Gå til innhold

Salg av aksjefond med fortjeneste - tap av studielån (studiestipend)?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har de fem siste skoleår vært heltidsstudent og har mottatt "vanlig" støtte fra lånekassa, dvs. fullt lån og fullt (borteboer)stipend. Jeg bor ganske dyrt, så jeg arbeider en del på sommeren pluss at jeg har en liten deltidsjobb på universitetet. Poenget er at jeg går inn for å ligge under lånekassas magiske inntektsgrense som definerer når man "mister" stipendet sitt, dvs. at stipendet blir omgjort til lån istedet.

 

En tid tilbake hadde jeg behov for å frigjøre litt midler, og jeg solgte andeler i fond uten å tenkte spesielt mye på fortjenesten fra da jeg kjøpte de. Problemet er som følger: Når jeg nå leser mitt skatteoppgjør for 2013 ser jeg at min inntekt for 2013 er over lånekassas grense, takket være min fortjeneste på salget. Jeg har hatt fondet i mange år. Må jeg da belage meg på å betale tilbake de 40% av støtten jeg fikk i 2013 som lån, selv om jeg inntil nylig har ansett dette som et stipend? Jeg antar at svaret på mitt eget spørsmål er ja, men det hadde vært interessant å få noen råd/tilbakemeldinger på situasjonen min. Jeg innser jo selv at jeg har gått "i fella", potensielt.

 

På forhånd tusen takk for alle oppklaringer!

 

PS: Jeg innser, fra lånekassas nettsider, at jeg ikke nødvendigvis mister hele stipendet. Det hører til historien at jeg er RETT over grensa, praktisk talt. Hvordan fungerer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

invester noen av pengene inn i aksjefondet igjen. da er ligningsverdien 80 eller 70% av det den er verdt? husker ikke helt dette i farten.
Eller kjøp en primærleilighet da er vel ligningsverdien 35%

Stordalen og co tar jo opp lån til meget gunstig rente og bruker det til å kjøpe aksjer eller eiendom selv om han har cash. Da synker ligningsverdien hans på papiret og han skatter mindre.

Hvis du får et lån med effektiv rente på 2,5% rente og inflasjonen er 2,5% så taper du ingenting ved å betjene lånet. Du får til og med fradrag på skatten på de små rentene du må betale.

Lenke til kommentar

Med mindre jeg misforstår deg:

 

Jeg har allerede en primærbolig som er belånt. Dvs. at jeg, i ligningen, har en netto formue på kr. 0. Jeg har altså ingen fare mtp. lånekassa hva personlig formue angår. Det er inntekten som er problemet, da jeg har fått inntektsført en finanspost pga salg av aksjeandeler.

 

Problemet er med andre ord ikke hva jeg skal gjøre med mine midler i skrivende stund, men at jeg tydeligvis har tjent mer penger enn jeg trodde i 2013.

 

Gir det mening?

Lenke til kommentar

Se lenken: http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Eksempler-pa-utregninger/

 

Sånn jeg forstår det, så mister du stipend tilsvarende halvparten av inntekten over beløpsgrensen.

 

Edit: Så er du bare 1000 kroner over grensen, er det bare 500 kroner av stipendet ditt som blir omgjort til lån igjen.

Strålende. Det var dette jeg mistenkte. Det er gode nyheter for meg. Takk! :)

Lenke til kommentar

Det er helt riktig. Jeg husker ikke hvor mye studiestøtte jeg har fått i året, men det er vel snaut 100k i året? Hvis jeg måtte betalt tilbake 40% av dette, som var mitt fryktede worst case scenario, hadde det kanskje ikke vært verdens undergang mtp. at jeg tilbakebetaler lånet over flere år.

 

Redigert: Det er selvfølgelig bare det ene året som er aktuelt, nemlig 2013. De andre åra er alt som det skal. Sånn for ordens skyld.

Endret av Sinnsyk asylaspirant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...