Gå til innhold

R9 280X crossfire jobber kun 50%


Anbefalte innlegg

Hei, som tittelen antyder har jeg et problem med mine to nyinnkjøpte 280x kort i crossfire. De er jo sterke nok til å produsere over 100fps i mange spill, noe som medfører at det er naturlig å benytte vsync og 60fps. Dette blir da en ganske lett oppgave for disse to kortene som da bare jobber på rundt 40-50%.

Problemet er at kortenes trege hastighet skaper store fps-dropp når det skjer noe intensivt i spillet, siden de ikke rekker å skru opp "dampen" og få kortet til å jobbe på 100% før noe krevende skjer.

Dette medfører at jeg får korte perioder med lag innimellom.

Er det noen måte å unngå dette på?

 

Software:

Windows. 8.1 PRO. 64b

AMD catalyst 14.4

Hardware:

Gigabyte r9 280x ganger 2

Asus v_pro z77

I5 3570k

Corsair vengeance 8gb 1600

Samsung 830 120gb

Silverstone gold 850w

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, som tittelen antyder har jeg et problem med mine to nyinnkjøpte 280x kort i crossfire. De er jo sterke nok til å produsere over 100fps i mange spill, noe som medfører at det er naturlig å benytte vsync og 60fps. Dette blir da en ganske lett oppgave for disse to kortene som da bare jobber på rundt 40-50%.

Problemet er at kortenes trege hastighet skaper store fps-dropp når det skjer noe intensivt i spillet, siden de ikke rekker å skru opp "dampen" og få kortet til å jobbe på 100% før noe krevende skjer.

Dette medfører at jeg får korte perioder med lag innimellom.

Er det noen måte å unngå dette på?

 

Software:

Windows. 8.1 PRO. 64b

AMD catalyst 14.4

Hardware:

Gigabyte r9 280x ganger 2

Asus v_pro z77

I5 3570k

Corsair vengeance 8gb 1600

Samsung 830 120gb

Silverstone gold 850w

Det er ikke ikke slik at V-sync setter kortene til å slappe av, og at de trenger tid på seg før de "får opp dampen". Noen ganger kan frekvensen justeres seg litt ned, og da kan det ta tid for den å gå opp, men om du har satt på V-sync så vil kortet generere en frame så raskt den kan, og så vil den vente til tiden er inne for å sende den av gårde. (altså etter 16,7 millisekunder som da tilsvarer 60 FPS)

 

Ja så lenge frekvensen som kortet opererer på er normale, så vil den operere på den hastigheten.

 

Grunnen til at man får FPS drops derimot, kan være så mangt.

1. Skjermkortet/skjermkortene kan få et plutselig mye tyngre last som kun varer i en kort tid.

2. Prosessoren klarer ikke å holde følge, og skjermkortene blir nødt å vente på prosessoren skal bli ferdig med sine kalkulasjoner. Gjerne som følge av dårlig utnytting av prosessorens kjerner og ressurser.

3. Minnet. Enten RAM eller det dedikerte minnet på skjermkortet kan i visse tilfeller gi FPS drops om noe ikke lastes raskt nok inn i minnet, som da gir venting eller lavere ytelse i et lite øyeblikk før teksturene, objektene etc.. er lastet inn. Det kan også hende det dedikerte grafikkminnet er fullt, og GPUen vil måtte hente informasjon rett fra RAM, som tar laaang tid (som igjen betyr lav ytelse).

4. RAM laster inn disse objektene fra SSDen, eller HDDen, som i sjeldne tilfeller også kan skape en umiddelbar treghet når nye ting lastes inn. Spesielt om spillet ikke er spesielt godt optimalisert.

 

Det er nok foreløpig noe usikkert hva som fører til dette, og for alt jeg vet så er det forskjellige problemer ved hvert spill. Det er flere muligheter som kan skape flaskehals.

 

- ARMA 3 sliter vel nesten alle med. Det er elendig optimalisert, og en i5 3570 på stock hastighet har nubbsjangs å kjøre dette med kosntant 60 FPS i alle situasjoner. Kjenner ikke til minnebruken, men med 2 GB minne på deling for to GPUer, så er det mulighet at du kan se en begrensning også her i ny og ne.

 

- Skyrim er laget for eldre konsoller, og ikke den beste porten i verden. Det er tider hvor ytelsen kan falle, hvor objekter lastes inn, eller det er mye som skjer på en gang. Det er på ingen måte optimalisert for å ta i bruk mange prosessorkjerner, og ikke laget for en PC og 60 FPS spilling. Med en del mods, spesielt grafikkmods så er det fullt mulig å få et slikt til å knele ganske lett.

 

- Far Cry 3, er etter hva jeg husker noe bedre optimalisert med tanke på prosessoren, og krever en del av skjermkortet.

 

Kjører du full grafikk på disse spillene? Å senke grafikknivået vil ikke nødvendigvis bety mindre arbeid for CPUen, men lavere krav til skjermkortet. Dette vil typisk gjøre at skjermkortene knapt jobber (50 % som du nevnte), og du skyver flaskehalsen rett i strupen på CPUen. Ytelsen du får blir da direkte relatert til hvor mange FPS CPUen klarer å skyve ut. I det ene øyeblikket er det 100 FPS+, mens i det andre faller ned til 40-50 FPS.

Det vil i et slikt tilfelle ikke hjelpe å skru av V-sync (selv om du ligger på 100 FPS til vanlig så vil ytelsen falle til disse lave nivåen med og uten V-sync), og det vil sjeldent hjelpe å endre grafikknivået. Da er det i hovedsak overklokking som hjelper.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...