Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Eg har ei biletfil som vert rosa og rar når eg importerer den i Lightroom (sjå vedlagt screenshot). Det same skjer om eg konverterer nef-fila til dng under import. Førehandsvisinga i Windows 8 ser fin ut, men den brukar kanskje berre ei innebygd jpg-fil? Er fila korrupt, eller er det Lightroom som gjer noko tull? Alle dei andre bileta frå bryllaupet er heilt fine, heldigvis :) Eg kan lasta opp raw-fila om det kan hjelpa nokon med å finna ut kva som har skjedd.

post-97054-0-37506100-1401719936_thumb.png

Endret av Stadly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har posta screenshot frå Lightroom no. Det hjelper ikkje å endra på ulike redigeringsinnstillingar. Eg har diverre ikkje biletet på minnekort lenger, berre denne fila som eg kopierte frå minnekortet og inn på ekstern harddisk med Windows Utforsker. Men det er no relativt sjeldan at fila vert korrupt under kopiering?

Lenke til kommentar

Det er nok filen som er korruptert, ja.

 

Det skjer ikke så veldig ofte, men jeg har opplevd noen få ganger at bildefiler har blitt korruptert ved kopiering (det kan vel sikkert også skje når kameraet skriver til minnekortet, men da er det ikke mye du kan gjøre).

 

Lite å gjøre med det nå, men et tips for fremtiden: det kan være lurt å importere bildene i LR med en gang du har kopiert dem over, og ta en kjapp titt for å se om alt er i orden.

 

Alternativt, det jeg pleier å gjøre for å sikre meg (litt bedre) mot denne typen feil er å kopiere i to operasjoner. Altså, jeg kopierer først bildene av minnekortet og til en lokal disk, og så fra minnekortet og til backupdisken. Hvis du har automatisk backup fra den lokale disken, så risikerer du at du får samme feil på begge steder.

 

Men det blir litt mer prakk på den måten, hvis ikke du finner en måte å automatisere det på. Jeg vet det finnes, jeg har bare ikke giddet å sette opp noe selv.

Lenke til kommentar

Dette er nok klassisk korrupt Raw-fil, ja.

 

Feilkilder er typisk en eller flere av:

- Defekt USB-kabel (spesielt hvis du bruker USB-kabel til ekstern kortleser eller USB-kabel til ekstern disk)

- Defekt minnekort (kan muligens reddes ved å formatere kortet i kameraet)

- Dårlig kontakt på minnekort/kortleser

 

Og joda - fila kan lett bli korrupt under kopiering, spesielt hvis det er en dårlig USB-kabel.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...