Gå til innhold

Hvordan lære Python? Er helt blank og skal ha et programmeringsfag til høsten.


Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

 

Jeg skal begynne på Matematikk, Informatikk og Teknologi på UiO til høsten.

 

Første semester har vi et kurs som heter INF1100 - Grunnnkurs i programmering for naturvitenskapelige anvendelser.

 

Jeg har fra før av null erfaring med programmering, så jeg kunne tenke meg å begynne å lære litt selv slik at jeg ikke er helt blank ved semesterstart. Vet at de har et forkurs, men usikker på om jeg har mulighet til å delta.

 

Dette er pensumboken: A Primer on Scientific Programming with Python.

 

Noen tips til hvordan jeg skal komme meg i gang? Finnes det noen gode ressurser online som kan anbefales? Har hørt at Codeacademy skal være bra.

 

Eller er det like greit å bare kjøpe pensumboken og lære direkte fra den? Ser ut som den er beregnet på nybegynnere.

 

Jeg vet at programmering er ganske sentralt i studiet, så derfor ønsker jeg å lære dette skikkelig. Det er viktig for meg å gjøre det bra.

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

 

Jeg skal begynne på Matematikk, Informatikk og Teknologi på UiO til høsten.

 

Første semester har vi et kurs som heter INF1100 - Grunnnkurs i programmering for naturvitenskapelige anvendelser.

 

Jeg har fra før av null erfaring med programmering, så jeg kunne tenke meg å begynne å lære litt selv slik at jeg ikke er helt blank ved semesterstart. Vet at de har et forkurs, men usikker på om jeg har mulighet til å delta.

 

Dette er pensumboken: A Primer on Scientific Programming with Python.

 

Noen tips til hvordan jeg skal komme meg i gang? Finnes det noen gode ressurser online som kan anbefales? Har hørt at Codeacademy skal være bra.

 

Eller er det like greit å bare kjøpe pensumboken og lære direkte fra den? Ser ut som den er beregnet på nybegynnere.

 

Jeg vet at programmering er ganske sentralt i studiet, så derfor ønsker jeg å lære dette skikkelig. Det er viktig for meg å gjøre det bra.

 

På forhånd takk! :)

 

Gå for codecademy, akkuratt fullført selv. Kjempe gøy og ikke minst enkelt! Man blir ikke noe programmerer ut av det men man lærer seg "basics". Ellers kan du jo se forelesninger på itunes? Har selv sett noen fra MIT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Takker, Salvesen. :)

 

Tar det lang tid å gå gjennom?

 

Tror kanskje jeg bestiller boken og går gjennom codeacademy mens jeg venter på den.

 

Hva krever egentlig python programmering og program av maskinvare? Jeg har en Asus Zen Book jeg kjøpte ny i fjor. Forhåpentligvis er det nok for mine behov.

 

Jeg var på en forelesning i INF1100 i fjor og jeg synes å huske at foreleser anbefalte Mac, men mulig jeg hørte feil.

Lenke til kommentar

Python følger med Mac, dersomdu kjører OSX på den :hrm: .

Men siden du allerede har en PC, så kan du kjøre Linux på den, evt Linux i en virtuell maskin, som feks Virtualbox (gratis). Det finnes også muligheter for å kjøre Python direkte under Windows, men det kan være litt anderledes på OSX/Linux, og litt dårligere støtte for utvidelser.

For å komme i gnag med læring, så kan du greit starte på Windows.

Anbefaler eclipse, som editor, den kan brukes til Python, samt en del andre språk.

Lenke til kommentar

Takker, Salvesen. :)

 

Tar det lang tid å gå gjennom?

 

Tror kanskje jeg bestiller boken og går gjennom codeacademy mens jeg venter på den.

 

Hva krever egentlig python programmering og program av maskinvare? Jeg har en Asus Zen Book jeg kjøpte ny i fjor. Forhåpentligvis er det nok for mine behov.

 

Jeg var på en forelesning i INF1100 i fjor og jeg synes å huske at foreleser anbefalte Mac, men mulig jeg hørte feil.

 

Jeg brukte en god stund på å gå igjennom men jeg tok det veldig sent, faktisk så sent at jeg gikk tilbake noen ganger for å friske opp. Men mener det står at det er beregnet 13 timer eller noe slikt på å dra igjennom. Tror nok ikke man klarer det på en dag, men om man holder på konstant ett par dager klarer man det nok :)

 

Jeg bruker python på både min thinkpad T530 og min macbook pro og begge fungerer helt fint. Men jeg lager kun noob scripts så ikke krever særlig. Bruker forøvrig python som editor, fungerer fint på små greier men må nok bytte etterhvert som jeg avanserer(forhåpentligvis!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Python følger med Mac, dersomdu kjører OSX på den :hrm: .

Men siden du allerede har en PC, så kan du kjøre Linux på den, evt Linux i en virtuell maskin, som feks Virtualbox (gratis). Det finnes også muligheter for å kjøre Python direkte under Windows, men det kan være litt anderledes på OSX/Linux, og litt dårligere støtte for utvidelser.

For å komme i gnag med læring, så kan du greit starte på Windows.

Anbefaler eclipse, som editor, den kan brukes til Python, samt en del andre språk.

 

Python går fint å kjøre på windows, maskinen din trenger ikke være svære greier. Iallefall ikke for å begynne å kode, jeg anbefaler dog ikke eclipse, har brukt eclipse, intellij og netbeans for å kode python.. Den editoren jeg liker best til python er Pycharm: http://www.jetbrains.com/pycharm/ (intellij)

(Vel den og VIM men vil ikke anbefale VIM mer til en nybegynner enn notepad, blir litt tungvint)

 

Ellers, gå igjennom codeacademy, eventuelt. Så har jeg veldig god erfaring med coursera. F.eks dette kurset er veldig greit for å komme seg inn i python: https://www.coursera.org/course/programming1

 

Vær også obs på om det er Python 2.x eller python 3.x du skal bruke, det er ikke så store forskjeller på python 2 og 3 for en nybegynner, men f.eks for å skrive ut så vil man skrive < print "test" > i python 2.x mens i python 3 så vil man skrive < print ("test") > ikke store forskjeller, men. Hvis du skal programmere i python 3, så start med å lære deg python 3, hvis ikke så kan du bli litt småfrustrert av syntaxforskjeller mellom 2 og 3 helt i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Takk for gode svar! :)

 

Skal se på det i helgen. Vedrørende om det er Python 2.x eller Python 3.x, så har jeg faktisk ikke peiling på stående fot, men skal ha det i bakhodet. :)

Lenke til kommentar

Det står i pensumboken vedr. Python 2.7 eller 3.3. Du finner det på de første sidene i boken du lenket til. Det er sikkert ikke en dårlig ide å bare bestille pensumboken med en gang. Det spiller ingen rolle om du bruke 2.x eller 3.x for å lære Python, men som boken skriver, man bør kjøre siste versjon av 2.x og tilhørende biblioteker om man bruker Python fra 2.x serien slik at overgangen til 3.x ikke blir så stor. Forresten, jeg lurer på om Amazon.co.uk pleier å ha kortere leveringstid enn amazon.com. Jeg bruker alltid co.uk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Takker så mye for gode og hjelpsomme svar! :)

 

Nå håper jeg bare at jeg synes programmering er spennende og interessant. Har vært litt skeptisk tidligere.

Lenke til kommentar

Å kunne litt programmering er et fantastisk verktøy å ha til rådighet i mange emner og slikt.

 

Du har også http://learnpythonthehardway.org som forklarer grundig fra start til "mål" om python programmering og dersom du gjør alle øvelsene et godt fundament.

 

Til slik programmering du skal gjøre i starten, trenger du ikke stort av maskinvare. Jeg fikler litt på en vanlig windows maskin og installeringen er lett og sammen med feks notepad++ så får du en enkel start.

 

Lite vits i å bruke 3 dager på å sette opp linux om du ikke kan det fra før for å kjøre slike småscript i hvert fall :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...