Gå til innhold

Med eller uten retningsnummer i kontakter?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en stock-ish android 4.2 Alcatel OneTouch Scribe HD mobil og har litt problemer med kontakene mine.

 

Jeg starter en samtale i Hangouts og praten går fint. Når noen starter en samtale med meg blir det en annen hangout, og de sender fra et "annet" nummer, dvs enten med/uten retningsnummer, eller med mellomrom mellom tallene i telefonnummeret deres. Jeg vil ha alt i samme "hangout" og at telefonen min skal skjønne hvem det er som ringer uavhengig om de ringer med eller uten retningsnummer.

 

Jeg har Tele2 fastpris XL og dermed har jeg Svensk Simkort og er alltid på roaming i Norge, dette er normalt i følge Tele2. Vet ikke om dette har noe med saken å gjøre. Hvordan skal man egentlig lagre telefonnummer for at alt skal klaffe?

 

Her er de ulike nummer-alternativene jeg får meldinger fra:

 

+47 00 000 000 (med retningsnummer)

00 000 000 (med mellomrom)

00000000 (uten mellomrom)

 

 

Mange takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har ikke retningsnummer i Norge lenger, det ble faset ut i 1993. Før dette hadde alle 5 eller 6 sifferet telefonnummer, med 2 eller 3 sifferet retningsnummer. Ringte man innenfor sitt område, trengte man da bare å slå det 5 eller 6 sifferet nummeret. Skulle man ringe til noen utenfor sitt eget område, måtte man ha med retningsnummeret også. Fom. 1993 ble altså retningsnummer faset ut, og alle i Norge fikk et 8 sifferet nummer.

 

Du tenker kanskje på landskode? +47 er landskoden for Norge (+46 for Sverige, +45 for Danmark osv). Dette fungerer som "retningsnummer for land", men husk at mange land fortsatt har egne retningsnummer i tillegg.

 

Skal man feks. ringe til Stockholm, som har retningsnummer 08 i Sverige, må man derfor slå +46 8 xxx xx xxx (dersom retningsnummeret starter med 0, kan man sløyfe det).

 

Personlig lagrer jeg alle mine norske telefonnummer på telefonen med +47 foran. Dette for at de enklest skal fungere når jeg er i utlandet. Hva slags innvirkning det har på Hangouts, vet jeg dessverre ikke.

Endret av covah
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Nå fikk jeg aldri beskjed om at jeg hadde fått svar i denne tråden, så beklager seint svar folkens :) Nummerfiks appen ser ut til å være borte, og tele 2 norge har bare en app som er en backup-app. Problemet eksisterer fortsatt, og det har til og med forverret seg i og med at når jeg legger til kontakter i kontakter-appen, skjønner ikke Hangouts at det er et Norskt nummer, og legger da til 0 forran nummeret når jeg velger en kontakt og "send sms".

 

Det blir da som følgende: kontakt 1 har  nummer 12345678. Når jeg trykker send melding fra contacts appen, eller velger ny samtale fra Hangouts, blir nummeret slikt: 012-34 56 78. Dette ser veldig Amerikansk ut spør dere meg, og det er bekreftet at Hangouts i forbindelse med Tele2 har problemer med Norske telefonnummer:

 

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1CHNQ_noNO504NO504&ion=1&espv=2&es_th=1&ie=UTF-8#q=hangouts+%2B+tele2

 

Heldigvis får jeg et nytt simkort fra Netcom nå snart, siden de er oppkjøpt. Satser på at alt ordner seg og det blir lykkeliga dagar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...