Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsavklaringspenger og studielån. Videre AAP?


Anbefalte innlegg

Hvordan er reglene for å kombinere disse?

 

Har AAP ut september, med en (liten) kjangs for forlengelse. Om det blir bråstopp etter det, og jeg ikke får noe lån fra lånekassen, så går økonomien til helvette.

 

Er det noe som hindrer meg fra å søke ordinært studielån for høst og vår, slik at jeg ikke risikerer å stå helt uten penger å leve for når jeg er ferdig med september?

 

Har jeg lest regelverket rett om jeg leser det slik at det er uproblematisk å få studielån når jeg mottar arbeidsavklaringspenger. (Jeg er fornuftig nok til å sette vekk studielånet på en sparekonto og la vær å røre det, om jeg får AAP videre.)

 

Forrige sommer ble det bestemt at heltidsutdanning skulle inn som en del av min aktivitetsplan, med det formål å gi meg mulighet til å prøve om helsetilstanden min har forbedret seg nok til at det går greit å tilbake til studier. Et av vilkårene som stod sterkt når dette ble bestemt var at jeg fra før hadde så mye etterslep at lånekassen ikke ville gi meg mer studielån. Nå har jeg fikset det, og studiene går ganske greit.

 

Selv om helsa er på bedringens vei, så håper jeg på å få forlenget AAP. Er det realistisk å håpe på en slik forlengelse? Jeg har psykiske problemer som jeg tidligere har vært meget forsiktig med å tørre å ta tak i, da de bunner i en traumatisk barndom. NAV har respektert det - vært relativt fleksibel når det tidligere skar seg med et par behandlere, og forsøkt å basere min aktivitetsplan på diverse andre aktiviteter, så jeg har vært innom flere forskjellige praksisplasser og kurs, og nå det siste året heltidsstudier. På eget initiativ nå syns jeg det kan være lurt å forsøke behandling igjen, etter et år med fremgang. NAV virker positive, men er de positive fordi de ser at de snart er kvitt meg, eller er de positive fordi de faktisk er villige til å forlenge AAP og la meg ha et sikkerhetsnett når jeg nå forsøker meg på behandling igjen?

 

På grunn av hvor alvorlige mine problemer er, så kan jeg og må jeg forvente at det blir tungt å gå løs på behandling. Å leve kun på lånte penger og med en trang og vanlig studentøkonomi er et problematisk bakteppe for slik behandling om "alt" går galt og jeg går på en skikkelig smell. Er det forståelig å ønske oppfølging fra NAV ved siden av slik behandling? (Spesielt siden jeg fra før har måttet avbryte studier 3 ganger på grunn av plagene mine.)



Anonymous poster hash: 62309...88b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Attehva, Kron? Man kan ikke få AAP samtidig som man har studielån, fordi man da regnes som student og dermed ikke under avklaring.

 

Å søke studielån nå før din situasjon er avklart er ikke noe jeg anbefaler. Å få forlenget AAP skal ikke i utgangspunktet by på problemer så lenge du ikke er arbeidsfør og er under behandling - men jeg er ingen spesialist på området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Attehva, Kron? Man kan ikke få AAP samtidig som man har studielån, fordi man da regnes som student og dermed ikke under avklaring.

 

Å søke studielån nå før din situasjon er avklart er ikke noe jeg anbefaler. Å få forlenget AAP skal ikke i utgangspunktet by på problemer så lenge du ikke er arbeidsfør og er under behandling - men jeg er ingen spesialist på området.

 

Joda, man kan få studielån samtidig som man har AAP. Det er jo selvfølgelig forutsatt at NAV har godkjent studie som arbeidsretta tiltak under AAP. Og det er ingen automatikk i at NAV støtter et slikt tiltak. Men det er fullt mulig. Og jeg burde vite hva jeg snakker om da jeg selv har AAP og studielån mens jeg er 100% student. Kjenner også mange andre voksne som studerer med AAP støtte.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Attehva, Kron? Man kan ikke få AAP samtidig som man har studielån, fordi man da regnes som student og dermed ikke under avklaring.

 

Å søke studielån nå før din situasjon er avklart er ikke noe jeg anbefaler. Å få forlenget AAP skal ikke i utgangspunktet by på problemer så lenge du ikke er arbeidsfør og er under behandling - men jeg er ingen spesialist på området.

 

Joda, man kan få studielån samtidig som man har AAP. Det er jo selvfølgelig forutsatt at NAV har godkjent studie som arbeidsretta tiltak under AAP. Og det er ingen automatikk i at NAV støtter et slikt tiltak. Men det er fullt mulig. Og jeg burde vite hva jeg snakker om da jeg selv har AAP og studielån mens jeg er 100% student. Kjenner også mange andre voksne som studerer med AAP støtte.

 

 

WTF?? Hvordan ordner man en slik ordning? Og hva er grunnlaget at noen får dette og andre ikke?

Lenke til kommentar

 

 

Attehva, Kron? Man kan ikke få AAP samtidig som man har studielån, fordi man da regnes som student og dermed ikke under avklaring.

 

Å søke studielån nå før din situasjon er avklart er ikke noe jeg anbefaler. Å få forlenget AAP skal ikke i utgangspunktet by på problemer så lenge du ikke er arbeidsfør og er under behandling - men jeg er ingen spesialist på området.

 

Joda, man kan få studielån samtidig som man har AAP. Det er jo selvfølgelig forutsatt at NAV har godkjent studie som arbeidsretta tiltak under AAP. Og det er ingen automatikk i at NAV støtter et slikt tiltak. Men det er fullt mulig. Og jeg burde vite hva jeg snakker om da jeg selv har AAP og studielån mens jeg er 100% student. Kjenner også mange andre voksne som studerer med AAP støtte.

 

 

WTF?? Hvordan ordner man en slik ordning? Og hva er grunnlaget at noen får dette og andre ikke?

 

 

Jeg var sykmeldt i 12 måneder før jeg gikk over til AAP. Så snakket jeg og min saksbehandler om hvordan jeg kan komme tilbake i arbeidslivet. Og utdanning ble konklusjonen. Samtidig som jeg hadde støtte fra lege og psykolog. Det er vel saksbehandleren som tar den endelige avgjørelsen om hvilke tiltak som er aktuelle for sine klienter. Og for noen er kanskje ikke utdanning det tiltaket saksbehandleren vil stille seg bak. Det er vel snakk om individuelle vurderinger fra sak til sak.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

 

 

 

Attehva, Kron? Man kan ikke få AAP samtidig som man har studielån, fordi man da regnes som student og dermed ikke under avklaring.

 

Å søke studielån nå før din situasjon er avklart er ikke noe jeg anbefaler. Å få forlenget AAP skal ikke i utgangspunktet by på problemer så lenge du ikke er arbeidsfør og er under behandling - men jeg er ingen spesialist på området.

 

Joda, man kan få studielån samtidig som man har AAP. Det er jo selvfølgelig forutsatt at NAV har godkjent studie som arbeidsretta tiltak under AAP. Og det er ingen automatikk i at NAV støtter et slikt tiltak. Men det er fullt mulig. Og jeg burde vite hva jeg snakker om da jeg selv har AAP og studielån mens jeg er 100% student. Kjenner også mange andre voksne som studerer med AAP støtte.

 

 

WTF?? Hvordan ordner man en slik ordning? Og hva er grunnlaget at noen får dette og andre ikke?

 

 

Jeg var sykmeldt i 12 måneder før jeg gikk over til AAP. Så snakket jeg og min saksbehandler om hvordan jeg kan komme tilbake i arbeidslivet. Og utdanning ble konklusjonen. Samtidig som jeg hadde støtte fra lege og psykolog. Det er vel saksbehandleren som tar den endelige avgjørelsen om hvilke tiltak som er aktuelle for sine klienter. Og for noen er kanskje ikke utdanning det tiltaket saksbehandleren vil stille seg bak. Det er vel snakk om individuelle vurderinger fra sak til sak.

 

 

Men jeg ser ikke helt grunnlaget til ekstra "inntekt", om man kan studere på lik linje med de andre studentene, hvorfor skal en da får mer "betalt" for det? Jeg hadde forstått det om en kun kunne studere på deltid grunnet sykdom og fikk derfor kun halv studiestøtte og ble da kompensert for dette eller noe slikt.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Attehva, Kron? Man kan ikke få AAP samtidig som man har studielån, fordi man da regnes som student og dermed ikke under avklaring.

 

Å søke studielån nå før din situasjon er avklart er ikke noe jeg anbefaler. Å få forlenget AAP skal ikke i utgangspunktet by på problemer så lenge du ikke er arbeidsfør og er under behandling - men jeg er ingen spesialist på området.

 

Joda, man kan få studielån samtidig som man har AAP. Det er jo selvfølgelig forutsatt at NAV har godkjent studie som arbeidsretta tiltak under AAP. Og det er ingen automatikk i at NAV støtter et slikt tiltak. Men det er fullt mulig. Og jeg burde vite hva jeg snakker om da jeg selv har AAP og studielån mens jeg er 100% student. Kjenner også mange andre voksne som studerer med AAP støtte.

 

 

WTF?? Hvordan ordner man en slik ordning? Og hva er grunnlaget at noen får dette og andre ikke?

 

 

Jeg var sykmeldt i 12 måneder før jeg gikk over til AAP. Så snakket jeg og min saksbehandler om hvordan jeg kan komme tilbake i arbeidslivet. Og utdanning ble konklusjonen. Samtidig som jeg hadde støtte fra lege og psykolog. Det er vel saksbehandleren som tar den endelige avgjørelsen om hvilke tiltak som er aktuelle for sine klienter. Og for noen er kanskje ikke utdanning det tiltaket saksbehandleren vil stille seg bak. Det er vel snakk om individuelle vurderinger fra sak til sak.

 

 

Men jeg ser ikke helt grunnlaget til ekstra "inntekt", om man kan studere på lik linje med de andre studentene, hvorfor skal en da får mer "betalt" for det? Jeg hadde forstått det om en kun kunne studere på deltid grunnet sykdom og fikk derfor kun halv studiestøtte og ble da kompensert for dette eller noe slikt.

 

 

Vel, jeg ønsket kun å bidra med fakta til trådstarter. En politisk diskusjon om ordningen er jeg mindre interessert i. Om du virkelig ønsker å diskutere det, kan jeg anbefale å starte en tråd i "Politikk og samfunn" delen av forumet.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Man får ikke fullt stipend fra Lånekassen dersom man har arbeidsavklaringspenger. Den delen som kalles bostipend bortfaller.

 

Det stemmer selvfølgelig. Man får kun "lånet". Dette faller dog bort for de fleste studenter med AAP uansett, da bostipendet er en del av ungdomsretten. Dessuten får du ikke bostipend i høyere utdanning.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

 

 

 

Vel, jeg ønsket kun å bidra med fakta til trådstarter. En politisk diskusjon om ordningen er jeg mindre interessert i. Om du virkelig ønsker å diskutere det, kan jeg anbefale å starte en tråd i "Politikk og samfunn" delen av forumet.

 

 

Helt enig, det var ikke den retningen jeg prøvde å dra tråden heller, var bare genuint interessert i hvordan det fungerer. Greit å vite om en havner der selv en dag, man vet aldri hva som skjer.

 

 

Man får ikke fullt stipend fra Lånekassen dersom man har arbeidsavklaringspenger. Den delen som kalles bostipend bortfaller.

 

Det stemmer selvfølgelig. Man får kun "lånet". Dette faller dog bort for de fleste studenter med AAP uansett, da bostipendet er en del av ungdomsretten. Dessuten får du ikke bostipend i høyere utdanning.

 

 

Vill det si at en kun får ta opp lån eller får en fortsatt studie støtten? Altså den delen som ikke blir omgjort til lån(40% eller noe slikt?)

Lenke til kommentar

 

 

Man får ikke fullt stipend fra Lånekassen dersom man har arbeidsavklaringspenger. Den delen som kalles bostipend bortfaller.

 

Det stemmer selvfølgelig. Man får kun "lånet". Dette faller dog bort for de fleste studenter med AAP uansett, da bostipendet er en del av ungdomsretten. Dessuten får du ikke bostipend i høyere utdanning.

 

 

Vill det si at en kun får ta opp lån eller får en fortsatt studie støtten? Altså den delen som ikke blir omgjort til lån(40% eller noe slikt?)

 

 

Man får hele studiestøtten, men inntekten du har hatt mens du studerer(AAP) vil sannsynligvis medføre at de 40% ikke blir omgjort til stipend, eller ihvertfall ikke hele summen.

 

Jeg fant noe info på det:

"Stipendet blir redusert med fem prosent per måned av den inntekten som er over beløpsgrensen."

 

Beløpsgrensen for 2015 er kr 162 769. Om du for eksempel får 200 000 i støtte fra NAV betyr det at 18615.5 kroner blir gjort om fra stipend til lån. I dette eksempelet ville det betydd at omgjøring til stipend ville blitt halvert. Fra 40 til 20 prosent av en årlig studiestøtte på ca 98 000.

 

98000 x 0.4 - 18615,5 = 20584,5 i omgjøring.

20584.5/98000 x 100 = 21% av 98000

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Attehva, Kron? Man kan ikke få AAP samtidig som man har studielån, fordi man da regnes som student og dermed ikke under avklaring.

 

Å søke studielån nå før din situasjon er avklart er ikke noe jeg anbefaler. Å få forlenget AAP skal ikke i utgangspunktet by på problemer så lenge du ikke er arbeidsfør og er under behandling - men jeg er ingen spesialist på området.

Jo, men det er ikke så enkelt. Var borti det når jeg først ble så dårlig at NAV ble involvert. Jeg gikk omtrent 6 måneder uten noe fra NAV mens jeg ventet på at utbetalingene fra lånekassen skulle stoppe. Ikke fordi jeg måtte, men fordi det ikke var for pengenes skyld jeg gikk til NAV.

 

Men motsatt, at man går på arbeidsavklaringspenger... da er det visst mulighet for å kunne søke om studielån. Men reglene her finner jeg ikke helt ut av. Virker nesten som om det avhenger helt av hvordan nav stiller seg til det i den enkelte sak? Jeg fikk ihvertfall beskjed av veilederen min at det var meget lurt å søke om studielån nå.

 

 

 

 

 

Vel, jeg ønsket kun å bidra med fakta til trådstarter. En politisk diskusjon om ordningen er jeg mindre interessert i. Om du virkelig ønsker å diskutere det, kan jeg anbefale å starte en tråd i "Politikk og samfunn" delen av forumet.

 

 

Helt enig, det var ikke den retningen jeg prøvde å dra tråden heller, var bare genuint interessert i hvordan det fungerer. Greit å vite om en havner der selv en dag, man vet aldri hva som skjer.

 

 

Man får ikke fullt stipend fra Lånekassen dersom man har arbeidsavklaringspenger. Den delen som kalles bostipend bortfaller.

 

Det stemmer selvfølgelig. Man får kun "lånet". Dette faller dog bort for de fleste studenter med AAP uansett, da bostipendet er en del av ungdomsretten. Dessuten får du ikke bostipend i høyere utdanning.

 

 

Vill det si at en kun får ta opp lån eller får en fortsatt studie støtten? Altså den delen som ikke blir omgjort til lån(40% eller noe slikt?)

 

Politiske diskusjoner rundt ordningene er på sin plass. Det er mye i hele NAV-systemet som er helt håpløst. Sannsynligheten er stor for at om "du" havner der selv, så får du se helt andre håpløse sider av systemet enn det jeg gjør. Er man student uten vanlig arbeidserfaring å vise til, og får store problemer som gjør det nødvendig å avbryte studier og søke hjelp + benytte NAV for å forsøke å komme tilbake til normalt, så er det veldig lett at man faller imellom to stoler. Det fins vel bedre steder å gi systemet den kritikken det fortjener enn denne tråden.

 

Så vidt jeg vet er lånekassen såpass grei at man bestandig får samme maksbeløp når man søker på ordinært studielån + stipend, og at stipend eller ikke avgjøres i etterkant. (Utdanning med skolepenger gir automatisk rett på mer lån, dokumentert nedsatt funksjonsevne kan gi ekstra ikke-behovsprøvd stipend for å kompansere om man ikke har ordinær mulighet til å spe på litt med en eventuelll deltidsjobb/sommerjobb ) Lånekassen har merkbart lavere inntektsgrenser for en hel rekke ytelser fra NAV. I mitt tilfelle er det uansett helt uaktuelt med stipend, da jeg har såpass skrantende helse at det ikke fungerer å være borteboer.

 

-----

 

Jeg skulle ha vært ferdig siv.ing nå, med grei inntekt og god inntjening for staten i form av skatt. Men istedet gikk det galt gang på gang, og det ble så ille at CV-en min var så full av hull og ufullførte utdanninger at det knapt kunne vært værre å få en normal jobb. Jeg hadde en liten forventning om at NAV skulle kunne fange opp slike som meg og bidra positivt på veien mot *noe* bedre enn å bare sitte hjemme og ta imot penger. Ikke engang praksisplass i vanlig bedrift var mulig å ordne. (De forsøkte flere ganger å stuve meg bort på skjermede bedrifter. Et av de helt seriøse tilbudene de gav meg var pallespikring. Et annet var å pakke ting sammen med en haug med folk med psykiske utviklingshemminger.) Endelig, etter mye fram og tilbake fikk jeg en vei tilbake til utdanning, og det ser ut til å gå greit... Nå er jeg ute etter å få en best mulig overgang fra NAV-systemet og over til normalt, slik at kjangsen for at jeg må borti makkverket igjen på et senere tidspunkt er minst mulig. I den sammenheng ser jeg at å kunne ta tak i mine problemer med behandling og å vite at jeg står trygt økonomisk om behandlingen blir så tøff at det går ut over studiene. Er det for mye å be om det?

 

Det er virkelig på tide at NAV blir gjennomgått og forbedret. Det er for dårlig slik det er nå. Relevant link: http://www.aftenposten.no/okonomi/Nav-kurs-reduserer-sjansen-for-a-fa-jobb_-ifolge-forskning-7616949.html

 

Anonymous poster hash: 62309...88b

Lenke til kommentar

 

 

 

Man får ikke fullt stipend fra Lånekassen dersom man har arbeidsavklaringspenger. Den delen som kalles bostipend bortfaller.

 

Det stemmer selvfølgelig. Man får kun "lånet". Dette faller dog bort for de fleste studenter med AAP uansett, da bostipendet er en del av ungdomsretten. Dessuten får du ikke bostipend i høyere utdanning.

 

 

Vill det si at en kun får ta opp lån eller får en fortsatt studie støtten? Altså den delen som ikke blir omgjort til lån(40% eller noe slikt?)

 

 

Man får hele studiestøtten, men inntekten du har hatt mens du studerer(AAP) vil sannsynligvis medføre at de 40% ikke blir omgjort til stipend, eller ihvertfall ikke hele summen.

 

Jeg fant noe info på det:

"Stipendet blir redusert med fem prosent per måned av den inntekten som er over beløpsgrensen."

 

Beløpsgrensen for 2015 er kr 162 769. Om du for eksempel får 200 000 i støtte fra NAV betyr det at 18615.5 kroner blir gjort om fra stipend til lån. I dette eksempelet ville det betydd at omgjøring til stipend ville blitt halvert. Fra 40 til 20 prosent av en årlig studiestøtte på ca 98 000.

 

98000 x 0.4 - 18615,5 = 20584,5 i omgjøring.

20584.5/98000 x 100 = 21% av 98000

 

Nei, dette blir feil.

 

Beløpsgrensen for lånekassen ved AAP er 87 092 for 2015 (og en rekke andre ytelser)

 

 

  • Stønad til enslig mor/far
  • Attføringspenger
  • Rehabiliteringspenger
  • Tidsbegrenset uførestønad
  • Arbeidsavklaringspenger
  • Uførepensjon
  • Barnepensjon
  • Etterlattepensjon
  • Alderspensjon
  • Introduksjonsstønad
  • Kvalifiseringsstønad

 

 

 

Lånekassen har heldigvis enkle og forståelige regler - og knallgode hjelpesider som forklarer det som gjelder.

 

Anonymous poster hash: 62309...88b

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Man får ikke fullt stipend fra Lånekassen dersom man har arbeidsavklaringspenger. Den delen som kalles bostipend bortfaller.

 

Det stemmer selvfølgelig. Man får kun "lånet". Dette faller dog bort for de fleste studenter med AAP uansett, da bostipendet er en del av ungdomsretten. Dessuten får du ikke bostipend i høyere utdanning.

 

 

Vill det si at en kun får ta opp lån eller får en fortsatt studie støtten? Altså den delen som ikke blir omgjort til lån(40% eller noe slikt?)

 

 

Man får hele studiestøtten, men inntekten du har hatt mens du studerer(AAP) vil sannsynligvis medføre at de 40% ikke blir omgjort til stipend, eller ihvertfall ikke hele summen.

 

Jeg fant noe info på det:

"Stipendet blir redusert med fem prosent per måned av den inntekten som er over beløpsgrensen."

 

Beløpsgrensen for 2015 er kr 162 769. Om du for eksempel får 200 000 i støtte fra NAV betyr det at 18615.5 kroner blir gjort om fra stipend til lån. I dette eksempelet ville det betydd at omgjøring til stipend ville blitt halvert. Fra 40 til 20 prosent av en årlig studiestøtte på ca 98 000.

 

98000 x 0.4 - 18615,5 = 20584,5 i omgjøring.

20584.5/98000 x 100 = 21% av 98000

 

Nei, dette blir feil.

 

Beløpsgrensen for lånekassen ved AAP er 87 092 for 2015 (og en rekke andre ytelser)

 

 

  • Stønad til enslig mor/far
  • Attføringspenger
  • Rehabiliteringspenger
  • Tidsbegrenset uførestønad
  • Arbeidsavklaringspenger
  • Uførepensjon
  • Barnepensjon
  • Etterlattepensjon
  • Alderspensjon
  • Introduksjonsstønad
  • Kvalifiseringsstønad

 

 

 

Lånekassen har heldigvis enkle og forståelige regler - og knallgode hjelpesider som forklarer det som gjelder.

 

Anonymous poster hash: 62309...88b

 

 

Ok, det gir jo egentlig mening. Men man får ihvertfall lånet som var hovedpoenget mitt.

Studerte sammen med en person som gikk på AAP, han fikk AAP, ikke studielån eller stipend. Tror ikke man får begge deler.

 

Du har tydeligvis ikke lest mine innlegg. Jo man får begge deler!

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...