Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skal hive meg avgårde noen uker til Tyrkia , men gidder ikke ta med D800 på reisen, da dette er sol og god mat ferie . Men kamera må en ha med og tenkte derfor å kjøpe meg et Sony RX100 , dette får en jo nytt for ca 3500 og jeg ser ikke helt grunnen til å kjøpe Sony RX100 ll til over 5000 kr eller mener dere det er verdt forskjellen .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aiaii.. "gidder ikke"..

Hva er forskjellen? Jeg kunne googlet, men regner med at du har gjort det alt. Om du skriver litt om det du har funnet ut, så ser det nok greit ut. Du er jo en erfaren fotograf, og kan slikt.. altså skille tullet fra tøyset på de kompaktkameraene..

Men når det er sagt. jeg er sånn at om jeg må velge mellom noe bra og noe "bra nok" og det bare skiller 1500kr, da er det best og gå for det "bra". Så slipper jeg å tenke på "hva om jeg hadde valgt det andre?".

Kjøp det beste av alternativene, er nå min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må bare spørre deg Boralis, siden det er en av dine kjepphester, veit du hvor lite det kameraet er ? ;)

 

 

 

 

http://camerasize.com/compare/#290,332

Ja er klar over det , men om et skal ha et kamera som går i lomma på ferietur så må man vel bare leve med den delen , at jeg ser på nettop dette er jo fordi bildekvaliteten er meget bra samt at det har de fleste funksjoner ,men er selvsagt åpen for andre forslag uansett merke .

 

Må bare legge til at den kjepphesten gjelder speilrefleks, der skal det være sikkelig grep og ikke noe pinglekamera .

Endret av Boralis
Lenke til kommentar

RX100 MKII er tykkere pga vippbar skjerm, den har også BSI-sensor som kal være litt bedre på høy ISO. LX7 er fint, men kan ikke måle seg med RX100 (II) i ren bildekvalitet/høy ISO, men RX100-objektivet er ikke superskarpt ut i hjørnene. LX7 gir dessuten 24mm og "bra nok" bildekvalitet for mange formål.

 

Sony har også lansert RX100 MkIII med innebygd søker og 24-70mm, dvs bedre vidvinkel, mindre tele, og bedre lysstyrke i teleenden. Tror ikke noen har testet ennå, så kvalitet på optikk er foreløpig ukjent, det er heller ikke i butikkene ennå.

 

Det er forøvrig ventet flere nye lignende modeller fremover, bl.a fra Fuji, men de er neppe i butikkene på en stund.

Lenke til kommentar

Med mindre du trenger NFC og Wifi så kan du likegodt gå for første utgave av Sony RX100. Jeg har RX 100 II og er strålende fornøyd, men hvis jeg er helt ærlig så går det fortsatt i å flytte minnekortet over i laptopen og trykke på importer (dog, på ferie er det greit å kunne overføre bildene til mobilen via WLAN for opplastning til facebook/twitter etc).. Jeg har forøvrig veldig små armer, og selv jeg måtte kjøpe AGR1 grepet for å få skikkelig grep på RX100 II.

Endret av AnthonyEdwardS
Lenke til kommentar

Med mindre du trenger NFC og Wifi så kan du likegodt gå for første utgave av Sony RX100. Jeg har RX 100 II og er strålende fornøyd, men hvis jeg er helt ærlig så går det fortsatt i å flytte minnekortet over i laptopen og trykke på importer (dog, på ferie er det greit å kunne overføre bildene til mobilen via WLAN for opplastning til facebook/twitter etc).. Jeg har forøvrig veldig små armer, og selv jeg måtte kjøpe AGR1 grepet for å få skikkelig grep på RX100 II.

Takk for svar . Ser dette med grep og størrelse , men siden jeg skal ha et lite kamera som jeg kan gidde å ta med på ferieturer til Tyrkia og Hellas så får jeg leve med det , jeg er ute etter et kamera som gir gode bilder og det er det viktigste for meg i denne sammenheng, nettop derfor virker RX 100 som et godt alternativ og NFC eller Wifi er ikke noe krav . jeg tar nok med nok minnekort til å være sikker på at det holder for en ferietur og så blir opplastingen til PC først når jeg kommer hjem . Men om jeg kjøper dette så vil jeg nok kjøpe med det lille grepet for å gjøre det litt bedre å holde i .

Lenke til kommentar

 

Med mindre du trenger NFC og Wifi så kan du likegodt gå for første utgave av Sony RX100. Jeg har RX 100 II og er strålende fornøyd, men hvis jeg er helt ærlig så går det fortsatt i å flytte minnekortet over i laptopen og trykke på importer (dog, på ferie er det greit å kunne overføre bildene til mobilen via WLAN for opplastning til facebook/twitter etc).. Jeg har forøvrig veldig små armer, og selv jeg måtte kjøpe AGR1 grepet for å få skikkelig grep på RX100 II.

Takk for svar . Ser dette med grep og størrelse , men siden jeg skal ha et lite kamera som jeg kan gidde å ta med på ferieturer til Tyrkia og Hellas så får jeg leve med det , jeg er ute etter et kamera som gir gode bilder og det er det viktigste for meg i denne sammenheng, nettop derfor virker RX 100 som et godt alternativ og NFC eller Wifi er ikke noe krav . jeg tar nok med nok minnekort til å være sikker på at det holder for en ferietur og så blir opplastingen til PC først når jeg kommer hjem . Men om jeg kjøper dette så vil jeg nok kjøpe med det lille grepet for å gjøre det litt bedre å holde i .

 

 

Kameraet kan brukes uten grep (med små hender), men det blir såååå mye bedre med grepet på, og det gjør ikke kameraet merkbart større når det kommer til størrelse. Siden det er bygd som en tanks så trenger du ikke oppbevaringseske eller noe, bare sleng det ned i en ryggsekk og ta det med hvor enn du ferierer.

Lenke til kommentar

 

 

Med mindre du trenger NFC og Wifi så kan du likegodt gå for første utgave av Sony RX100. Jeg har RX 100 II og er strålende fornøyd, men hvis jeg er helt ærlig så går det fortsatt i å flytte minnekortet over i laptopen og trykke på importer (dog, på ferie er det greit å kunne overføre bildene til mobilen via WLAN for opplastning til facebook/twitter etc).. Jeg har forøvrig veldig små armer, og selv jeg måtte kjøpe AGR1 grepet for å få skikkelig grep på RX100 II.

Takk for svar . Ser dette med grep og størrelse , men siden jeg skal ha et lite kamera som jeg kan gidde å ta med på ferieturer til Tyrkia og Hellas så får jeg leve med det , jeg er ute etter et kamera som gir gode bilder og det er det viktigste for meg i denne sammenheng, nettop derfor virker RX 100 som et godt alternativ og NFC eller Wifi er ikke noe krav . jeg tar nok med nok minnekort til å være sikker på at det holder for en ferietur og så blir opplastingen til PC først når jeg kommer hjem . Men om jeg kjøper dette så vil jeg nok kjøpe med det lille grepet for å gjøre det litt bedre å holde i .

 

 

Kameraet kan brukes uten grep (med små hender), men det blir såååå mye bedre med grepet på, og det gjør ikke kameraet merkbart større når det kommer til størrelse. Siden det er bygd som en tanks så trenger du ikke oppbevaringseske eller noe, bare sleng det ned i en ryggsekk og ta det med hvor enn du ferierer.

 

Høres bra ut, tror nok det blir dette som blir mitt feriekamera .

Lenke til kommentar

Kjøpte RX100 til samme formål i juletider, og tok godt over 1000 bilder på Tenerife. Det er litt lite, men selv med mine svære hender gikk det helt fint uten grep. Det er dessuten relativt kompakt og gir ganske rene bildefiler. Flashen som du kan bounce i taket er gull verdt om kvelden! Tror ikke du kan gå særlig feil med en RX100, mye for pengene der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var kameraet kommet og ja det er lite , men samtidig ganske tykt og med montert grep ble det ikke så ille . Selvsagt blir det ikke ideelt men det var jo et lite kompaktkamera med god bildekvalitet og manuelle innstillinger jeg var ute etter. Så får vi håpe det blir sikkelige bra bilder :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...