Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Utenlandsk kjæreste i Norge, potensielle utfordringer?


Anbefalte innlegg

Kjæresten min er utenlandsk, men sier at hun vurdere å flytte til Trondheim. Hun er fra Finland, snakker gebrokkent svensk, er 24 og mangler å fullføre diplomoppgaven før hun er ferdigutdannet sivilarkitekt. Dette er en helt ny problemstilling for oss begge, og jeg vet ikke hvilke utfordringer som kan møte oss i en slik sammenheng. Er det noen her som har erfaringer med en slik situasjon?

 

For det første må hun skaffe seg en eller annen jobb. Hvordan er det å få seg jobb som engelsksspråklig i Norge? Jeg ser for meg at hun kan få en helt grei blanding av norsk og svenskfinsk om 6-12 måneder, men akkurat nå snakker vi kun engelsk. Hvilke jobber er det som kan være tilgjengelige om man ikke snakker norsk? Jeg tror alt er av interesse, og da særlig jobber på arkitektkontor, men jeg aner rett og slett ikke hvordan sitasjonen er for internasjonale arbeidstakere i Trondheim.

 

Det andre er sosiale. Vi vil gjerne ha våre egne sosiale sirkler. Det er mange internasjonale studenter i Trondheim, men det hadde vært best med stabile, permanente venner. Bortsett fra arbeidsplassen, hvordan kan hun lettest få seg en egen stabil sosial sirkel?

Dette er de to vanskeligste problemene jeg kan se for meg. Det er sikkert mye annet. Noen som har vært i samme situasjonen og kan dele sine erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv dame fra Finland og det er veldig lite praktisk som gir utfordringer med selve flyttingen, å flytte fra Finland til Norge er like lite komplisert som å flytte fra Oslo til Bergen.

 

Hun jeg er sammen med snakket litt svensk når jeg møtte henne, og i dag snakker hun greit nok svensk-norsk til å klare seg selv i alle sosiale situasjoner. For øvrig snakker vi to fortsatt engelsk til hverandre.

 

Angående jobb er nok ikke språk så viktig hvis hun har bra utdannelse og skal inn i et høyt utdannet miljø, men det er vel ikke tvil om at det er en fordel hvis hun kan norsk eller svensk godt nok til å holde en samtale på ett av de språkene. Hvis hun velger å flytte til Norge kan hun henvende seg til NAV for hjelp med prosessen også.

 

Jeg bor i en liten by og det har ikke vært noe problem med det sosiale så kan ikke se at i en større by som Trondheim skulle bli mer problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...