Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Husleie.no - trygt?


OhEasy

Anbefalte innlegg

Flytt gjerne tråden om den er feilpostet.

 

 

Hei!

 

Jeg og dama skal flytte sammen, og jeg lurer derfor på et par ting ang. depositum løsninger:

 

Jeg kom over en annonse på Finn.no som gjaldt Husleie.no, og lurer på om det virkelig er "et trygt alternativ til depositum"?

Noen her som har erfaringer med Husleie.no, er det et middel utleiere godtar?

 

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er trygt, men en ganske dårlig ide. Du betaler masse penger for å slippe å hoste opp penger nå. Med mindre det er helt umulig for deg å få tak i penger til depositum er det uforholdsmessig dyrt.

 

Vet du om jeg må betale noe annet i tillegg til det engangsbeløpet(som jeg også aldri får tilbake)?

Lenke til kommentar

Ja, du må betale for det de legger ut for. De gjør ikke annet enn å stille garanti, de garanterer for din betaling. Med andre ord: Dersom du har stilt garanti på 3 husleier, og så gjør skade på leiligheten verdt 2 husleier, så betaler husleie.no denne erstatningen til huseier. Så krever de deg for den samme summen. Det er altså ikke en forsikring, kun en finansiell garanti.

Lenke til kommentar

Har selv benyttet husleie garanti, da gjennom annet selskap.

Som student var det lettest å hoste opp underkant av 1000-lapp mot 25k som skulle låses i konto for 3 år.

 

Det er jo samme funksjone for depositum som garanti; gjør du skade/utelater å betale husleie så trekkes det fra dine penger enten depositum som er låst på konto eller som garantist har sikret. Og i tilfelle ved garanti, så har dem regress mot deg og krever da beløpet fra deg.

 

når det gjelder husleie.no så er det helt trygt. Er store aktører bak den tjenesten. Har sett på jobben at de også bruker det på utleie objektene.

Lenke til kommentar

Det er verdt å merke seg at Husleie.no ikke er en uavhengig aktør i markedet. De er utleierrepresentanter. Legg merke til at de beskriver det som et nedtrekk ved depositumskonto at erstatningsprosessen er "tungvindt" - det er et klassisk utleierargument.

 

Spørsmålet er mer eller mindre om man har råd til depositum. Jeg kan ikke se for meg en økonomisk situasjon der man har mulighet til å legge ned et depositum men det vil lønne seg å betale for en garanti.

 

En interessant bit fra vilkårene deres er at kjøp og gyldighet av husleiegaranti fra husleie.no "forutsetter at husleie.no administrerer innkreving av husleien". Der har du en skummel dobbeltrolle, når utleiers fullmektig både opptrer som inkassator og som personen som garanterer overfor utleier at du gjør opp (selv om selve forsikringsbiten er satt ut til et Gibraltar-registrert forsikringsselskap, noe som i seg selv ringer varselbjeller).

 

Overfor utleiere reklamerer de med at de "dobbler utleiers sikkerhet" (sic). I praksis betyr det at de halverer leietakers sikkerhet, for sikkerhet er et nullsumsspill. De forenkler og avbyråkratiserer depositumsprosessen, men siden loven legger byrden på utleier er dette en ulempe for leietaker.

 

 

Situasjonen du må sammenligne med er ikke risikoen for at du vil påføre skade eller ikke betale leie, men risikoen for at utleier vil fremme krav som så fremmes som regresskrav mot deg. Når utleier fremmer krav mot en tredjepersongarantist som "dobbler utleiers sikkerhet" sier det seg selv at de vil ha en lavere terskel for å utbetale sammenlignet med et bankdepositum. Og som leietaker har du ikke nå en sint utleier med et mer eller mindre berettiget krav som truer med forliksråd og namsmann som motpart, men et Gibraltarregistrert forsikringsselskap med en stab full av advokater og som har hatt et konstatert økonomisk tap.

 

Når så dette selskapet går til sak er det en sak om regresskrav, ikke en sak om depositum eller ansvar, og det kan selskapet ta inn for det dyrere forliksrådet fremfor Husleietvistutvalget (i HTU får vinneren bare dekket advokatutgifter hvis det er strengt nødvendig, i motsetning til i forliksrådet hvor man som hovedregel får dekket advokat).

 

Husleie.no er nok helt trygt. For utleier. Blandingen av innkrevingsrolle for utleier, garantitilbyder for leietaker, og videresalg til forsikringsselskaper i shady britiske kolonier gjør det en smule for risikabelt for min smak.

Endret av krikkert
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...