Gå til innhold

Oppgradering av stasjonær for 3D. (10k (ish))


Anbefalte innlegg

Da min nåværende stasjonære har begynt å slite litt når jeg arbeider har jeg bestemt meg for å oppgradere et par komponenter. Maskinen blir hovedsaklig benyttet til 3ds max, photoshop, mudbox, after effects og zbrush ++. I tillegg blir det en del spilling iblant (BF, Metro, Crysis).

 

 

Hadde tenkt å benytte rundt 10k, men alle vet jo hvilken tid på året det er, så klarer å strekke meg hvis nødvendig, og det er jo heller ikke alle komponenter som skal byttes ut heller.

 

 

Nåværende komponenter som skal byttes ut:

 

*1 Skal byttes ut fordi den skal gis bort til en venn

 

Nåværende komponenter som blir med videre:

Tenkte nye komponenter:

*1 "Eller noe i den duren". Tenkte egentlig på 290X, men har behov for CUDA, så AMD er derfor utelukket. Hvis det finnes bedre versjoner av kortet så er jeg takknemmelig hvis noen kan poengtere det ut.

*2 Har tenkt at jeg minst vil ha 1866-2400mhz. Prøvde å finne lowprofile med høyere mhz uten hell (Jeg er nok bare elendig til å søke). (Ble anbefalt lowprofile forrige gang jeg kjøpte ram pga CPU-kjøleren.

Setter pris på tilbakemeldinger og hjelp. Er lenge siden jeg lurket rundt på forumet, men har prøvd å se etter personer som er på jakt etter lignende oppsett for å få satt opp det jeg har til nå. Det jeg er mest usikker på er da hovedkort. Det hadde også vært kjekt å få hjelp med RAM, GPU og CPU-kjøler.

//NONSENS3D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel du burde komme langt med

COOLER MASTER HYPER 212 EVO S-1150/2011/AM3+/FM1 for i7 4790K så i prinsippet kan du fremdeles bruke den kjøleren du har fra før av.

 

Nå kommer vel GTX 880 mot høsten, så kanskje lurt å vente på skjermkort vertfall.

Bare så det er sagt, er ikke dette så veldig stor oppgradering, men du burde merke forskjell.

 

ASUS Z87-A eller Asus Z87-Pro om du vil ha flere usb3 porter og trådløs.

Husk på disse hovedkortene antakelig bør ha nyeste bios,

2004 eller 2005 før bruk av Devil's Canyon CPU.

 

Skal du ha Sata-expres må du velge Z97 chipset.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vel du burde komme langt med

COOLER MASTER HYPER 212 EVO S-1150/2011/AM3+/FM1 for i7 4790K så i prinsippet kan du fremdeles bruke den kjøleren du har fra før av.

 

Har preferanse for vannkjøling, men skal se nærmere på Cooler Master Hyper 212 EVO.

Corsair H60 som jeg har fra før støtter ikke socket 1150 såvidt jeg vet. (Kan dog hende at det er jeg som ikke har lest ordentlig og at bracket for 1155 også fungerer for 1150).

 

Nå kommer vel GTX 880 mot høsten, så kanskje lurt å vente på skjermkort vertfall.

Bare så det er sagt, er ikke dette så veldig stor oppgradering, men du burde merke forskjell.

 

Hvis det kommer nye skjermkort til høsten er det noe jeg kan vente på. For meg kommer det til å være en stor oppgradering fra både 560ti og fra i5 til i7 mtp rendering.

Har også sett på Intel Core i7-4930K men det ble litt for dyrt hvis jeg i tillegg skal ha et kraftig skjermkort.

 

ASUS Z87-A eller Asus Z87-Pro om du vil ha flere usb3 porter og trådløs.

Husk på disse hovedkortene antakelig bør ha nyeste bios,

2004 eller 2005 før bruk av Devil's Canyon CPU.

Skal du ha Sata-expres må du velge Z97 chipset.

 

Har sett i andre tråder at det blir anbefalt Z97 siden de er nyere og støtter i7 4790K ut av boksen. Er det noen fordeler ved å gå for Z87 og oppgradere BIOS?

 

 

 

Takker for ditt tidligere svar!

Lenke til kommentar

4GB skjermkort er nesten et must. Svakere kort med mer minne er bedre enn raskere med mindre - spesielt f.eks. i Premier og alle CUDA / OpenGL - jo mer minne u bedre.

 

 

Finnes det noen tester som viser at mere minne er bedre i cuda/openGL? Hadde vært morro å se. :)

 

Spill er det ikkje mange av som yter bedre f.eks 6GB VS 3GB vram. Bruker man så mye minne i et spill, så blir ofte selve skjermkortet flaskehalsen og man får godt under 60fps uansett.

 

Et av de få spilla som gir litt ekstra futt med mere enn 3GB minne nå er vel Watch Dogs

Lenke til kommentar

 

...

Det er mengde minne på skjermkorte som setter begrensninger på max størrelse bildet du kan bearbeide med hjelp av skjermkorte... testen er enkel - har du for lite - vil det ikke fungere.

Altså det er derfor man kjøper Titan med 6GB og dobbel precision. Driver man seriøst, så er det nok god invistering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...