Gå til innhold

– Netflix er det eneste «problemet»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er ikke overbelastning, men oversalg. Dersom leverandører selger meg 20 Mb/s, så forventer jeg også å kunne bruke 20 Mb/s. Hvis de ikke kan levere dette mer eller mindre konstant, så kan de jo være ærlige om dette.

 

Hvor langt forventer du 20Mbit? Reservert kapasitet til alle maskiner i hele verden? Så om de selger deg 20Mbit så må de sørge for at alle andre servere har satt av nok til deg?

 

Jeg er imot overdrevent oversalg, men tar det som ett selvfølge at det finnes i noen grad. Uten oversalg ville alt vært MYE dyrere og det er bortkastede ressurser. Spørsmålet går mer på hvor mye oversalg det er og hvordan det slår ut.

 

Som nevnt tidligere i tråden kunne nok P2P vært med på å redusere trafikken, men da må det være god kontroll på upload pr. bruker slik at det dreper ytelsen for vedkommende. CDN er jo også med på å redusere trafikken en god del... men ikke nok.

Endret av plex-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tjenester som kunder benytter seg av er intet "problem".

 

Problemet er infrastrukturen som bredbåndsleverandørene har. Virker som om infrastrukturen i USA er noe underdimensjonert.

 

Likevel hevder han at noen av de store bredbåndstilbyderne med vilje har degradert nettet sitt for å tvinge innholdsleverandører som Netflix til å betale for høyere- og mer stabile hastigheter.

 

 

Ja, problemet her er ikke Netflix men ISPer som har monopol. De nekter å oppgradere infrastruktur og driver heller med mafiavirksomhet der de presser Netflix og andre store aktører for penger.

 

#murica

Endret av fenele
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Når jeg jobbet med provisjonering (leveranse) av XDSL var det helt normalt på videresalg av Telenors ADSL produkter at man overbooket linekapasitet med 5 gangeren.

 

DVS hadde man 5 kunder som betalte for 10 Mbps tilknyttet en sentral var MAX båndbredde på denne sentralen : 10 Mbps

 

Vet ikke hvor mye som har endret seg hos ISP`s generellt i dag, men hvis man opererer etter samme rettningslinjer, er det jo ikke akkurat netflix som har skylden hvis det oppstår network congestion ...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tjenester som kunder benytter seg av er intet "problem".

 

Problemet er infrastrukturen som bredbåndsleverandørene har. Virker som om infrastrukturen i USA er noe underdimensjonert.

Det finnes en knall løsning på dette P2P.

 

Dersom alle som ser på en serie også seeder til andre som ser på den samtidig, så vil dette løse seg. Men neeeeeida, vi må saksøke alle og forsøke å få bittorrent protokollen kjent ulovlig. Sigh.

Hvordan skal det løse overbelastning?

 

Man har da fortsatt like mye belastning på nettet?

 

Nei da, leg laster serien min fra en i nabolaget og ikke het fra netflix sin server. Burde spare datapakkenes lengde i transport.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor langt forventer du 20Mbit? Reservert kapasitet til alle maskiner i hele verden? Så om de selger deg 20Mbit så må de sørge for at alle andre servere har satt av nok til deg?

 

Ja. Alternativt kan de selge meg 10Mbit med sjanse for 20 iblant, om det er det det i realiteten er. Enten leverer de varen, eller så er de i sin markedsføring ærlige på at de tidvis ikke er i stand til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i dette, kan de ikke levere 100 til alle kundene som har kjøpt 100 så kan de ikke selge 100 og klage når man bruker 100.

 

 

Oppå dette så bruker npk mannen i gata under 10% av linjen sin på netflix, men det er bare så mange som bruker det samtidig.

 

Uansett hvordan man vrir på det så er det ISP som burde betale.

Endret av War
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg betaler for 20/20 hos Altibox, og de oppgraderte linjen min til noe nærmere 50/50 nå nettopp, no charge...

 

Denne artikkelen handler ikke om det norske markedet, med unntak av det ytterste distriktsnorge (som også blir bedre og bedre), det virker ikke som alle forstår det her.

 

Jeg lurer på om rapporten til MIT tar med i beregningen at Netflix bare leverer etter behov. Om Netflix ble borte i morgen ville belastningen på nettet forblitt mye det samme, andre aktører ville fylt tomrommet og mange ville gått tilbake til P2P.

 

Dette er en naturlig progresjon som ikke vil la seg stanse uten videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner fortsatt ikke at det skal være så jævelig vanskelig å sette opp en cache-server for Netflix-innhold hos ISPene.

 

Hvor langt forventer du 20Mbit? Reservert kapasitet til alle maskiner i hele verden? Så om de selger deg 20Mbit så må de sørge for at alle andre servere har satt av nok til deg?

 

Ja. Alternativt kan de selge meg 10Mbit med sjanse for 20 iblant, om det er det det i realiteten er. Enten leverer de varen, eller så er de i sin markedsføring ærlige på at de tidvis ikke er i stand til det.

 

Dersom du betaler for 100MBit/s og battaman.com ikke laster opp mer enn 10MBit/s så er det ikke ISPen din sin skyld at du ikke får full hastighet.

Lenke til kommentar

Dersom du betaler for 100MBit/s og battaman.com ikke laster opp mer enn 10MBit/s så er det ikke ISPen din sin skyld at du ikke får full hastighet.

 

Det har jeg heller aldri sagt. Poenget her er at ISPene selger 10Mbit, og så "klager" når kundene faktisk benytter seg av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett hva ISPene må gjøre så vil forbrukerne sitte igjen med regninga til syvende og sist. Det jeg frykter er enten at de struper hastigheten og beholder samme pris, eller at de setter et tak på datamengde per tid. Begge deler vil naturligvis være et stort steg tilbake for forbrukerne

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Uansett hva ISPene må gjøre så vil forbrukerne sitte igjen med regninga til syvende og sist. Det jeg frykter er enten at de struper hastigheten og beholder samme pris, eller at de setter et tak på datamengde per tid. Begge deler vil naturligvis være et stort steg tilbake for forbrukerne

 

Disse må følge kontrakten de har med kunden, og at det er innenfor å strupe linjene og kreve samme betaling ser jeg på som tvilsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...