Gå til innhold

[Løst] Overføring av data fra Win 7 til Mavericks?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg venter en 2014 iMac 27" på døren om noen uker som skal erstatte min aldrende Win 7 gaming PC fra 2007.

 

Hvordan kan jeg overføre mine filer fra Win 7 til Mavericks enklest og raskest? Å sette opp nettverk har jeg fint lite greie på. Min PC har en nVidia nForce 680i hovedbrikke som er koblet til et Telenor multimodem Zyxel P2812 via en ethernet kabel. Er dette et modem, en router eller kanskje begge deler?

Er det bare å koble iMac'en til P2812 med en ethernet kabel også - og vips så har jeg et 'wired network' og kan øverføre filer?

Eller trengs det noe mere?


PS! Jeg er hobbyfotograf og har over 400gb med bilder på min gaming PC. Hvor lang tid vil det ta å overføre disse til iMac'en? Harddiskene på min Win 7 maskin er 7200 rpm mens iMac'en har en 3TB Fusion Drive (7200 rpm + 128gb SSD).

Takk på forhand.

Endret av JEEdvartsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ikke vil sette opp nettverk, er enkleste måte å kopiere ut fra PC på en ekstern harddisk, og inn på MAC fra denne. Da har du backup også :-)

Min WD My Book 1tb døde for to år siden. Har ikke fått meg ny enda.

 

Jeg henviser til innlegget mitt over - har jeg alt jeg trenger allerede for å overføre filer?

Lenke til kommentar

Du kan overføre filer over WiFi eller kablet nettverk. Dette krever at du har full kontroll på brannmurer på de enkelte enhetene, at begge enheter er i samme LAN (eller at du har routing mellom LAN) dersom du har flere LAN på din 2812, at du har oversikt over IP-adressene, og at du har brukernavn og passord på begge enheter som data skal overføres mellom. For de fleste vil løsningen med ekstern hdd være enklere.

Lenke til kommentar

Du kan overføre filer over WiFi eller kablet nettverk. Dette krever at du har full kontroll på brannmurer på de enkelte enhetene, at begge enheter er i samme LAN (eller at du har routing mellom LAN) dersom du har flere LAN på din 2812, at du har oversikt over IP-adressene, og at du har brukernavn og passord på begge enheter som data skal overføres mellom. For de fleste vil løsningen med ekstern hdd være enklere.

OK. Takk for svar. Dette høres veldig komplisert ut. Hehe.

 

Kan du anbefale noen gode eksterne harddisker? Helst så billig som mulig. (WD holder jeg meg langt unna) Jeg trenger ikke mer enn 1gb da jeg har 2x500gb på min Win 7.

 

EDIT: Hva med denne?

 

https://www.komplett.no/seagate-expansion-portable-drive-1tb/753196

Endret av JEEdvartsen
Lenke til kommentar

Og forresten, hva med filsystemet på den eksterne harddisken? Går det bra å formatere den med NTFS med Win 7? NTFS er bare read-only i OS X, men det er vel nok siden den bare skal kopiere fra den eksterne harddisken over til Mac'en?

 

EDIT: Gikk for en som var kompatibel med både OS X og Win 7.

https://www.komplett.no/seagate-backup-plus-1tb-silver-usb30/803029

Takk til

zanta

for godt svar.

Endret av JEEdvartsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...