Gå til innhold

Kamera stropper


Anbefalte innlegg

Bruker som BarneyGumble Leash og håndleddstroppen Cuff fra Peak Design, perfekte enkle og minimale stropper for ikke altfor tunge kameraer, de er lette å ta av og på og tar minimalt med plass i bagen eller lomma. Har akkurat bestilt Leash nummer 2.

 

Hvilket kamera er det du bruker? Har sett på Leash og Cuff også, men synes at de virker så små og dermed blir de mindre komfortable å bruke over lengre tid.

 

 

Har ønsket meg ett sånt håndgrep lenge men ikke giddet søke opp, men takk til denne tråden så har jeg nå bestilt "clutch" fra kickstarter projektet til Peak Design

 

Fant ut at skulder/nakke stropp var for tungvint og vil heller ha med en liten veske hvor kameraet kan enkelt puttes oppi

 

 

Ble faktisk så positiv til den der at jeg "bestilte" SlideDuo ($80-pakken),

satser på at alt går i boks, så får jeg pakke i posten i september/oktober :)

 

Glad for at jeg kan være til hjelp :)

 

 

Kjøpte en black rapid for noen år siden og etter det sluttet jeg å se etter alternativer. Den fungerer ypperlig - å skifte mellom den og en tripod går rimelig kjapt i de tilfeller det er aktuelt.

 

Mulig 'slide' er et ypperlig produkt, men de drawbacks de forsøker å komme med for 'sling straps' i videoen virker uansett bare konstruerte. BR holder seg akkurat der den skal og at kameraet skulle henge og slenge uten kontroll er bare vås.

 

Enig med at noen av de problemene de tar opp med sling straps ser noe oppdiktede ut / tatt ut til det ekstreme. Men må innrømme at feste løsningen til Peak Design virker langt mer elegant og at de bruker ei arca plate istedet for en skrue.

 

 

 

Sende de en mail om forskjellen mellom standard plate og PROplata og at det var så lite område (38mm) som ble grepet av tripod hodet. Fikk dette til svar:

 

Other than the size of the plates, the main difference is that the PROplate is made of CNC machined aluminum, where as the standard plate is made of Diecast aluminum.

 

As for the sizing of the PROplate, we have not found that the clamping area of 38mm compromises the strength or stability of the connection. While the clamped portion of the plate is only 38mm, the length of the plate connected to the camera is actually 52mm, which aides in stabilizing the camera on the tripod.

Fremdeles noe usikker på det aspektet, med andre ord jeg er sikker på at ei plate som bruker hele grep lengen til tripod hodet er mer stabilt. Men kan hende at de 38mm gjør det stabilt nok i de aller fleste tilfeller. Må vel kjøre noen tester når jeg får de.

 

 

Har bestemt meg for at jeg skal ha meg en Sling strap, men for all del fortsett diskusjonen om stropper. Mens jeg så på stroppen så ble jeg nysgjerrig på Capture systemet. Det virker ganske så kult, nyttig og genialt for sitt bruk, så jeg ender vel opp med en slik å. Hvis noen har erfaringer med Capture så er det bare å dele. Aldri brukt en handstropp før og må ærlig innrømme at jeg kanskje ikke helt ser poenget, men siden Clutch er så billig så tror jeg skal ha meg en av de å så får jeg testet ut en handstropp ut å. Jaja, ser ut som det blir 150$ pakken på meg da :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Kjøpte en black rapid for noen år siden og etter det sluttet jeg å se etter alternativer. Den fungerer ypperlig - å skifte mellom den og en tripod går rimelig kjapt i de tilfeller det er aktuelt.

 

Mulig 'slide' er et ypperlig produkt, men de drawbacks de forsøker å komme med for 'sling straps' i videoen virker uansett bare konstruerte. BR holder seg akkurat der den skal og at kameraet skulle henge og slenge uten kontroll er bare vås.

 

Vet ikke om jeg er helt enig, jeg har en black rapid, og jeg synes kamerat dingler for mye ved hofta når jeg bruker den.

 

AtW

 

 

Har du justert den skikkelig? Både lengden og "stopperene" rundt kamerafestet?

 

Jeg har ihvertfall ingen problemer med stødigheten på kameraet (har forøvrig en RS7) - når kameraet plasseres med objektivet pekende bakover, så er det neste som det klenger seg til meg. Balansen der var det som imponerte meg mest da jeg først prøvte den.

 

Ihvertfall så lenge det er snakk om normal gangfart - er det snakk om å jogge/løpe (noe jeg unngår så sant jeg kan ;) ) så holder jeg en hånd mot kameraet for å unngå at det slenger for mye, men det vil jeg anta en må uansett hvilken metode en bruker.

 

 

This. Jeg har heller ikke opplevd at kamera dingler overhodet. Når man fester det med fremre festet også sitter kamera som støpt langs kroppen.

Lenke til kommentar

Bestilte Clutch + skulderstropp, etter å ha sett denne posten. Jeg har vært på utkikk etter rt slikt produkt lenge. Hurtigfestene ser veldig smarte ut, og jeg sjekket RRS L-brketten på mitt kamera. Braketten har et "øye", som ser ut som det er laget for å bruke hurtigfestet og Clutch.

 

Blir litt å vente på stroppen da..

 

/Jan

Lenke til kommentar

Fram til nå så har jeg brukt nakke stroppen som fulgte med kameraet. Men kan ikke si jeg er noe særlig fornøyd med den. Ender som regel opp med at jeg surrer den rundt handen på et vis.

 

Har som regel tenkt at Black Rapid (sport) hadde vært det naturlige oppgraderingen. Den virker genial og slik jeg skjønner det så er det svært mange fotografer som liker den. Kanskje den beste kamera stroppen til dags dato?

 

Så kom jeg over Slide ifra Peak Design, https://www.kickstarter.com/projects/peak-design/slide-and-clutch-versatile-camera-sling-and-hand-s

 

 

Så hva synes dere om Slide? Kanskje spesielt satt opp mot Black Rapid stroppene. Og til sist, er det noen andre stroppe systemer dere synes er veldig bra som burde nevnes?

 

 

Jeg synes at Slide virker bedre enn Black Rapid, iallefall mer fleksibelt. Likte også hvor lett det synes å koble til og ifra stroppen til kameraet. Er jo også bra at man kan bruke tripod med stroppe systemet, selv om tripod platen så noe pinglete ut.

 

Jeg har gått over til håndstropp + bæreveske. Nakkestroppen er bare i veien og etter å ha hatt noen neste-ulykker med kamera pga at jeg har hektet med nakkestroppen, så sluttet jeg med det. Ellers er Roberu å anbefale:http://www.ebay.com/sch/i.html?_sop=3&_nkw=roberu+camera+strap&_frs=1

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Bruker som BarneyGumble Leash og håndleddstroppen Cuff fra Peak Design, perfekte enkle og minimale stropper for ikke altfor tunge kameraer, de er lette å ta av og på og tar minimalt med plass i bagen eller lomma. Har akkurat bestilt Leash nummer 2.

 

Hvilket kamera er det du bruker? Har sett på Leash og Cuff også, men synes at de virker så små og dermed blir de mindre komfortable å bruke over lengre tid.

 

Beklager sent svar :-) Bruker Leash sammen med Sony A7r som med optikk gjerne veier 0,7-0,9kg, men også til Canon 5DMkII med lett optikk. Til DSLR med større zoomer ville jeg nok fortrukket Slide.

Endret av twoeyes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...