Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Frist for å levere eksamensbesvarelse på udir


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I morgen har jeg eksamen i norsk hovedmål. Jeg har fått innvilget utvidet tid, og lurer egentlig i den forstand når fristen egentlig går ut for å levere besvarelsen inne på udir. Siden jeg har en time ekstra, vil jeg jo levere ca. 3 -tiden. Har tenkt at dette kan oppfattes som juks. Hvordan vet sensor at jeg eksempelvis har utvidet tid?

 

Og når er det egentlig innleveringen stenger på pgsa.udir?

 

Noen som har noe kjennskap til dette? Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brev/dokumentasjon om innvilget tilrettelegging (herunder utvidelse) må tas med til eksamen. Sensor vil være den som definerer når eksamenen startet, og utvidet tid legges da på dette.

 

5 timers skriftlig eksamen - 60 min ekstra tid

4 timers skriftlig eksamen - 45 min ekstra tid
3 timers skriftlig eksamen - 30 min ekstra tid
Mulig det har endret seg på de fem årene det har gått siden jeg gikk ut av VGS. Men besvarelser skrevet på PC måtte ihvertfall alltid printes ut og stemples før innlevering (dette tar typisk 10-15minutter å ordne, og må gjøres mens eksamen fremdels pågår).
Edit: Virker som om en har begynt å levere digitalt, verden går altså fremover. Men sensor vil vite hvordan dette ordnes.
Endret av blured
Lenke til kommentar

Om eksamen i utgangspunktet slutter kl. 14, så vil nok de fleste ikke levere til den tiden uansett. Vi kom ikke i gang før 09:15, og da varte også eksamen til 14:15 + 15 min. til klargjøring før levering. Sensorene kan jo ikke forvente at alle begynner kl. 09:00, da det kan skje forsinkelser.

 

Ikke bekymre deg for det.

Lenke til kommentar

Jeg hadde tilrettelagt eksamen i fjor og da leverte jeg da jeg fikk beskjed om å levere. Dessuten så må en jo søke om å få utvidet tid, så regner med at det er fordi skolen må gi beskjed videre til Udir elns, slik at det ikke skal oppfattes som juks.

Lenke til kommentar

Jeg hadde tilrettelagt eksamen i fjor og da leverte jeg da jeg fikk beskjed om å levere. Dessuten så må en jo søke om å få utvidet tid, så regner med at det er fordi skolen må gi beskjed videre til Udir elns, slik at det ikke skal oppfattes som juks.

Nei. Grunnen til at man skal søke om utvidet tid er jo ganske åpenbar. Det er uansett ikke udir som skal passe på at folk leverer i tide. Det er eksamensvaktene. Det er eksamensvaktene som er ansvarlige for gjennomføringen av selve eksamen. Som noen andre skriver så kan det være flere grunner til at man leverer senere enn fristen, slik som tekniske problemer ved levering, sen oppstart og slikt. Sensorene kan ikke ta en besvarelse for juks pga sen levering. Jeg tror faktisk heller ikke at sensorene vet tidspunktet for levering, men det skal jeg ikke si for sikkert. Det hadde vært litt rart om de visste tidspunktet da dette ikke skal påvirke selve vurderingen.

Endret av Mulan
Lenke til kommentar

 

Jeg hadde tilrettelagt eksamen i fjor og da leverte jeg da jeg fikk beskjed om å levere. Dessuten så må en jo søke om å få utvidet tid, så regner med at det er fordi skolen må gi beskjed videre til Udir elns, slik at det ikke skal oppfattes som juks.

Nei. Grunnen til at man skal søke om utvidet tid er jo ganske åpenbart. Det er uansett ikke udir som skal passe på at folk leverer i tide. Det er eksamensvaktene. Det er eksamensvaktene som er ansvarlige for gjennomføringen av selve eksamen. Som noen andre skriver så kan det være flere grunner til at man leverer senere enn fristen, slik som tekniske problemer ved levering, sen oppstart og slikt. Sensorene kan ikke ta en besvarelse for juks pga sen levering. Jeg tror faktisk heller ikke at sensorene vet tidspunktet for levering, men det skal jeg ikke si for sikkert. Det hadde vært litt rart om de visste tidspunktet da dette ikke skal påvirke selve vurderingen.

 

Neivell. Det var bare en antakelse ikke en påstand.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg hadde tilrettelagt eksamen i fjor og da leverte jeg da jeg fikk beskjed om å levere. Dessuten så må en jo søke om å få utvidet tid, så regner med at det er fordi skolen må gi beskjed videre til Udir elns, slik at det ikke skal oppfattes som juks.

Nei. Grunnen til at man skal søke om utvidet tid er jo ganske åpenbart. Det er uansett ikke udir som skal passe på at folk leverer i tide. Det er eksamensvaktene. Det er eksamensvaktene som er ansvarlige for gjennomføringen av selve eksamen. Som noen andre skriver så kan det være flere grunner til at man leverer senere enn fristen, slik som tekniske problemer ved levering, sen oppstart og slikt. Sensorene kan ikke ta en besvarelse for juks pga sen levering. Jeg tror faktisk heller ikke at sensorene vet tidspunktet for levering, men det skal jeg ikke si for sikkert. Det hadde vært litt rart om de visste tidspunktet da dette ikke skal påvirke selve vurderingen.

 

Neivell. Det var bare en antakelse ikke en påstand.

 

Ja, jeg har ikke sagt noe annet? Jeg ser uansett ikke noe galt i å kommentere en antakelse som ikke er rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

I morgen har jeg eksamen i norsk hovedmål. Jeg har fått innvilget utvidet tid, og lurer egentlig i den forstand når fristen egentlig går ut for å levere besvarelsen inne på udir. Siden jeg har en time ekstra, vil jeg jo levere ca. 3 -tiden. Har tenkt at dette kan oppfattes som juks. Hvordan vet sensor at jeg eksempelvis har utvidet tid?

 

Og når er det egentlig innleveringen stenger på pgsa.udir?

 

Noen som har noe kjennskap til dette? Takk :)

 

Sensor bryr seg vel ikke om du har utvidet tid? Da skal jo besvarelsen vurderes, og den tillagte tiden er ment å veie opp for de plagene kandidaten har mens besvarelsen skrives. Eksamensvaktene får en lapp hvor oppmøtet registreres, og der er det alltid en kolonne hvor det står et kryss for den som har utvidet tid. Ofte vil disse også samles foran ved kateteret, men det varierer kanskje litt?

Lenke til kommentar

 

Takk alle sammen :) Det gikk fint!

Overrasket over hvor mange som har utvidet tid forresten :)

 

Den kastes etter folk i hytt og pine, og i de fleste tilfeller er det overkompensasjon. Det er vel kanskje et hjertesukk jeg burde opprette en egen tråd for...

 

Ja, det er jeg enig i. Jeg har fått dokumentasjon fra flere instanser, og mener jeg har en ganske legal grunn. Dette har med kronisk sykdom og gjøre, og er noe som påvirker meg hver eneste dag. Ikke noe forbigående.

 

Men jeg kjenner noen som har fått utvidet på grunn av veldig rare ting. For eksempel fikk venninnen min det på grunn av astma. Hørt om folk som har fått det på grunn av allergier mot diverse ting som umulig kan påvirke en på eksamen. Eller en fyr som var skikkelig trøtt om morgenen. (Han hadde ikke narkolepsi. Hadde han hatt det, så selvfølgelig burde han fått det). Ei jente som hadde eksem(?). En som hadde herjet alt for mye i russetiden, og var kjempe dårlig grunnet dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sistnevnte må jeg innrømme er den dårligste unnskyldningen jeg noen gang har hørt(hvis den i det hele tatt stemmer)

 

Ellers: så bra det gikk fint! Så lenge man har en god nok grunn, bør man kunne sitte litt lenger. Men slike grunner som overdreven russefeiring er helt ut på vidda.

Lenke til kommentar

 

 

Takk alle sammen :) Det gikk fint!

Overrasket over hvor mange som har utvidet tid forresten :)

 

Den kastes etter folk i hytt og pine, og i de fleste tilfeller er det overkompensasjon. Det er vel kanskje et hjertesukk jeg burde opprette en egen tråd for...

 

Ja, det er jeg enig i. Jeg har fått dokumentasjon fra flere instanser, og mener jeg har en ganske legal grunn. Dette har med kronisk sykdom og gjøre, og er noe som påvirker meg hver eneste dag. Ikke noe forbigående.

 

Men jeg kjenner noen som har fått utvidet på grunn av veldig rare ting. For eksempel fikk venninnen min det på grunn av astma. Hørt om folk som har fått det på grunn av allergier mot diverse ting som umulig kan påvirke en på eksamen. Eller en fyr som var skikkelig trøtt om morgenen. (Han hadde ikke narkolepsi. Hadde han hatt det, så selvfølgelig burde han fått det). Ei jente som hadde eksem(?). En som hadde herjet alt for mye i russetiden, og var kjempe dårlig grunnet dette.

 

 

Exactly. Jeg har sittet eksamensvakt et par år og det er UHYRE sjelden jeg har sett folk som åpenbart sliter såpass at 20% ekstra tid kan forsvares. Man burde kuttet det ned til det halve, minst. Forøvrig har jeg vært syk på universitetseksamener selv, så hva sykdom gjør med en har jeg en viss erfaring med. Jeg tipper en time ble valgt for å sikre at de verste tilfellene fikk nok tillagt tid, samtidig som det gjør lønnsavregning og klokkekontrollen for innlevering av besvarelse grei å håndtere. Dessverre gir det jo urimelige fordeler totalt sett når nesten-friske i realiteten har 50 minutter mer på å besvare samme oppgavesett.

Lenke til kommentar

 

 

Takk alle sammen :) Det gikk fint!

Overrasket over hvor mange som har utvidet tid forresten :)

 

Den kastes etter folk i hytt og pine, og i de fleste tilfeller er det overkompensasjon. Det er vel kanskje et hjertesukk jeg burde opprette en egen tråd for...

 

Ja, det er jeg enig i. Jeg har fått dokumentasjon fra flere instanser, og mener jeg har en ganske legal grunn. Dette har med kronisk sykdom og gjøre, og er noe som påvirker meg hver eneste dag. Ikke noe forbigående.

 

Men jeg kjenner noen som har fått utvidet på grunn av veldig rare ting. For eksempel fikk venninnen min det på grunn av astma. Hørt om folk som har fått det på grunn av allergier mot diverse ting som umulig kan påvirke en på eksamen. Eller en fyr som var skikkelig trøtt om morgenen. (Han hadde ikke narkolepsi. Hadde han hatt det, så selvfølgelig burde han fått det). Ei jente som hadde eksem(?). En som hadde herjet alt for mye i russetiden, og var kjempe dårlig grunnet dette.

 

Fullstendig enig med deg. Jeg får utvidet tid på grunn av pollenallergi. Jeg synes dette er fullstendig idioti. Så å si hvem som helst kan få utvidet tid, og det er veldig synd. Jeg, som har pollenallergi, bør overhodet ikke få like lang tid på skriftlig eksamen i norsk som noen med for eksempel dysleksi. Reglene bør strammes inn.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke man skal få utvidet tid av dårlige grunner. Det avhenger jo av hvor kraftig f.eks. allergien er. Pollenallergi kan være veldig plagsomt, det må jeg påpeke. Det kan være vanskelig å konsentrere seg. Noen blir veldig trøtte og slappe. Det kan gjøre at man ikke klarer å prestere sitt beste på eksamen.

 

Nå skal jeg ikke dømme de som får utvidet tid, da jeg ikke vet hvilke årsaker som ligger bak. Men å få utvidet tid pga. russefeiring er nonsense. Det er selvforskyldt og ren idioti.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke man skal få utvidet tid av dårlige grunner. Det avhenger jo av hvor kraftig f.eks. allergien er. Pollenallergi kan være veldig plagsomt, det må jeg påpeke. Det kan være vanskelig å konsentrere seg. Noen blir veldig trøtte og slappe. Det kan gjøre at man ikke klarer å prestere sitt beste på eksamen.

 

Nå skal jeg ikke dømme de som får utvidet tid, da jeg ikke vet hvilke årsaker som ligger bak. Men å få utvidet tid pga. russefeiring er nonsense. Det er selvforskyldt og ren idioti.

Helt klart. Det var kanskje litt dumt å ikke presisere i innlegget mitt at jeg ikke var kraftig allergisk under tentamenene eller eksamenene. Jeg har gressallergi, og jeg blir vanligvis ikke spesielt allergisk før sommertid. Jeg har altså ingen spesielle problemer med allergien rundt eksamenstid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...