Gå til innhold

Bygge ny Gamer-pc til under 10000,-


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå er det 8 år siden jeg sist bygde en pc og da er det vel på tide å oppgradere. Jeg har lest litt rundt på forumet og har funnet et par komponenter som går igjen i mange poster, men sitter fortsatt her ganske uviten på hvilke komponenter som er bra. Fra før av har jeg mus, tastatur og skjerm.

 

Det skal i hovedsak være en spill-pc, men skal også brukes til streaming av videoer på nett og programmering ettersom jeg begynner på IT-ingeniør utdanning til høsten.

 

Jeg har satt sammen en handleliste: http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/8309

Så jeg lurer på om det er noe som bør byttes? Må jeg ha kjølepasta? Er det nødvendig å fylle kabinettet med vifter? (alle 7 vifteplassene)

 

Setter følgende krav til PC:

- Intel

- nVidia

- Rundt 8000,- (Kan være litt fleksibel om "nødvendig")

 

Takker på forhånd for alle tips og gode anbefalinger!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følger høykvalitets pasta med Noctua kjøleren :) Bra deler hele veien! Ikke la deg falle for fristelsen og kjøp de der ferdige "vannkjølings" løsningene. Noctuaen gruser det på ytelse\lyd.
Eneste jeg hadde gjort annerledes er Asus hk i stedet for MSI.

Og nei du trenger ikke alle 7 viftene. 2 vifter i push\pull oppsett holder gjerne for de aller fleste. Ofte ikke nødvendig det heller.

Lenke til kommentar

280X er bedre en 770.

 

 

 

Ang PSU. bytt!

Denne er fin: http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/stromforsyning/modulaere/CoolerMaster-Vanguard700WM/189133.7279/

 

koster noen kroner mer, men viss du kan godta en svart farge på kabinettet, så kan du gå for denne "pakken"

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/stromforsyning/kabinett-og-str%C3%B8mforsyning/CoolerMaster-Vanguard700WMDefineR4/194276.8150/

Så "taper" du ikke penger allikevel.

Lenke til kommentar

Vær snill, ikke ha nvidia som krav i en så lav prisklasse.

R9 280x er det beste kjøpet nesten uansett hvordan du vrir og vender på det. Koster 300 mer enn gtx 760 som du foreslår.

 

Og bare så det er sagt... 280x er dønn stabilt. Vi snakker ikke om CF her uansett...

 

Ellers synes jeg det er en god ide og gå for noctua ribbe. Kjøp en eller to ekstra vifter for litt bedre kjøling. Slike grafikkort som dette blåser ikke varmen ut av kabinettet noe som gjør at luften kan bli ganske varm dersom du ikke har litt ekstra vifter. Husk å kjøp rolige vifter. Noiseblocker eller noctua gjør som regel susen.

 

Smart å gå for z97 HK. MSI er supert. Foretrekker selv asus, men de har en tendens til å være litt dyre i forhold til msi og gigabyte uten at noe tyder på at de er bedre. Kan jeg få anbefale deg å kjøpe en m.2. pci 10gbs ssd når dette blir lansert? De kommer sikkert ikke før om noe måneder uansett.

Lenke til kommentar

Syntes det blir feil å anbefale dyre vifter og dyr CPU kjøler når man er på et budsjett av denne sort.

Jeg mener bestemt at en 212 Evo til ca. 250, og 1 ekstra Silent Series R2 vifte til rundt 80 spenn er nok i første omgang. Så kan TS putte pengene i ytelse heller.

 

Det samme gjelder PSU. Hvis TS må ned på GTX 760 for å få råd til en mer high end PSU, så er jeg usikker på om det er rette valget.

 

Gamere må ha ytelse ^^

 

Jeg har lest litt om folk som har problemer med mantle, derfor jeg sier at 280x ikke nødvendigvis er beste valget totalt sett. I ren ytelse er det bedre enn 770 ja. Det er forøvrig masse 280x til salgs på bruktmarkedet, så TS kan gjøre en god deal her.

Lenke til kommentar

Er lei av at folk bruker mantle mot amd... Dere vet at amd fortsatt klarer å bruke directx? Man må ikke bruke mantle... Ingen som brukte mantle når 7970 kom og her snakker vi om samme kort.

 

Er helt enig om kjøler, 212 evo er konge. Når det gjelder vifter så er ikke akkurat en noiseblocker særlig dyr. Jeg er nulltoleranse for støy, som er samme grunn til at vifter betyr mye for meg.

Lenke til kommentar

Er lei av at folk bruker mantle mot amd... Dere vet at amd fortsatt klarer å bruke directx? Man må ikke bruke mantle... Ingen som brukte mantle når 7970 kom og her snakker vi om samme kort.

 

Er helt enig om kjøler, 212 evo er konge. Når det gjelder vifter så er ikke akkurat en noiseblocker særlig dyr. Jeg er nulltoleranse for støy, som er samme grunn til at vifter betyr mye for meg.

Enig med deg ang mantle. Jeg er kan godt høre støy. Det gjør jeg ogå da jeg overklokker Haswell på en H100i. Men vil heller ha Rå ytelse framfor lyd.

 

Syntes det blir feil å anbefale dyre vifter og dyr CPU kjøler når man er på et budsjett av denne sort.

Jeg mener bestemt at en 212 Evo til ca. 250, og 1 ekstra Silent Series R2 vifte til rundt 80 spenn er nok i første omgang. Så kan TS putte pengene i ytelse heller.

 

Det samme gjelder PSU. Hvis TS må ned på GTX 760 for å få råd til en mer high end PSU, så er jeg usikker på om det er rette valget.

 

Gamere må ha ytelse ^^

Det har du rett i.

Lenke til kommentar

Da står jeg med følgende handleliste

 

HK: MSI Z97 - G45 gaming

CPU: Intel Core i5-4670k
CPU kjøler: Noctua NH-U9B SE2

GPU: MSI R9 280X 3GB Gaming

Kabinett: Fractal design R4

PSU: Corsair CX750 W

SSD: Samsung 840 EVO 250gb

RAM: Kingston HyperX Beast 8gb

En ekstra vifte: Fractal Design Silent Series 120mm

 

For øyeblikket har jeg MSI hovedkort fordi Asus sitt z97 ikke er på lager, kommer det på lager før jeg bestiller så endrer jeg. Det samme gjelder forsåvidt CPU kjøler, 212 evo er ikke på lager:/

Når det kommer til PSU så er jeg nødt å ta et valg. Enten 280X og CX750 eller et dårligere(billigere) skjermkort å bedre PSU. Tror valget står på bedre GPU.

Har ikke nulltoleranse for støy, men ser jo helst at pc'n ikke høres ut som et jetfly :)

 

Ser det bra ut? Noen justeringer?

Lenke til kommentar

Jeg syntes absolutt du skal sette GPU over PSU, siden budsjettet er litt trangt.

 

Du kan alltids kjøpe Cooler Master 412S, den har de på lager. Du sparer noen kroner ift Noctua kjøleren der også, og den leverer nok rimelig likt som 212 Evo. Det negative er at 412S ikke er 4pin PWM, men du kan alltids koble den på den integrerte viftestyringen til Define R4 kabinettet (personlig foretrekker jeg manuell viftestyring). Jeg mener dette kabinettet har tilkobling for 3 vifter, så skal du ha flere må du ha noen splittere http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/tilbehor/installasjonsverktoy/Deltaco-SSI-36-Y-kabel3-pins/118562.7094/

 

Men Noctuaviften er god for all del, og den har et behagelig akustisk lydbilde, jeg syntes bare prisen er litt stiv ^^

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det følger med termisk pasta. Du trenger ikke tenke på det.

 

(Og hvis du med tiden syntes at CPU blir for varm (hvis du klokker for mye) så finnes det triks hvor man (gratis) får ned temperaturen med 15 grader eller mer. ^^ Men da må du vite hva du gjør ..)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...