Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bytte hjemmesentral på Altibox nett.


Anbefalte innlegg

Ser det noen som har byttet ut hjemmesentralen fra altibox.

Jeg har den ustabile Zyxxel p2812 og har planer om det samme.

Har 60/60 fiber fra NTE og bruker kun internett delen.

Har skaffet meg en ASUS rt-ac66u som Altibox sponser noen prosenter på gjennom Komplett.

 

Er det noen som har en grei oppskrift på oppkobbling og instilling?

 

Prøvde først slik: Mediakonverter---> Zyxel(bridge modus) ---> Asus og det fungerte fint.

Prøvde så med: Mediakonverter ---> Asus (med klonet MAC adresse og VLAN på 102 trunken), det fungerte en liten stund så nektet den og gå på nett.

Gikk så tilbake igjen til første metode, nå vil ikke Asusen gå på nett selv om Zyxeln er i Bridge modus.

Sitter nå på kun Zyxeln som sentral igjen.

Skjønner ikke helt hva jeg har gjort feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne skal jeg sjekke nermere ut. Var mye teknisk der. men det går vell og forstå regner jeg med.

 

 

Gikk så tilbake igjen til første metode, nå vil ikke Asusen gå på nett selv om Zyxeln er i Bridge modus.

Resett Asusen og sjekk om det finnes nyere firmware og evnt. oppdater. Og ikke stol på oppdateringsfunksjonen i ruteren, men sjekk her.

 

Det skal sjekkes.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er ikke skråsikker, men tror det kan være noe tidsforsinkelse ute å gå. Kan hende det går tilbake etter en stund venting eller noe mikking med omstart/reset av bokser. Har du sjekket Altibox sin side der du stiller router i Bridge-mode? Kan det hende den ikke holder på Bridge-mode innstillingen vedvarende etter at du har koblet ting på ymse måter. Man kan jo aldri vite hvordan ting fungerer før man har prøvd mange forskjellige ting og tang. Først da, og med noe feiling får man kanskje bedre forståelse for hvordan ting virker.

 

Jeg er enig. Les den Norsk Freakforum-tråden.

 

Ellers vil jeg tilføye at jeg forsøker å kartlegge hva VLAN går ut på selv for tiden. Så når jeg får ekstra god tid skal jeg selv sette opp egen router rett på mediakonverteren. Her er en tråd for VLAN jeg arbeider på:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1617136

 

Jeg er ganske nybegynner, så ikke forvent jeg får til alt alene. :)

Velkommen i gjengen, og lykke til med oppsettene dine.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...