Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er på jakt etter et nytt polaroid kamera, men vet i bunn og grunn lite om det - annet enn at jeg syns det er gøy. :-)

 

Har tittet litt på hjemmesiden til fujifilm.com, men der har de jo 6 forskjellige polaroid-kameraer å velge mellom: instax mini 90, mini 8, mini 50S, mini 25, mini 7S og instax 210..

Hvilket kamera er best/hva burde jeg gå for? Hvis penger egentlig ikke er noen hindring; jeg skal bare indulge meg selv litt, og finne det kameraet som gir bilder med best mulig kvalitet osv.

 

Instax Mini 90 eller Instax Mini 50S kanskje? Ser at man kan lese speks og sånn der, men det sier meg ingenting.. :p

 

 

Veldig takknemlig for hjelp og tilbakemeldinger! :-)

 

/Maria

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner berre til mini 90 mini 50s og 210, det første du bør vurdere er kva storleik du vil ha på dei ferdige bileta, mini 90 og mini 50s gir ferdige bilete på 62mm x 46mm (på ei 86mm x 54mm kvitt papir) medan 210 bruker ein annan film som gir større bilete, 99mm x 62mm (på eit 108mm x 86mm kvitt papir)

Mini 90 og mini 50s gir ganske like bilete, men med mini 90 har ein nokre ekstra tilgjengelege innstillingar som dobbeleksponering, bulb (mogleg heit for å eksponere biletet i opp til 10 sekund så lenge ein held inne utløsaren) med 50s følgjer det med ein makro forsats som ein kan feste på opbjektivet, mini 90 har denne innebygd.

210 er gigantisk så ta dette med i betraktning, (link til tilfeldig google søk: http://www.thedaintysquid.com/2010/10/instax-210.html) men gir også mykje større bilete, så du får vurdere om det er verdt det ekstra drasset. bildekvaliteten har eg også funne litt dårlegare enn dei to andre men dette blir til dels oppveid av dei større bileta.

Personleg ville eg gått for mini 90, da det er lettast og billigast finne film til (i forhold til 210) samt at det ser en heil del betre ut enn 50s, samt at eg synest at dobbeleksponering kan være ganske gøy ;)


Lenke til kommentar

Berre hyggelig :)

 

Du kan også se på noen av de gamle polaroidkamerane, vil anbefale å gå for et som kan bruke fujifilm sine filmer: FP 100C(farge) og FP 3000B SH(Svart/kvitt) det vil være sånn noen lunde desse modellene under:

 

100 Series: Automatic 100,101,102,103,104,125,135
200 Series: Automatic 210,215,220,225,230,240,250
300 Series: Automatic 315,320,325,330,335,340,350,355,360,M60,...
400 Series: Automatic 420,430,440,450,455, Countdown 70, Countdown 90
Pro Models: 180,185,190,195

 

Da vil du få rikelig med hipster-lomo-kudos( :p), samt ein del større bilder, (73mm x 95mm)

 

 

Elles er det og mogleg å gå for noen av de andre, f eks SX-70, men eneste filmkilde blir da The Impossible Project, som i tillegg til å være dyre, har litt varierande kvalitet frå filmbulk til filmbulk.

Endret av Hoywin
Lenke til kommentar

Wow!

 

Her var det mye info, tusen takk! :-)

Jeg må innrømme at jeg ikke vet hvor man skulle begynne å lete hvis man så etter noen av disse? Er det noen spesifikke sider/steder som selger disse, eller er det bare å begynne å google/lete på bruktmarkeder? :-) Er disse kameraer som man burde håndtere først når man har litt over-average kunnskap om hva man driver med på foto-fronten, eller kan en newbie få det til å fungere fint? :p

 

Jeg er jo, som du sikkert skjønner, ganske blank på dette feltet - beklager 1000 spørsmål :p

Lenke til kommentar

Jeg lette i april etter Fujifilm FP 3000B SH, men det har vist gått ut av produksjon så det er bare eventuelle restelagre som er igjen. Fujufilm FP 100C er fortsatt i produksjon og forholdsvis rimelig så jeg bestilte en pakke og har tatt et par bilder med en Polaroid land camera 180. Veldig gøy å få dette klenodiet i bruk igjen, men på den andre siden ser man fort hvorfor nyere teknologier har blitt mer populære og dette filmformatet er noe for spesielt interesserte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lette i april etter Fujifilm FP 3000B SH, men det har vist gått ut av produksjon så det er bare eventuelle restelagre som er igjen. Fujufilm FP 100C er fortsatt i produksjon og forholdsvis rimelig så jeg bestilte en pakke og har tatt et par bilder med en Polaroid land camera 180. Veldig gøy å få dette klenodiet i bruk igjen, men på den andre siden ser man fort hvorfor nyere teknologier har blitt mer populære og dette filmformatet er noe for spesielt interesserte.

Ah, tusen takk for info :-) Burde kanskje finne meg et nyere kamera - som det ikke blir problematisk å finne film til osv.

/M

Lenke til kommentar

Det blir eventuelt å lete på ymse bruktmarkeder ja, og elles følge standard prosedyre ved kjøp via desse, sjekke at selger har god feedback, og se etter feil på bilder.

Simen1: Ai! får løpe å bestille et par pakker, ser at fotoimport har nokre. Det er dessverre relativt dårlig holdbarheit på desse filmane, spesielt sidan ein ikkje kan fryse dei ned utan å øydelegge dei.

Har hørt at det kan gå greit med en 4-5 år i kjøleskap, så har jo litt tid i alle fall.

Endret av Hoywin
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om noen av de nevnte kameraene har autofokus. Hvis det ikke står spesifikt at det har autofokus så må du nok fokusere manuelt. Det er mer sannsynlig at noen av de har automatisk lysmåling, men let etter info om det også. Mitt Polaroid 180 har ingen av delene. Dvs. jeg må følge tommelfingerregler eller bruke et moderne kamera til å finne en passende blender, og lukkertid til den ISO/ASA-verdien filmen har.

Lenke til kommentar

Instax mini 90 har automatisk eksponering med muligheit for +/- 2/3EV og +1 EV, og manuellfokus i form av ein bryter man veksler mellom nær-, middel,- og lang fokusavstand. Så det ganske lett for en nybegynner. Uansett får man jo bildet med en gang, så det er rimelig lett å lære av dei feil en måtte gjere.

Endret av Hoywin
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...