closer to each other, 3D NAND stacks layers of transistors on top of each other." ... "By stacking transistors (i.e. cells when speaking about NAND) vertically, Samsung is able to relax the process node back to a much more convenient 40nm. When there are 32 cells on top of each other, it is obvious that there is no need for a 10nm-class node because the stacking increases the density, allowing production costs to scale lower. As we have seen with the history of NAND die shrinks, a higher process node provides more endurance and higher performance, which is what the 850 Pro and V-NAND is all about." ... "Fundamentally the only change in the 850 Pro is the switch to V-NAND. The interface is still SATA 6Gbps and the controller is the same triple-core MEX from the 840 EVO" ... "The other major improvement from V-NAND is the endurance. All capacities, including the smallest 128GB, are rated at 150TB, which is noticeably higher than what any other consumer-grade SSD offers. Moreover, Samsung told me that the endurance figure is mainly meant to separate the 850 Pro from the enterprise drives to guide enterprise clients to the more appropriate (and expensive) drives as the 850 Pro does not have power loss protection or end-to-end data protection for example."

 

"If you are looking for a SATA 6Gbps drive and want the absolute best, the 850 Pro is your pick. It is without a doubt the best drive in the market as long as you are able to justify the price premium over other options."

 

http://anandtech.com/show/8216/samsung-ssd-850-pro-128gb-256gb-1tb-review-enter-the-3d-era

 

Leste ikke alle sidene men fant ikke noe om 850 EVO.

Lenke til kommentar

Ser på Newegg at en 500GB utgave av 850 Pro er $21.05 dyrere enn en 840 Pro, så når prisforskjellen her til lands kommer ned på det området så kan vi spille ball.

 

Eventuelt så venter jeg bare på en eventuell Evo utgave siden jeg neppe har bruk for en Pro sånn egentlig.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest meg opp i detalj ennå, men er 850* så mye billigere i produksjon at det er trolig at vi får en EVO versjon av den med det første?

 

Jeg trodde at 840 EVO var så eksepsjonelt billig i produksjon pga TLC og så lønsom for Samsung at vi den ville fortsette i segmentet sitt en god stund. Ytelsesmessig så trenger jo heller ikke Samsung løfte en finger i det segmentet der sammenliknet med konkurrentene.. om noe saboterer de bare for sin egen toppserie.

 

Litt vanskelig å få høyere ytelse enn SATA standarden tillater, uten å bruke ngff/pcie/Sata express, som igjen kun er en liten del av markedet... Endret av MariusJS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Det betyr at Samsungs aller nyeste gikk fra en pris per gigabyte i samme liga som den lynraske PCIe-baserte OCZ RevoDrive 350, til å ha en langt mer overkommelig pris ? 5490 kroner for øyeblikket."

 

5490kr pr GB er da alt annet enn overkommenlig. 5 490 000 er ikke det spor billig for en 1TB Samsung 850. Men det er nå bare meg. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske trist at Samsungs nye toppmodell er basert på SATA. Har tungt for å bruke så mye penger på en SSD som ikke klarer mer enn 550MB/s. Nå er selvfølgelig ikke lese og skrivehastighet alt, men det er skuffende at det er så få PCIexpress-baserte SSDer og at det ikke satser mer på slikt. Generelt er det vel hele industrien sin feil at vi ikke har fått noe fullgodt alternativ til SATA før. SATA Express virker ikke akkurat veldig lovende slik det er i dag. Får man i hele tatt kjøpt SATA Express disker i dag?

Er det bare jeg som føler det slikt?

 

Kommer til å beholde min 840 EVO 1TB i laaang tid framover :-)

Lenke til kommentar

Ganske trist at Samsungs nye toppmodell er basert på SATA. Har tungt for å bruke så mye penger på en SSD som ikke klarer mer enn 550MB/s. Nå er selvfølgelig ikke lese og skrivehastighet alt, men det er skuffende at det er så få PCIexpress-baserte SSDer og at det ikke satser mer på slikt. Generelt er det vel hele industrien sin feil at vi ikke har fått noe fullgodt alternativ til SATA før. SATA Express virker ikke akkurat veldig lovende slik det er i dag. Får man i hele tatt kjøpt SATA Express disker i dag?

 

Er det bare jeg som føler det slikt?

 

Kommer til å beholde min 840 EVO 1TB i laaang tid framover :-)

Nå er det ikkje verre enn å kjøpe en Lsi pci- 3.0 HBA 8porter, så har man plutselig ca 4.2 GB/s les og skriv med nok ssder. Det er bare å punge ut. Vil man ha det, så får man det.
Lenke til kommentar

 

Ganske trist at Samsungs nye toppmodell er basert på SATA. Har tungt for å bruke så mye penger på en SSD som ikke klarer mer enn 550MB/s. Nå er selvfølgelig ikke lese og skrivehastighet alt, men det er skuffende at det er så få PCIexpress-baserte SSDer og at det ikke satser mer på slikt. Generelt er det vel hele industrien sin feil at vi ikke har fått noe fullgodt alternativ til SATA før. SATA Express virker ikke akkurat veldig lovende slik det er i dag. Får man i hele tatt kjøpt SATA Express disker i dag?

 

Er det bare jeg som føler det slikt?

 

Kommer til å beholde min 840 EVO 1TB i laaang tid framover :-)

Nå er det ikkje verre enn å kjøpe en Lsi pci- 3.0 HBA 8porter, så har man plutselig ca 4.2 GB/s les og skriv med nok ssder. Det er bare å punge ut. Vil man ha det, så får man det.

 

Man får jo også PCIexpress SSDer som er raske nok. Poenget er at de er veldig dyre. PC industrien henger faktisk etter Apple her. Hva er det som skjer? Intel burde ta ansvar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...