Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Makroøkonomi for økonomer BI (V-14)


Anbefalte innlegg

denne eksamenen var jo faen helt kreft.... rett og slett omtrent ingen oppgaver fra arb krav, ingen fra oppgavesettene... ikke en fra notatene forelser hadde lagt ut...  forgjeves mye jobb for å få bare rett og slett en dritt eksamen. Eneste kjente oppgaver var noen fra tidligere eksamener.

Skal tydeligvis ikke lønne seg og jobbe med det vi får udelt i timen og i arb.krav..

nei både denne og økostyring har vært helt på tryne  +samt med metode karakter skala ut ifra at de "idiotene" klarte å lage eksamen med 2 feil i!!! (og dette gikk da utover oss, ved at de mente de ikke kunne sette ned karskala fordi da hadde for mange fått A... logic, når det er de som gjør feilen så må det så klart gå ut over oss)

 

skal vedde på at stryk% går opp med 10-15%  dette året i makro , og da vil nok høst eksamen bli mye lettere ell neste års, så sikkert lurt og ta opp hvis du vil ha bedre karakter. #pissed #oppgitt

Endret av bengtern1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig, når man bruker hele semesteret på å pugge arbeidskrav, oppgavesett og tidligere eksamener skal man ikke stå som et spørsmålstegn på eksamen og tro man er blitt dement!

 

Jeg har relativt gode karakterer i mange fag, så føler jeg jobber ganske riktig med fagene inkludert makro. Når man da går fra eksamen man trodde skulle gå greit med håp om å bare bestå så er det noe galt.

 

Det virker som at spørsmålene vi fikk er enten helt sinnsykt vanskelig formulerte eller et stoff som ikke er blitt tatt hensyn til eller ikke er det mest relevante ihht pensum. Hvorfor så mange av disse forvirrende spørsmålene kom på en og samme eksamen vet ikke jeg.

 

Et sikkert tegn på at det er for vanskelig er når flere begynner å dra igjen allerede kl 10.

 

Godt det er flere som føler det samme!

Lenke til kommentar

Du, hallo mister.. Skjerp deg selv! Det må da være lov å få si at man syns det var en vanskelig eksamen på et åpent forum. Hvorfor tror du det er så mange som har helt forskjellige svar og flere dro tidlig? Selv om du syns den var enkel, så er det ikke gitt at alle andre syns det.

 

Greit nok, sikkert litt mye "surving"her nå og som du sier så var det helt sikkert i pensum. Dog så må det være lov å få ut litt frustrasjon og jeg mener fortsatt at den var mer utfordrende enn i 2014.

 

Syns uansett det er nyttig å få frem andres synspunkter.

Endret av Alexgalaxy
Lenke til kommentar

Det er bare naturlig at det kommer et hopp i vanskelighetsgraden i studieprogresjonen på BI

 

I tidligere fag har eg kunnet få A karakterer i de fleste matematiske fagene ved å ta skippertak siste uken før eksamen å gå igjennom eksamensoppgaver og arbeidskrav. Eg er litt frustret over eksamen i både økonomi og virksomhetsstyring og eksamen i makroøkonomi i år. Men skjønner at det skyldes eg har nedprioritert lesing av pensumet i fagbøkene fordi eg har antatt at ved hjelp av å gå igjennom tidligere eksamensoppgaver får dekket alt av pensum.

 

Til neste semesteret kommer eg mest sannsynlig til å sette av endå mer tid til å gjennomgå pensum i fagbøkene.

Endret av grønnsak1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med at mye av regneoppgavene og noen teorispørsmål var nye og ikke har blitt gjennomgått i timen, samtidig var det endel gjengangere. Ikke så lett å bestemme om den var urettferdig eller ei. Men den var veldig vanskelig.
Håper noen sender inn en klage slik at kravene kanskje kan bli senket på et vis :) 

Lenke til kommentar

Jeg synes også denne eksamenen var veldig uforventet!! Såklart så kjenner man igjen noen oppgaver, men det skal jo bare mangle når man har gjort oppgavesett, arbeidskrav og alle tidligere eksamener.. Ganske uprofesjonelt at de presterer å skrive feil i oppgaveteksten! F.eks oppgave 15 er jo en formel som Terje har nevnt i timen, men med helt andre benevninger enn M1 M2 osv, så synes det er rart at han ikke har lært oss dette. Han kunne også gitt en pekepinne på at arbeidskrav osv ikke vil gjøre en så godt forberedt som det pleier å være i andre fag.

 

Jeg blir hvertfall med på å signere klagen hvis noen skriver en klage og kjenner flere som vil signere da.

Lenke til kommentar

jeg er helt enig i at eksamen var for tøft. jeg som hadde tenkt å klare å svare på minst 16-20 oppgaver. endte opp med å kunne bare klare 8 som jg var hundre prosent sikker på. Da må jeg si at jeg ble helt satt ut. i tilegg til det så var det 5 arbeidskrav og 4 oppgavesett. Hva er vitsen med arbeidskravene og oppgavesettene hvis ikke noe av det skal komme på eksamen? Et par spørsmål var fra arbeidskrav/oppgavesett eller lignende. hva med resten av oppgavene? av 90 oppgaver fra ak+oppgavesett, så kommer det bare 2-3 på eksamen. da burde de heller informere oss om at Ak må bare gjøres sånn at vi får gått til eksamen og at det ikke er noe de ligger vekt på. Når ikke noe kommer fra AK, mener jo de at de spørsmålene i ak var bare tull.. blir frustrert og irritert. greit jeg ikke kunne hele pensum boka utenat , men fortsatt så burde som har jobbet med AK inn og ut, jobbet md oppgavesett inn og ut. få belønning ved at noe av det kommer på eksamen og ikke noe annet tull som ikke har blitt lagt vekt på.

Jeg signerer veldig gjerne på klagen og har med et par som er med på det. hvis d blir noe av det.

Lenke til kommentar

Seriøs skjerp dere , dette var ikke vanskelig. Hvis du har sette deg inni pensumet, lest boka så skal skulle det ikke mye til for å fikse en B her. De fleste spørsmålene var jo teori, det var ikke mye tall idag

Kunne du kanskje lagt ut svarene dine? :) Hadde vært fint å fått svarene fra en som er ganske sikker, med tanke på at jeg er ganske usikker på mitt resultat.

Lenke til kommentar

jeg er helt enig i at eksamen var for tøft. jeg som hadde tenkt å klare å svare på minst 16-20 oppgaver. endte opp med å kunne bare klare 8 som jg var hundre prosent sikker på. Da må jeg si at jeg ble helt satt ut. i tilegg til det så var det 5 arbeidskrav og 4 oppgavesett. Hva er vitsen med arbeidskravene og oppgavesettene hvis ikke noe av det skal komme på eksamen? Et par spørsmål var fra arbeidskrav/oppgavesett eller lignende. hva med resten av oppgavene? av 90 oppgaver fra ak+oppgavesett, så kommer det bare 2-3 på eksamen. da burde de heller informere oss om at Ak må bare gjøres sånn at vi får gått til eksamen og at det ikke er noe de ligger vekt på. Når ikke noe kommer fra AK, mener jo de at de spørsmålene i ak var bare tull.. blir frustrert og irritert. greit jeg ikke kunne hele pensum boka utenat , men fortsatt så burde som har jobbet med AK inn og ut, jobbet md oppgavesett inn og ut. få belønning ved at noe av det kommer på eksamen og ikke noe annet tull som ikke har blitt lagt vekt på.

 

Jeg signerer veldig gjerne på klagen og har med et par som er med på det. hvis d blir noe av det.

Vet du hvordan er best å hantere sånn klage så noe blir gjort ?

Lenke til kommentar

Her er mine svar.

 

* = usikker, men tror det er riktig

* = usikker, men tror det er feil

feil = sikker feil

 

Resten føler jeg meg ganske sikker på at skal være rett.

 

1. C

2. C

3. A *

4. D

5. D

6. B

7. A

8. C

9. B *

10. A

11. C

12. D

13. B

14. C

15. E

16. D feil

17. C *

18. D *

19. C

20. C feil

21. B

22. A

23. B

24. D

25. A

26. B *

27. B feil

28. B

29. D

30. C

 

Lenke til kommentar

 

jeg er helt enig i at eksamen var for tøft. jeg som hadde tenkt å klare å svare på minst 16-20 oppgaver. endte opp med å kunne bare klare 8 som jg var hundre prosent sikker på. Da må jeg si at jeg ble helt satt ut. i tilegg til det så var det 5 arbeidskrav og 4 oppgavesett. Hva er vitsen med arbeidskravene og oppgavesettene hvis ikke noe av det skal komme på eksamen? Et par spørsmål var fra arbeidskrav/oppgavesett eller lignende. hva med resten av oppgavene? av 90 oppgaver fra ak+oppgavesett, så kommer det bare 2-3 på eksamen. da burde de heller informere oss om at Ak må bare gjøres sånn at vi får gått til eksamen og at det ikke er noe de ligger vekt på. Når ikke noe kommer fra AK, mener jo de at de spørsmålene i ak var bare tull.. blir frustrert og irritert. greit jeg ikke kunne hele pensum boka utenat , men fortsatt så burde som har jobbet med AK inn og ut, jobbet md oppgavesett inn og ut. få belønning ved at noe av det kommer på eksamen og ikke noe annet tull som ikke har blitt lagt vekt på.

 

Jeg signerer veldig gjerne på klagen og har med et par som er med på det. hvis d blir noe av det.

Vet du hvordan er best å hantere sånn klage så noe blir gjort ?

 

En klage må klasserepresentanten lage sammen med BIS! =) Kontakt din klasserepresentant :) 

Lenke til kommentar

klage hadde vært på sin rette plass! evalueringen av faget burde blitt gitt etter eksamen... denne eksamen var kun basert på å lese pensum og noen få oppgaver fra tidligere eksamener. Så det skal alltså ikke lønne seg å gå i forelesning? trodde forelesning var et alternativ til å lese?  ikke arbkrav, ikke oppgaver.. noenting. 

når de har gitt samme type eksamen i 4 år (8 eksamener)  også plutselig bare vrenge hele greia... fjerne alle standard spørsmål. Jeg regnet jo med at det kom til å bli en lik eksamen, men så klart med kanskje 5-10 nye oppgaver, men nei.

Får meg til å lure, har de ikke i det hele tatt noe slags sammarbeid ved utarbeiding av eksamen? burde jo si seg selv at eksamen burde bli lagd ut i fra hva som har blitt gått igjennom på forelesning etc.. hva er ellers vitsen? 

 

dette er bare min mening tho.

Lenke til kommentar

Hmm. Eg lurer på om det e feil i denne fasiten også.

 

Fasiten sier at oppgave 4 har riktig svaralternativ d) 3913.

 

Y= NNP +D

Y=6132 + 805= 6937

 

Y = C + G + I + X - Q

 

6937 = 4759 +1661+ 1377 + 3053 - Q

Q = - 6937+4759+1377+3053=  3873

 

Ergo svaralternativ B er korrekt?

Lenke til kommentar

Oppgave 21 sier at riktig svaralternativ er a) høykonjunktur og underskudd i offentlig forvaltnings regnskap.

 

I oppgaven før så får vi vite at G er eksogen, mens T er endogen, at når BNP = 1000 er G=T, og at det skjer et skift i eksport etterspørselen som gjlr at BNP øker.

 

Ettersom T er endogen, så øker T, men siden G er eksogen så er denne upåvirket av økningen i BNP, vi får derfor at G<T, og at offentlig forvaltning får et overskudd? Noe som burde gjort at svaralternativ b er korrekt?

Endret av grønnsak1
Lenke til kommentar

Hmm. Eg lurer på om det e feil i denne fasiten også.

 

Fasiten sier at oppgave 4 har riktig svaralternativ d) 3913.

 

Y= NNP +D

Y=6132 + 805= 6937

 

Y = C + G + I + X - Q

 

6937 = 4759 +1661+ 1377 + 3053 - Q

Q = - 6937+4759+1377+3053= 3873

 

Ergo svaralternativ B er korrekt?

Oppgaven spør om NNP, ikke BNP. Dette ble korrigert over høytaleren på eksamen!

Lenke til kommentar

 

Hmm. Eg lurer på om det e feil i denne fasiten også.

 

Fasiten sier at oppgave 4 har riktig svaralternativ d) 3913.

 

Y= NNP +D

Y=6132 + 805= 6937

 

Y = C + G + I + X - Q

 

6937 = 4759 +1661+ 1377 + 3053 - Q

Q = - 6937+4759+1377+3053= 3873

 

Ergo svaralternativ B er korrekt?

Oppgaven spør om NNP, ikke BNP. Dette ble korrigert over høytaleren på eksamen!

 

Nei, oppgaveteksten spør om import. Rettelsen som ble korrigert over høytaleren var vel at det stod "nettonasjonalproduktet (BNP)" når det egentlig skulle stått "nettonasjonalproduktet(NNP)"? 

Endret av grønnsak1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...