Gå til innhold

Ta med disse appene på ferie i Norge (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går det også an, å gi tredagersvarsel for nordlyset?

 

Lyset tar 8 minutter sånn cirka fra solens overflate til jorden. Hvilken hastighet plasma har vet jeg ikke enda, for jeg ikke søkt etter slik informasjon. Men, la oss postulere at den er litt tregere enn lys, om enn kanskje også betydelig tregere. Samt at den skal transporteres rundt og nedover magnetfeltet som leder inn på polene av kloden vår.

 

Solvind som er årsaken bak nordlyset og sørlyset er en plasma (fra fysikk). Det er en enormt varm "suppe" av partikler som blir til atomer og molekyler når det kjøles ned igjen. Det blir en form for gass, men er ikke helt det samme som gass, altså har det navnet plasma.

 

For å gi tredagersvarsel kontra "8 minutters varsel" (øyeblikksvarsel - du NÅ blir du truffet av solvind - ÅH pokker det var jeg ikke beredt på) så betyr det at astrofysikere eller noe astro-tittulert personell, må kjenne mye til solens virkemåte. Alle dens virvler av plasma og hva som er sannsynligheten for at lange armer med dette stoffet sånn helt plutselig slynges ut i rommet, og levetid for denne armen av plasma. Armen med plasma kaller vi for solvind når den forlater solens overflate for godt.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg vil anbefale My Tourist Guide (Android, iOS). Appen muliggjør å laste ned artikler fra Wikitravel slik at man har dette offline på nettbrett og/eller telefon før man reiser.

 

Ellers muliggjør appene til mange flyselskap å ha elektroniske billetter. Dette gjør at man kan scanne QR-koden på telefon/nettbrett istedenfor å skrive inn referansenummer på boksene man sjekker inn selv på.

 

XE currency sin app er også kjekk å ha slik at man får sjekket kursene.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...