Gå til innhold

Tesla åpner for at andre kan kopiere produktene


Anbefalte innlegg

Bra dette. Må de som bruker patentet til videreutvikling følge GPL eller noe liknende som man ser innen opensource programvare? Altså at de må fristille sine nye oppfinnelser i samme retning som Tesla? Noen slike krav fra Tesla-åpenheten?

 

Tesla sitter fremdeles på patentene, det å "åpne de opp" betyr at de ikke vil saksøke noen for å bruke deres patenter.

 

Når vi snakker om GPL kode håper jeg deres neste steg er å frigi GPL kode de har brukt. (Tesla bruker blant annet en modifisert versjon av Ubuntu).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kudos! Tydelig at personlig vinning ikke er alt for herr Musk, denne karen er en visjonær.

Bare for å rydde opp i det, dette er vinn-vinn for Tesla, kundene, bilindustrien og verden. Personlig vinning går faktisk hånd i hånd med vinning for alle andre. Kudos de luxe!

 

Tenk om flere industrier hadde visjonærer med like stor gjennomføringsevne som Elon!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bra dette. Må de som bruker patentet til videreutvikling følge GPL eller noe liknende som man ser innen opensource programvare? Altså at de må fristille sine nye oppfinnelser i samme retning som Tesla? Noen slike krav fra Tesla-åpenheten?

 

 

Ellers:

 

 

Selv om dette er stort i Norge er det en annen situasjon i andre land, grunnen er det norske avgiftssystemet kombinert med nordmenns gode råd.

 

Så hva er status. Er Tesla EL-biler fritatt for disse syke luksusavgiftene som man ser på fossilt-brensel motorer med stort slagvolum?

"Status er ein tilstand, condition eller situasjon. Vi har f.eks sosial status, økonomisk status og statussymboler osv osv.

 

En bil tilsvarende Tesla Model S med bensin/diesel motor vil være f.eks BMW M5 med V8 og dobbelturbo, som klarer 0-100 på 4.4 sek, samme som de raskeste Teslaene. Men kostnad per kilometer blir jo hinsides mye dyrere med BMW M5, bare innkjøp er jo ca. det dobbelte i pris.

Så det blir jo spennende å se hva dette ender med, ett eller annet sted må jo energien komme fra. Og disse bilene er så kraftig subsidiert/støttet nå at å kjøpe noe annet nærmest er idioti. Bompenger, fergepriser, kollektivfelt, veiavgift, engangsavgift osv osv.

Det er ikke subsidiering, men apartheid ;-)

Lenke til kommentar

 

Høres jo bra ut, men jeg har ikke lest detaljene.

Hvorfor vil Musk gi bort patentene som gir Tesla et fortrinn på markedet?

Nå kan jo andre merker lage biler som utkonkurrerer de dyre Tesla-modellene.

Kanskje vi endelig får RIMELIGE biler med god rekkevidde, og da er det ikke noe vits å kjøpe en dyr Tesla lengre. Og så går Tesla konk.

 

Jeg tror ikke Musk er en tosk, han har selvsagt tenkt på dette.

Men jeg lurer på om noen forstår dette, og kan forklare det for meg?

 

Jeg gleder meg til den dagen da jeg kan kjøpe en 10 år gammel elektrisk bruktbil til under 100.000, med god komfort og rekkevidde fra Stavanger til Kristiansand.

Mine regelmessige langturer er årsaken til at Think og andre elektriske småbiler er uaktuelle.

De fleste turene mine er småturer, men jeg må ha en bil som også takler langtur.

 

 

Vi ligger jo omtrent 30 år på etterskudd med veiutbyggingen i Norge. Så ser du for deg at veien mellom Stavanger og Kristiansand er blitt noe særlig bedre om en ca. 10 år fram i tid?

 

Jeg kjørte strekningen sist i Pinsehelgen. Og jeg må si det er en ekstrem forskjell på veinettet mellom Oslo - Kristiansand VS. Kristiansand - Stavanger.

 

Jeg har ikke kjørt denne strekningen på noen år. Så jeg ble mildt sagt ganske så sjokkert over hvor begredelig Kristiansand - Stavanger fremdeles er å kjøre på.

 

 

Det er jo kanskje fordi det har vært omfattende forbedringer på distansen oslo til krsand? Men det er vel galt det også?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke for meg at den veistrekningen blir særlig bedre på 10 år.

Det krever i så fall ny trasé, ikke bare at de retter ut en sving her og der.

 

Men jeg ser for meg at fremtidens el-biler vi klare distansen uten problemer, med ny teknologi.

Tesla har vist verden at en el-bil kan ha rekkevidde mer enn noen kilometer.

 

 

 

 

Du antar jo at de selger bilene sterkt overpriset i forhold til produksjonskost,

Jeg har aldri påstått al Tesla sine biler er overpriset.

Jeg sa at de er dyre. Dyre fordi de er lukseriøse, og med masse teknologi og batterier.

Med masseproduksjon av batterier kan prisen gå ned.

 

Jeg gleder meg som sagt til 100% elektriske bruktbiler finnes på markedet til akseptable priser og god rekkevidde.

Det trenger ikke være en Tesla. Jeg foretrekker franske biler.

 

Masse nyttig info i innlegget til Andrull :-)

 

Så hvorfor mener du de skal gå konk da? Det er ikke akkurat som det er umulig å selge dyre biler om det finnes billige biler, de som går konk gjør det gjerne fordi de leverer dårlig i forhold til andre i samme segment.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det er jo kanskje fordi det har vært omfattende forbedringer på distansen oslo til krsand? Men det er vel galt det også?

 

AtW

 

 

Det er en europavei vi snakker om E18/E39.

 

Jeg synes veien laaangt i fra tilfredstiller mitt syn på hva en europavei skal være.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/European_route_E18

 

http://en.wikipedia.org/wiki/European_route_E39

Endret av G
Lenke til kommentar

Teknisk sett så har de vel fortsatt registrert patentene, eller? Er det slik at hvis man fraskriver seg patenter, kan noen andre ta patent på dette da?

 

Uansett, dette er veldig bra gjort av Elon Musk og resten av Tesla. Håper dette skaper litt nye holdninger hos andre også...

 

 

Ja det er noe der. Husker ikke i farten. Men du kan miste retten til et patent om du ikke går etter de som bryter patentet.

Lenke til kommentar

 

 

Teknisk sett så har de vel fortsatt registrert patentene, eller? Er det slik at hvis man fraskriver seg patenter, kan noen andre ta patent på dette da?

 

Uansett, dette er veldig bra gjort av Elon Musk og resten av Tesla. Håper dette skaper litt nye holdninger hos andre også...

 

Ja det er noe der. Husker ikke i farten. Men du kan miste retten til et patent om du ikke går etter de som bryter patentet.

Jo men, om han mister retten og en annen tar over. Da kan vel andre plutselig ta Tesla inn for retten? Altså dette kan jo ikke gå ann. Så lett gir vel ikke Tesla fra seg. Det han gjør, er at andre kan få lov å bruke patenten uten at han skal saksøke deg for. punktum.

Lenke til kommentar

 

 

Teknisk sett så har de vel fortsatt registrert patentene, eller? Er det slik at hvis man fraskriver seg patenter, kan noen andre ta patent på dette da?

 

Uansett, dette er veldig bra gjort av Elon Musk og resten av Tesla. Håper dette skaper litt nye holdninger hos andre også...

Ja det er noe der. Husker ikke i farten. Men du kan miste retten til et patent om du ikke går etter de som bryter patentet.

 

Jo men, om han mister retten og en annen tar over. Da kan vel andre plutselig ta Tesla inn for retten? Altså dette kan jo ikke gå ann. Så lett gir vel ikke Tesla fra seg. Det han gjør, er at andre kan få lov å bruke patenten uten at han skal saksøke deg for. punktum.

 

Det går ikke an å ta over et patent uten at noen gir deg patentet eksplisitt. Hvis noen mister retten til et patent, så kan ikke noen andre bare plukke det opp og ta over hele greien. Et patent krever i utgangspunktet at det du skal patentere er både nytt og har oppfinnerhøyde. Hvis et patent allerede er utstedt til noen er ikke dingsen lenger ny, og har heller ikke oppfinnerhøyde. Ergo kan ikke du ta patent på samme tingen bare fordi et tidligere patent på samme tingen har frafalt. Det strider mot patentprinsippet og vil aldri bli godtatt*.

Det Tesla har gjort nå er et frislipp av alle patentene slik at alle kan bruke dem. Men ingen kan ta over disse patentene.

 

 

*Med mindre du driver med software-patenter i US. Der er tydeligvis alt fritt vilt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er en europavei vi snakker om E18/E39.

 

Jeg synes veien laaangt i fra tilfredstiller mitt syn på hva en europavei skal være.

Da skulle du tatt turen på E6 gjennom de tre nordligste fylkene.

 

Forøvrig må selvsagt europaveiene skaleres etter behovet de også. Det er ikke sånn at europaveiene automatisk skal ha 4 felt 110-sone uansett hvor lite trafikk det er der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Håper det lar seg gjøre at jeg aldri trenger å eie en fossil bil. :wee:

Ja, etter et halvt år i en Model S så er det iallefall klart at jeg ikke har planer om å eie en fossilbil igjen! :)

 

 

Det samme tenker nok sjåføren av denne også ;)

 

LzNubXgv.jpeg

Endret av Valotunk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det samme tenker nok sjåføren av denne også ;)

Ja, har du spurt vedkommende?

På vei til og fra jobb (spesielt gjennom Oslo) ser jeg nesten daglig biler i veikanten med motorstop så klarer egentlig ikke helt å se poenget med din post. Et dårlig forsøk på trolling?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Høres jo bra ut, men jeg har ikke lest detaljene.

Hvorfor vil Musk gi bort patentene som gir Tesla et fortrinn på markedet?

Nå kan jo andre merker lage biler som utkonkurrerer de dyre Tesla-modellene.

Kanskje vi endelig får RIMELIGE biler med god rekkevidde, og da er det ikke noe vits å kjøpe en dyr Tesla lengre. Og så går Tesla konk.

 

Jeg tror ikke Musk er en tosk, han har selvsagt tenkt på dette.

Men jeg lurer på om noen forstår dette, og kan forklare det for meg?

 

Jeg gleder meg til den dagen da jeg kan kjøpe en 10 år gammel elektrisk bruktbil til under 100.000, med god komfort og rekkevidde fra Stavanger til Kristiansand.

Mine regelmessige langturer er årsaken til at Think og andre elektriske småbiler er uaktuelle.

De fleste turene mine er småturer, men jeg må ha en bil som også takler langtur.

 

Tja, Musk har uttalt opptil flere ganger at det de driver med nå, er å forberede tredje generasjon Tesla-biler som skal være budsjettmodell. Han har også uttalt at han ikke er redd for at det skal komme billigere biler med lang rekkevidde, nettopp fordi de ikke klarer å lage det selv enda, og de er verdensledende på nettopp dette området (Bare se på Model S som har ca 500 km rekkevidde, i en helt annen liga enn andre el-biler).

Jeg tror rett og slett han har så stor tro på sine egne ingeniører (og seg selv iblant dem) at det å slippe disse patentene, allikevel ikke vil føre til at de blir direkte utkonkurrert på pris eller teknologi.

 

Utover det er han også veldig ideologisk, og han har uttalt hele tiden at det viktigste for ham er at han viser bilindustrien at el-biler kan gjøres bra, og at de derfor bare burde kaste seg på bølgen. Men han innser at han ikke er en stor nok konkurrent enda, og derfor nevnte han på investormøtet nå i Juni, at han for eksempel kunne finne på å slippe patentene.

Han har også hele tiden vært tydelig på at andre biler skal få lov til å bruke Tesla sine Superchargere, men da mot at de også bidrar med finansieringen, selvfølgelig. Men problemet i dag, er at det ikke er noen andre biler på markedet som klarer å motta så mye strøm. Og dette skal ha vært en av grunnene til at han også ønsket å frigi patentene. Andre selskaper henger rett og slett så langt etter, at verden rett og slett ikke blir flytta over til el-biler på en stund, og Tesla klarer ikke gjøre det alene.

 

Det er jo bare å vente på at Model S blir 10 år gammel, altså om 7 år (hvis bilen havner under 100 000 på den tiden, men det vil jeg da tro?). Den kan kjøre fram og tilbake på den strekninga, samt at det er en superlader i Lyngdal som vil kunne fylle på strøm svært fort, helt gratis.

 

Forøvrig venter Tesla å slippe en økonomimodell i 2016, som i utgangspunktet vil koste ca 210 000 (hvis vi fortsetter med skattefritaket, men det skal i hvert fall ikke være lettet innen 2016, 2017 er vel tiden for revurdering).

 

Bra dette. Må de som bruker patentet til videreutvikling følge GPL eller noe liknende som man ser innen opensource programvare? Altså at de må fristille sine nye oppfinnelser i samme retning som Tesla? Noen slike krav fra Tesla-åpenheten?

 

 

Ellers:

 

 

Selv om dette er stort i Norge er det en annen situasjon i andre land, grunnen er det norske avgiftssystemet kombinert med nordmenns gode råd.

 

Så hva er status. Er Tesla EL-biler fritatt for disse syke luksusavgiftene som man ser på fossilt-brensel motorer med stort slagvolum?

 

 

Ja, en Tesla koster såvidt noe mer i Norge, som i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kudos! Tydelig at personlig vinning ikke er alt for herr Musk, denne karen er en visjonær.

Bare for å rydde opp i det, dette er vinn-vinn for Tesla, kundene, bilindustrien og verden. Personlig vinning går faktisk hånd i hånd med vinning for alle andre. Kudos de luxe!

 

Tenk om flere industrier hadde visjonærer med like stor gjennomføringsevne som Elon!

Helt riktig musk tjener nok godt på dette som verdens kommende batteribaron men denne mannen er helt klart mer enn en businessmann. Han er mannen bak paypal, space-x som blandt annet er leverandør av transport av utstyr til ISS og ikke minst tesla motors som har bidratt til å gjøre elbilen mer enn en liten søt dings som kun egner seg for pendling til jobb.

 

Verden trenger fler som musk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...