Gå til innhold

KOMMENTAR: E-sport i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Man kan ikke leve av pengene man tjener som en gamer-proff i Norge. Alt for dyrt her.

tja ville nå sagt at litt over ein million amrikanske dollar om ein da vinner kan holde ei stund.

 

lite rom for å leve av det om du må være den den beste for å faktisk tjene en sum du kan leve av. I lagsport som f.eks. Dota2 betyr det at 5 personer tjener nok penger. De som ikke er gode nok til å vinne ting som The international må prøve å overleve på penger fra f.eks. sponsorer og premier fra litt mindre turneringer. Dette går ikke i Norge.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig bra skrevet artikkel.

TG synes jeg har dabbet av litt de siste årene.

Det blir bare mindre og mindre seriøse turneringer der, noe som er synd i mine øyne. Hvis TG kunne satset litt mer på turneringer tror jeg det ville hjulpet e-sport i Norge.

 

Det at gamer.no (eller Mediehuset) arrangerer turneringer i lol og cs er kjempepositivt. Vi ligger langt bak Sverige, men et sted må man starte. Flere småturneringer til å begynne med tror jeg vil utvikle seg til noe større på sikt.

 

Hva angår NukeDuck, så mener jeg og huske at det han skrev i bildet over var fra en custom game med venner, og at en kompis av han tok screenshot og la ut det for fun.

Skal ikke påstå at det er sånn det var, men mener og huske at det var noe i den retningen.

Lenke til kommentar

 

Hva angår NukeDuck, så mener jeg og huske at det han skrev i bildet over var fra en custom game med venner, og at en kompis av han tok screenshot og la ut det for fun.

Skal ikke påstå at det er sånn det var, men mener og huske at det var noe i den retningen.

 

Stemmer angående NukeDuck, dette var ikke noe som var ment for offentlig beskuelse. Dog burde e-sportprofesjonelle kjenne til den umiddelbare faren for eksponering når man skriver ting på nettet, være det seg privat eller ikke. Spesielt når ordlyden er både antisemitistisk og rasistisk. Personlig mener jeg at det ikke er noe fundamentalt forskjellig fra å skrive noe i en privat lobby og å spøke med kompiser på fest, men han burde ærlig talt vite bedre. Forhåpentligvis har han fått seg en lærepenge.

Lenke til kommentar

 

Bra artikkel! Om bare VG og Dagbladet kunne skrevet om e-sport. Snute er vell større på verdensbasis enn Northug?

 

Håper de ikke gjør det! du kan ikke sammenligne en sportsutøver, med en som spiller dataspill og andre ser på han spille..

 

Nei vell, så bueskytting (som jeg har vært Norgesmester i faktisk :D) er ikke en sport?

Man "står bare rolig" i bueskytting også, og folk ser på, det er det samme som "å sitte rolig".

Hva med leirdue-skyting hvor man står rolig og skriker HÅY? Folk ser på..

 

Uansett, vil også nevne at en ordentlig gaming-cafe er sårt trengt, det har blitt prøvd her i min by, Fredrikstad, men det var mer ment på ungdommer og kort bruk av internett, ikke spesifikt spill, noe jeg synes var teit, stedet ble lagt ned i løpet av 6 måneder.

 

Noe ala Inferno Online hadde vært knall.

Endret av Puro
Lenke til kommentar

Så snart en lek eller hobby blir levebrødet til folk, snakker man om profesjonalisering - da blir det litt søkt å prøve å reise vegger mellom hva som er sport og hva som ikke er det, selv om det alltid har vært en viktig del av identitetsbyggingen til utøvere av eldre sportsgrener. Som den mestvinnende polo-rytteren Sir Custard Whirlingtonbottom sa i 1876, "fotball er ikke en sport, det er noe skitne og hengslete proletære guttunger driver med på gaten".

 

Vi har kommet et stykke siden da, men nå har vi folk som Neppe, som tror at esport er noe som svette tenåringer med muskelsvinn og mangelsykdommer driver med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Bra artikkel! Om bare VG og Dagbladet kunne skrevet om e-sport. Snute er vell større på verdensbasis enn Northug?

 

Håper de ikke gjør det! du kan ikke sammenligne en sportsutøver, med en som spiller dataspill og andre ser på han spille..

 

Nei vell, så bueskytting (som jeg har vært Norgesmester i faktisk :D) er ikke en sport?

Man "står bare rolig" i bueskytting også, og folk ser på, det er det samme som "å sitte rolig".

Hva med leirdue-skyting hvor man står rolig og skriker HÅY? Folk ser på..

 

Uansett, vil også nevne at en ordentlig gaming-cafe er sårt trengt, det har blitt prøvd her i min by, Fredrikstad, men det var mer ment på ungdommer og kort bruk av internett, ikke spesifikt spill, noe jeg synes var teit, stedet ble lagt ned i løpet av 6 måneder.

 

Noe ala Inferno Online hadde vært knall.

 

Gamingcafeer er det dårlig kultur for i Norge, dessverre. Bodde tidligere på Gjøvik der de hadde en, men det ble mer en hangout for 13-14-åringene etterhvert. Fenomenet med gamingcafeer oppstod når folk ikke hadde råd til å eie en pc og spill selv, et problem vi aldri har hatt i Norge. Med det stigmaet som følger med er det nok vanskelig å starte en ren gamingcafe, selv om jeg er enig i at det hadde vært knall.

Lenke til kommentar

Alt angående e-sport i Norge er håndterbart, men det ligger noen utfordringer i veien.

 

Norge er generelt sett veldig gode på å utvikle idretts-utøvere og organisasjoner på veldig høyt nivå. Vi har gjort dette gjennom bidrag fra samfunnet og en sentralisert økonomisk styring (Norsk Tipping). Bak mange av våre største idretts mennesker ligger det uttalige timer fra ildsjeler bak, som bygger opp et lokalt miljø for at andre skal blomstre.

 

Denne ildsjelkraften finner vi også igjen innen e-sport i Norge og det er mange som jobber hardt og mye for å skape muligheter for andre. Vi har også resultater og vise til, hvor lille Norge har hatt og har utøvere i verdenstoppen i e-sport.

 

For at vi skal kunne ta dette til neste nivå, så må de som har betalte jobber innenfor e-sport i Norge (ikke utøvere, men organisatorer) begynne å skjønne at vi må lage en bredere organisasjon, paraply organisasjon, som jobber for e-sporten. Vi konkurrerer jo om sponsorkroner på lik linje som andre idretter og som er veldig mye bedre organisert.

Første steg er å ta e-sporten inn i varmen som en idrett og få midler på lik linje som andre idretter fra Norsk Tipping.

 

Det er derfor e-sport modellen fra utlandet med masse forskjellige private ligaer, arrangementer, osv. ikke passer oss. Vi må skape disse mulighetene innenfor de rammer som eksisterer i Norge. Jeg er også overbevist om at mer åpenhet og ikke lukkede ligaer med bare noen få lag på toppen, vil være med på å fremskaffe talenter i et mye høyere tempo og på lik linje som vi gjør i andre idretter.

 

I bakgrunnen så har vi flotte ordninger som offentlige institusjoner i dette landet, som villig stiller opp for å støtte nytekning. Kommuner har allerede vist seg å være venn med oss "datanerder" (gjennom støtte til LANs), NRK har vært villige til å vise e-sport på TV.

Det eneste vi trenger å gjøre er å titte til hvordan andre idretter organiserer seg, og hvordan deres utøvere OPPFØRER seg (med unntak av fyllekjøreren Northug), så har vi grunnlaget for å bli verdens beste e-sport land på lik linje med at vi er verdensmestere i alt annet også!

 

Og, ja!, e-sport er idrett, men da må utøverne begynne og oppføre seg slik også. (Drikk "YT" fra Tine og ikke Redbull, så har vi plutselig en stor sponsor bak oss også!)

 

Hilsen Opius11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

eSport kommer nok hit også, folket er bare litt treige.

 

Denne tråden er forresten et godt eksempel på hvordan greiene oppfattes når begrep som "fjortis", "matkultur" og "bli til noe nyttig" dukker opp. eSport er, på linje med all annen toppidrett, underholdning for massene. Når nok folk lar seg underholde kommer også pengene, og deretter profesjonaliteten.

 

F.eks. er vel premiepotten i TI4 er vel over 7 mill $ allerede, så pengene er absolutt på vei inn.

 

I forhold til annen idrett har eSport mange fordeler. Det er mye lettere å delta for alle, både økonomisk og fysisk. En kan starte tidligere og holde på lenger enn i fysisk idrett. Det er enklere å skape nye, mer underholdende, "sportsgrener".

 

Apropos oppførsel så er vel ikke akkurat denne kortspillende trønderen innen skisporten noe å se opp til heller. Så folk som mener gamere er dårlige forbilder har nok å gripe fatt i både her og der.

Lenke til kommentar

eSport er alt for lite representert her til lands, uheldigvis. Jeg er helt enig i det du sier, og som en del av TG crew kan jeg svare på noe av det du snakker om. ESport har blitt en stadig større del av TG, og kommer bare til å vokse fremover. Vi har i det siste, som mange år tidligere hatt mange forskjellige turneringer i spill som LoL, CS, DOTA, Starcraft o.l, med besøk fra noen stjerner i de forskjellige spillene. I år hadde vi de godt kjente medlemmene av League of Legends laget Alliance, Froggen og Wickd hos oss. På TG har vi absolutt muligheten til å fronte eSport her til lands, og som du sier gi det et stort løft, noe flere og flere i crew har blitt mer lysten på. Det er mye snakk på eSport for tiden, og selv om det er for tidlig og si sikkert, tipper jeg nok at eSport kommer til og bli godt representert på neste års TG. Det håper i alle fall jeg.

 

Det jeg kan anbefale deg er å gå inn på lenken under og foreslå nettopp det du sier her: eSport må opp og frem!

 

http://forums.gathering.org/forumdisplay.php/198-Suggestions

Lenke til kommentar

Om TG kan komme på banen og være med på eSport hadde det vært et SYYYKT stort løft her til lands da "alle" vet om vikingskipet i påskeferien, men dessverre bryr de seg ikke, vi har full mulighet til å konkurrere med Dreamhack OM TG tar seg sammen.

 

eSport er alt for lite representert her til lands, uheldigvis. Jeg er helt enig i det du sier, og som en del av TG crew kan jeg svare på noe av det du snakker om. ESport har blitt en stadig større del av TG, og kommer bare til å vokse fremover. Vi har i det siste, som mange år tidligere hatt mange forskjellige turneringer i spill som LoL, CS, DOTA, Starcraft o.l, med besøk fra noen stjerner i de forskjellige spillene. I år hadde vi de godt kjente medlemmene av League of Legends laget Alliance, Froggen og Wickd hos oss. På TG har vi absolutt muligheten til å fronte eSport her til lands, og som du sier gi det et stort løft, noe flere og flere i crew har blitt mer lysten på. Det er mye snakk på eSport for tiden, og selv om det er for tidlig og si sikkert, tipper jeg nok at eSport kommer til og bli godt representert på neste års TG. Det håper i alle fall jeg.

 

Det jeg kan anbefale deg er å gå inn på lenken under og foreslå nettopp det du sier her: eSport må opp og frem!

 

http://forums.gathering.org/forumdisplay.php/198-Suggestions

Lenke til kommentar

Bra artikkel og jeg er enig i at Norge burde gi eSport et løft, noe felles å samles om :)

 

Bare synd at de største nettsidene for spill i Norge, Gamer.no og Pressfire, ikke skriver om arrangement når det skjer noe i Norge. Det er kun initiativ da Gamer.no lager egne arrangement - som egentlig er leserne selv som stiller opp. Jeg vet ikke hvordan de har gjort det i andre land, men med tanke på at Norge er så lite som det er, så ville det helt klart hjulpet arrangører med omtale fra de store nettsidene :) Kanskje det kunne vært noe som samlet norske spillere om noe felles?

Lenke til kommentar

Bare synd at de største nettsidene for spill i Norge, Gamer.no og Pressfire, ikke skriver om arrangement når det skjer noe i Norge.

 

Jeg er ikke enig med deg at Gamer.no ikke skriver om andre arrangement i Norge. Vi jobber med et intervju om Gigacon, og har publisert mange artikler tidligere om både små og store arrangement.

 

Noen eksempler:

Send oss gjerne e-post til tips(at)gamer.no det dukker opp noe som kan være interessant for oss.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...