Gå til innhold

Norske gründere kan ha skutt gullfuglen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man skulle tro at folk med så mye kapital hadde peiling på hva de driver med, men det har de jo åpenbart ikke?

 

Det er flust av programmer som gjør det de prøver å gjøre, og alle er like håpløse fordi de er platform agnostiske. Man kan ikke utvikle en app til både iOS, Android, WP8 og web samtidig, da det er helt forskjellige brukermønstre, vaner, navigasjonsmåter og knapper tilgjengelig.

Feks har ikke iOS back knapp. Og et interface på Android med egen back knapp skriker "dårlig jobb", og kommer til å slaktes på ratings og i reviews. Windows phone igjen er et kapitel for seg selv, og ingenting der ligner hverken iOS eller Android.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her kan man vel bruke Unity, selv om det i grunn er designet for spillutvikling, er det ingen problem å lage vanlige apps med det.

Samme gjelder vel forsåvidt Yoyo Games GameMaker Studio?

 

Trolig også flere verktøy, uten at jeg kan si det med 100% sikkerhet.

 

Men om det er noe jeg har misforstått med denne artikkelen, kom gjerne med innspill.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-271921

Mitt svar er ikke noe annet enn personlige meninger, og ikke et forsøk på å være en bedre vitene.

 

Jeg har klokketro på dette produktet. Det skiller seg kraftig fra andre "såkalte lignende produkter" ved at kvaliteten er så pass høy. Manglende kvalitet på slutt app har tidligere hvert et stort aber.

 

Hadde Microsoft spilt kortene rett kunne vi i dag ha hatt .net på flere plattformer. Dumt at noen måtte sette seg ned å lage MONO for å få støtte Liniux. Varnish eksisterer på grunn av at firmaer som Microsoft ikke så sitt snitt i å utnytte .net bedre.

Lenke til kommentar

IBM worklight. og Software AG webmethods Mobile, er eksempler på MEAP http://en.m.wikipedia.org/wiki/Mobile_enterprise_application_platform

 

De støtter html5, hybrid og native kryssplattform kompilering. Skriv en gang og dytt ut. Tar seg og av andre aspekter f.eks sikkerhet og provisjonering.

 

Uansett kult med flere aktører og denne så ut til å ha et eget dedikert språk- håper den generer bra native opplevelse samt tar seg av alt annet dill dall med håndtering av releasene :)

Lenke til kommentar

Det at man "kan ikke" er bare mangel på oppfinnsomhet, det går fint an å lage en app som går på alle plattformer. 2 eksempeler er Facebook og Snapshat. Det med tilbakeknapper og slik er ikke et problem, appen kan gjenkjenne OSet og evt. ha noen tilpassninger til de forskjellige systemene.

Både Snapchat og Facebook er da vitterlig forskjellig på de forskjellige platformene? Og det er nettopp her det blir krøll, fordi folk flest antar at "de er vell like", men de er faktisk ikke det, og hver gang en Android bruker må slite med et iOS pattern så blir han frustrert.

 

Hvordan sletter man noe? På iOS er det en swipe til venstre, mens på Android er det longpress og select. Om man benytter en av de for begge platformene er det en dårlig opplevelse for halvparten av brukerne.

 

Og nei, det er ikke bare å "gjennkjenne" de forskjellige systemene, da platformene har fundamentalt forksjellige navigeringssystemer og oppbygning. Resultatet er at om du skal skrive en app som fungerer like bra på alle platformer så kunne du like greit skrevet til alle tre nativt med en gang.

 

De som synes dette virker greit er utelukkende programerere, og økonomene. Og begge har tilsvarende liten peiling eller interesse for hvordan dette oppleves for sluttbrukeren, så lenge det blir mindre jobb, og billigere. Sannehten er at det ike blir billigere, for i det øyeblikket man skal utvide appen, så må den uansett skrives fra bunnen av.

 

Jeg har designet app både for Android, iOS og WP8, og det å lage en god app som følger brukermønsterne, og som oppleves som kvalitet av brukeren, er nesten umulig med en slikt "one shoe fits all" platform.

 

Skal man lage en app av kvalitet, så er det desverre ingen vei utenom å utvikle forden spesifike platformen.

 

 

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Dette vil være en revolusjon for bransjen, som i dag er preget av at man må utvikle én og én applikasjon."

 

Det er merkelig at når utviklere hører ordet "game engine" så flykter de unna.. Unity kan allerede gjøre alt dette! WP, android, iso,,web, windows, osx, linux, xbox 360, xbox one, ps3, ps4, ps vita.. Unity kan brukes til så å si ALT. Ja, det er en spillmotor, men du kan selvfølgelig bygge normale apps til den og. "Game Engine" betyr bare at du har massevis av ekstra verktøy tilgjengelig, gjerne når det kommer til grafikk.

 

Om jeg skulla ha laget en multi platform app ville jeg uten tvil bruk Unity, siden den har alt man måtte trenge av verktøy, og verktøy blir utvikler av brukere for brukere hver eneste dag og lagt på "Asset Store". Ser noen kommenterer at IOS trenger en tilbakeknapp, mens android ikke bør ha det osv.. I Unity er dette så enkelt som en if statement for å sjekke hvilken platform som appen kjører på.

 

Så ser ikke helt hvordan denne nye programvaren skal revolusjonere noe, når denne funksjonaliteten allerede eksisterer og fungerer så å si perfekt.

Lenke til kommentar

 

Det at man "kan ikke" er bare mangel på oppfinnsomhet, det går fint an å lage en app som går på alle plattformer. 2 eksempeler er Facebook og Snapshat. Det med tilbakeknapper og slik er ikke et problem, appen kan gjenkjenne OSet og evt. ha noen tilpassninger til de forskjellige systemene.

Facebook er da vitterlig forskjellig på de forskjellige platformene?

 

Og nei, det er ikke bare å "gjennkjenne" de forskjellige systemene, da platformene har fundamentalt forksjellige navigeringssystemer og oppbygning. Resultatet er at om du skal skrive en app som fungerer like bra på alle platformer så kunne du like greit skrevet til alle tre nativt med en gang.

 

De som synes dette virker greit er utelukkende programerere, og økonomene. Og begge har tilsvarende liten peiling eller interesse for hvordan dette oppleves for sluttbrukeren, så lenge det blir mindre jobb, og billigere. Sannehten er at det ike blir billigere, for i det øyeblikket man skal utvide appen, så må den uansett skrives fra bunnen av.

 

Jeg har designet app både for Android, iOS og WP8, og det å lage en god app som følger brukermønsterne, og som oppleves som kvalitet av brukeren, er nesten umulig med en slikt "one shoe fits all" platform.

 

Skal man lage en app av kvalitet, så er det desverre ingen vei utenom å utvikle forden spesifike platformen.

 

 

 

 

Det faktum at facebook appen ser noe forskjellig ut på ios og android betyr ikke at android appen ikke kunne fungert like bra på en ios enhet. Jeg ser overhodet ikke problemet å lage en lik app, problemet i dag er at alle systemene i dag har ferdige menyer/layouter som gjør at man velger å bruke de siden de er lettere å programmere med og OSet har lagt opp til at det er lett å intergrere de - prøver du derfor å lage en native app som er lik på alle plattformer gir det egentlig bare ekstra arbeid idag.

 

Finner man opp en universal standard er det ikke et problem overhodet, sålenge ytelsen er der - og hvis du tror noe annet er kun fordi du er låst til mangel av kreativitet. (Selvsagt legger dette opptil at verktøyet gjør dette til en lett jobb). Her snakker jeg selvfølgelig kun om design, man er helt avhengig av at dette verkyøyet utnytter ytelsen i de forskjellige OSet og har tilgang til alle native mulighetene, en av grunnene til at jeg ikke bruker HTML5 i dag er fordi det er treigt og tungvindt med native funksjoner på kryssplattform.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er flust av programmer som gjør det de prøver å gjøre, og alle er like håpløse fordi de er platform agnostiske. Man kan ikke utvikle en app til både iOS, Android, WP8 og web samtidig, da det er helt forskjellige brukermønstre, vaner, navigasjonsmåter og knapper tilgjengelig.

Gi meg gjerne eksempler på et flust av programmer som gjør dette som ikke er HTML5 basert.

Titanium, Xamarin, Appmethod?

For spill er det mange, bl.a. Unity3D.

 

Synes prosjektet høres veldig spennende forresten. Selv om jeg er skeptisk til bruk av eget språk, UNO.

Endret av geiryt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan sletter man noe? På iOS er det en swipe til venstre, mens på Android er det longpress og select. Om man benytter en av de for begge platformene er det en dårlig opplevelse for halvparten av brukerne.

...

Jeg har designet app både for Android, iOS og WP8, og det å lage en god app som følger brukermønsterne, og som oppleves som kvalitet av brukeren, er nesten umulig med en slikt "one shoe fits all" platform.

...

Tjah, hvis den felles programmeringsplattformen er litt høyere nivå, så sier du bare at en komponent skal kunne slettes, og hva som skal gjøres når komponenten slettes. Hvordan slettingen trigges trenger du da ikke programmere, det tar denne nye fine og flotten plattformen seg av, så du kan slette ved å swipe til venstre på iOS, eller brukelongpress+valg av slett på Android.

 

Samtidig, så tror jeg ikke dette kommer til å slå igjennom. Først og fremst fordi det kommer til å være mange om beinet her og mange konkurrerende standarder. Selv om disse skulle vise seg å være first-to-market, så betyr ikke det at de vil være de første som slår igjennom. Det kan liksågodt være #2 eller #4, som etter å ha sett hva de foregående plattformene har gjort riktig/galt treffer akkurat riktig med verktøy, markedsføring og lisensiering.

Lenke til kommentar

.NET/Mono med prosjektstruktur laget for å dele all kode som kan deles, gjør at man får gjenbrukt det aller meste av koden bortsett fra selve brukergrensesnittet og APIer som Google Play Services o.l.

 

I Xamarin 3.0 har de innført Xamarin Forms, som gjør at man også får delt skjermbilder som er egnet for deling. http://developer.xamarin.com/guides/cross-platform/xamarin-forms/

 

Appene ser og føles helt native for brukerne, og man får utvikle alt med C#. http://developer.xamarin.com/guides/cross-platform/application_fundamentals/pcl/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man lage en app av kvalitet, så er det desverre ingen vei utenom å utvikle forden spesifike platformen.

Jeg tviler på at investorer kaster penger etter dette uten å ha satt seg inn i markedet - er det ikke behov for appen er det verken behov for å lage den og dermed ingen vits å investere. Det er logisk å anta at denne programvaren får til noe unikt som ikke de andre programmene ikke får til. Kanskje den tar hensyn til de ulike bruksmønstrene hos de forskjellige operativsystemene og automatisk lager kommandoer og menyer deretter. Det blir garantert ingen perfekt app når programvaren omskriver til nytt operativsystem, men det kan tenkes at man med dette programmet slipper mer manuell programmering enn man er vant med og at det derfor er nyttig.

 

Nå har jeg aldri prøvd å lage en app og kan ingenting om programmering eller koding, men å si at denne programvaren er fullstendig unyttig etter å ha lest denne korte artikkelen, det blir for dumt. Ingen investerer penger i eller bruker tid på noe som er fullstendig meningsløs til å begynne med...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

OT, men

 

"Lyse og trivelige lokaler"

= åpent kontorlandskap-helvete med mindre *alle* synes at støynivået er ok og ingen er redde for hva forbigående eller nabo kan se på skjermen din. Stikkord: privat sone, konsentrasjon

Utrolig sant. Jeg jobber som software-utvikler, og foretrekker faktisk å dele kontor, men helst med en annen. Til nød to, flere enn det og jeg vet jeg hadde blitt veeeeldig distrahert.

 

Grunnen til at jeg vil dele kontor er at det senker terskelen for å spørre om småting som ofte kan løses på 1 min av to hoder i stedet for 1 time av ett hode som har kjørt seg fast i et tankesett.

 

Det fungerer også veldig bra hvis du skal lage noe ny funksjonalitet, hvor en kan jobbe med admin-interfacet for denne funksjonaliteten, mens den andre jobber med interfacet mot brukeren. Da tenker man på litt forskjellige måter, og kommer gjerne opp med en god løsning på problemet på 1-2-3, samtidig som man kan jobbe i paralell og få utnyttet arbeidskraften fullt ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig sant. Jeg jobber som software-utvikler, og foretrekker faktisk å dele kontor, men helst med en annen. Til nød to, flere enn det og jeg vet jeg hadde blitt veeeeldig distrahert.

 

Grunnen til at jeg vil dele kontor er at det senker terskelen for å spørre om småting som ofte kan løses på 1 min av to hoder i stedet for 1 time av ett hode som har kjørt seg fast i et tankesett.

 

Det fungerer også veldig bra hvis du skal lage noe ny funksjonalitet, hvor en kan jobbe med admin-interfacet for denne funksjonaliteten, mens den andre jobber med interfacet mot brukeren. Da tenker man på litt forskjellige måter, og kommer gjerne opp med en god løsning på problemet på 1-2-3, samtidig som man kan jobbe i paralell og få utnyttet arbeidskraften fullt ut.

 

Jeg har liknende erfaringer, kontor med en knippe personer har vært det beste oppsettet jeg har jobbet i med tanker på problemløsning og samhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...