Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fordeling av skattepenger ved felles økonomi i ekteskap?


Anbefalte innlegg

Mannen min og jeg skal separeres. Vi fikk begge igjen penger på skatten, en av oss mer enn den andre. Vi har felles økonomi ved at vi deler på utgifter men har personlige kontoer. Hadde ting vært som vanlig vi ha splittet skattepengene så vi satt igjen med lik sum. Vi likner sammen.

 

Hva blir riktig å gjøre nå som vi skal separeres?

 

Anonymous poster hash: 878a0...b89

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verdier og gjeld skal ikke deles ved tidspunktet for bruddet, men tidligst når en separasjons- eller skilsmissebevilling er endelig (eller i visse andre tilfeller, se ekteskapsloven § 57). Dette kalles delingstidspunktet, altså tidspunktet for når deling kan gjennomføres.

 

Hva som skal deles er det dere eier og skylder på skjæringstidspunktet. Dette vil som hovedregel være når separasjons-/skilsmissebegjæringen ble mottatt hos Fylkesmannen/tingretten eller når samlivet ble brutt, hva som enn skjedde først (ekteskapsloven § 60).

 

Hvis samlivet ikke er brutt ennå tilhører skattepengene den som fikk dem i skatteoppgjøret, og lovgivningen regulerer ikke hvordan dere internt fordeler dette.

 

Hvis samlivet er brutt i løpet av 2014 (og all skatt er trukket i 2013) er skatt til gode formue som skal likedeles som all annen formue. Restskatt er på samme måte gjeld. Skatt til gode i 2015 (altså skatten som ble trukket i 2014) vil også (delvis) være en formuespost.

 

Ble samlivet brutt i 2013 vil den delen av skatt til gode som kan tilskrives samlivsperioden være formue, men ikke den delen av tilgodebeløpet som stammer fra etter samlivsbruddet. Dette gjelder også skatt til gode i 2015 hvis samlivet ble brutt i 2014.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Jeg ble separert i September i fjor, så snart et år siden. Hun fikk veldig mye igjen på skatten siden hun satte skatten opp for å få mer igjen. Jeg fikk baksmell. Jeg kunne også satt opp skatten og fått igjen i den tiden. Så spørsmålet er om ikke hennes skattepenger skal deles med meg, da det var fra før vi separerte oss,frem til seperasjon dato. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Ludomester12 said:

Jeg ble separert i September i fjor, så snart et år siden. Hun fikk veldig mye igjen på skatten siden hun satte skatten opp for å få mer igjen. Jeg fikk baksmell. Jeg kunne også satt opp skatten og fått igjen i den tiden. Så spørsmålet er om ikke hennes skattepenger skal deles med meg, da det var fra før vi separerte oss,frem til seperasjon dato. 

Det eneste dere kan ha gjort er vel å skjevfordelt rentekostnader i hennes favør?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...