Gå til innhold

– iPhone er et statussymbol


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg ser det er flere som lurer på det samme (blant annet de tre som ga deg pluss på innlegget). Det kan jo fort bety at dere havner i sistnevnte kategori. For å forklare: Apples verden er en særdeles konkurransefiendtlig verden, med alt det innebærer. Apples forretningsstrategier er en trussel for menneskeheten. Fravær av konkurranse er svært skadelig. Nå som de begynner å få dominerende markedsandeler på flere produkttyper så er det veldig dårlig nytt for oss forbrukere. Fravær av konkurranse har en rekke uheldige ringvirkninger både for pris, utviklingstakt, programvaremarkedet og hvordan de kan kjøpe opp en hver som har konkurrerende eller utfyllende produkter. Det styrker dominansen ytterligere.

 

Noen er klar over dette, men synes telefonen er brukervennlig og driter loddrett i slike ting så lenge de får tilfredsstilt sine nåværende lyster. Det er disse jeg kaller prinsippløse. De som ikke er klar over det er kunnskapsløse. Derfor, enten prinsippløs eller kunnskapsløs. Håper jeg fikk flyttet noen iPhoneeiere fra sistnevnte til førstnevnte kategori nå.

Hvilke produkttyper er Apple i ferd med å få en dominerende markedsandel på? Dette er jo feil. Så lenge Apple fokuserer på high end markedet så vil de aldri ha en dominerende markedsandel.

 

Hvilke konkurrerende og utfyllende produkter har Apple kjøpt opp og dermed svekket kokurransen? Tvert imot så har Apple ved en rekke tilfeller sparket i gang nye markeder og sikret en sunn kokurranse. Eks. App Stores og nettbrett.

 

Hvordan er Apples forretningsstrategi en trussel mot menneskeheten? Dette er jo bare tull. Miljømessig har f.eks. Apple vært i front med minimalistisk innpakning og lavt strømforbruk.

 

Minimalistisk innpakking? Kjenner meg i liten grad igjen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Nå begynner det å bli skummelt å poste i denne tråden... Det er faen ikke mulig å vite hvem som er ærlige, sarkastiske eller sippete.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil nå heller si at iPhone signaliserer enten prinsippløshet eller kunnskapsløshet.

 

Merkelig hvordan akkurat det der slår ut, Simen.

Etter å ha fulgt med i alle trådene - her på forumet - om alle toppmodeller fra Samsung, HTC, LG og Sony i flere år, og ser på alle de problemene folk har med disse telefonene, så lurer jeg fælt på hvorfor de fortsatt utsetter seg for den slags, igjen og igjen. Minner nesten om et tilbakevendende mareritt...

Kunnskapsløshet utløst av verdens korteste minne er muligens en årsak. Prinsippløshet er muligens vanskeligere å argumentere for ettersom de står "knee deep" i skiten fra det øyeblikket den nye telefonen slås på. Gang på gang.

Og en ting går igjen, mangelen på respekt for mitt valg. Disse kjøperne av Android toppmodeller er faen meg så frekke at de renner ned enhver Apple tråd her på forumet for å fortelle meg at jeg har gjort et idiotisk valg. Uten å bry seg om hvilke behov jeg har og hva jeg vektlegger ved kjøp av utstyr, så er det jeg som gjør et dårlig valg.

Så, Simen, la oss vende tilbake til din tese om kunnskapsløshet og prinsippløshet. Før du aksepterer og respekterer mitt valg av mobil, vær så snill å ta karakteristikaene dine og stikk dem et visst sted. :-)

Hold sutringa di for deg selv. Vi prøver å ha det morsomt på Applefansens bekostning.

Er jo klar over det. :-)

 

Forventer bare mer intelligente kommentarer ettersom dere både er så kunnskapsrike og prinsippfaste mennesker...

Lenke til kommentar
Så, Simen, la oss vende tilbake til din tese om kunnskapsløshet og prinsippløshet.

Du har jo fullstendig misset poenget. Det er enten eller, ikke begge deler. Du har bare valgt sistnevnte. Som sagt, telefonene fungerer sikkert flott for de som bruker de. De har bare stukket prinsippene om sunn konkurranse en viss plass. Jeg synes du bør lese deg litt opp på konkurranselovgivning, historiske årsaker til at alle siviliserte land har det og se faremomentene ved at lovverket ikke henger med i den teknologiske utviklingen, samt Apples rolle oppi dette.

 

Forøvrig, med +37 til hypotesen om prinsippløshet eller kunnskapsløshet så er det jo ikke helt kontroversielt selv om vi har et par stykker som går i fistel over det.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så, Simen, la oss vende tilbake til din tese om kunnskapsløshet og prinsippløshet.

 

Du har jo fullstendig misset poenget. Det er enten eller, ikke begge deler. Du har bare valgt sistnevnte. Som sagt, telefonene fungerer sikkert flott for de som bruker de. De har bare stukket prinsippene om sunn konkurranse en viss plass. Jeg synes du bør lese deg litt opp på konkurranselovgivning, historiske årsaker til at alle siviliserte land har det og se faremomentene ved at lovverket ikke henger med i den teknologiske utviklingen, samt Apples rolle oppi dette.
Nei. Da er vi uenige igjen. I mine øyne har du demonstrert prinsippløshet og kunnskapsløshet i dine valg av løsninger såvel som i dine kommentarer i denne tråden. Hvordan de nå enn var ment.

 

Jeg har valgt en løsning hvor jeg har kjøpt et eller flere fysiske produkter, du (og dine likesinnede) har valgt en løsning hvor dere er produktet. Forskjellige forretningsmodeller. Hva er verst? Jeg er ikke i tvil om hvem som ender opp som sauen her...

 

I tillegg vil jeg kort nevne at det finnes få - om noen - markeder som i dag som fungerer etter prinsippene om sunn konkurranse. Korporativisme er i dag den beste beskrivelsen på hvordan "markedet" fungerer. Ble i sin tid prøvd både av Bismarck og Mussolini, med katastrofale konsekvenser.

 

Foreslår i tillegg at du stikker innom Institutt for økonomisk historie på NHH og/eller BI for å få oppdatert dine kunnskaper, og ta nå - om ikke for Guds skyld, så i alle fall for din egen del - et grunnleggende kurs i økonomisk teori.

 

Begynner å minne om "LA8PV kaller..." Siste blip herifra

Endret av Stool Sample
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vil nå heller si at iPhone signaliserer enten prinsippløshet eller kunnskapsløshet.

 

Rart det der, men jeg har valgt iPhone ut fra både prinsipp og kunnskap, og anser den kommentaren din som et utslag av arroganse og dobbeltmoral.

 

 

Jeg ser det er flere som lurer på det samme (blant annet de tre som ga deg pluss på innlegget). Det kan jo fort bety at dere havner i sistnevnte kategori. For å forklare: Apples verden er en særdeles konkurransefiendtlig verden, med alt det innebærer. Apples forretningsstrategier er en trussel for menneskeheten. Fravær av konkurranse er svært skadelig. Nå som de begynner å få dominerende markedsandeler på flere produkttyper så er det veldig dårlig nytt for oss forbrukere. Fravær av konkurranse har en rekke uheldige ringvirkninger både for pris, utviklingstakt, programvaremarkedet og hvordan de kan kjøpe opp en hver som har konkurrerende eller utfyllende produkter. Det styrker dominansen ytterligere.

 

 

 

Noen er klar over dette, men synes telefonen er brukervennlig og driter loddrett i slike ting så lenge de får tilfredsstilt sine nåværende lyster. Det er disse jeg kaller prinsippløse. De som ikke er klar over det er kunnskapsløse. Derfor, enten prinsippløs eller kunnskapsløs. Håper jeg fikk flyttet noen iPhoneeiere fra sistnevnte til førstnevnte kategori nå.

 

"Konkurransefiendtlig" og "en trussel for menneskeheten"? Du er ikke snau, smører veeeldig tjukt på, og velger åpenbart å overse det faktum at Apple i høyeste grad konkurrerer i PC-markedet, nettbrettmarkedet, telefonmarkedet, osv. og ikke har en dominerende posisjon for noen av disse produkttypene i dagens globale marked.

Apple har i alle år vært det viktigste hinderet som har stått i veien for Microsofts komplette markedsmonopol innen desktop-OS, bidro sterkt til å ødelegge Nokias usunne dominans innen mobiltelefoner, og har vært en sentral aktør i å drive fram utviklingen og stimulere konkurransen innen både PC, nettbrett og smarttelefoner.

Apple har ikke dominans innen OS, hverken for desktop eller mobil, men er en relativt beskjeden nummer to innen begge, og dermed et viktig alternativ som forhindrer total dominans for hhv. Microsoft Windows og Googles Android. Men i følge deg er det altså minoritetsaktøren, som sørger for sunn konkurranse, som er en trussel mot konkurransen - ikke de som dominerer stort - forstå det den som vil...

Det blir veldig merkelig når du spikrer opp Apple for å kjøpe opp andre selskap, som de har gjort i relativt liten grad, når det i realiteten er Microsoft og Google som har drevet oppkjøp i størst skala det siste tiåret. Apple lykkes godt bl.a. fordi de er flinke til å differensiere produktene i marked som ellers preges av uniformitet, de innoverer og utvikler nye markedsnisjer, og de konkurrerer med legitime midler.

 

Det kunne vært interessant å vite hvilke mobilprodusenter du vil "hvitvaske" som politisk korrekte i følge _dine_ "prinsipp og kunnskaper"...kan vanskelig se for mag at noe som involverer f.eks Microsoft (monopolist), Google (søkemonopol, personvernversting) og Samsung (korrupt, halvkriminell chaebol) skulle nå opp...

Endret av Newton
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Rart det der, men jeg har valgt iPhone ut fra både prinsipp og kunnskap, og anser den kommentaren din som et utslag av arroganse og dobbeltmoral.

Muligens du og kanskje endel her på forumet, men kidsa, bestemor, bestefar, samt alle som trodde iPhone var det eneste som var smarttlf .... de er nok godt innenfor den kommentaren. Kjenner utrolig mange med iPhone som bare måtte ha en tlf, mens de med annet valg har vært mer bevisst på sitt valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snublet over denne her om dagen:

What do Fisher Price phones and Android smartphones have in common? Simple. They are for first-time users, that much is abundantly clear. In other words, Android smartphones are training wheels until the user can be a big boy or girl, and ride on two wheels like all the older kids in the neighborhood.

http://www.t-gaap.com/2014/5/2/android-the-fisher-price-of-smartphones-training-wheels-for-ios#.U3Q14okazCT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Å velge iPhone er som å stemme Arbeiderpartiet: du overlater til en maktsyk gruppe å bestemme hva som er bra for deg.

 

Høyresiden velger Android: de ønsker frihet til å velge selv.

 

Edit: det eneste som manglet i denne tråden var å la det gå politikk i det. Denne posten er sarkastisk. Ikke prøv å komme med dype analyser; det er det ingen av dere som fikser. Gi meg likes i stedet.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Snublet over denne her om dagen:

 

What do Fisher Price phones and Android smartphones have in common? Simple. They are for first-time users, that much is abundantly clear. In other words, Android smartphones are training wheels until the user can be a big boy or girl, and ride on two wheels like all the older kids in the neighborhood.

http://www.t-gaap.com/2014/5/2/android-the-fisher-price-of-smartphones-training-wheels-for-ios#.U3Q14okazCT
Virker som en grunn analyse. Markedet har vært modent i vest en stund og Apple har mistet store andeler og Android har fått store. Kan hende apple vil vokse igjen, men neppe på basis av en slik tåpelig analyse. AtW
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å velge iPhone er som å stemme Arbeiderpartiet: du overlater til en maktsyk gruppe å bestemme hva som er bra for deg.

 

Høyresiden velger Android: de ønsker frihet til å velge selv.

 

Edit: det eneste som manglet i denne tråden var å la det gå politikk i det. Denne posten er sarkastisk. Ikke prøv å komme med dype analyser; det er det ingen av dere som fikser. Gi meg likes i stedet.

 

Jeg må være en snodig mann som stemmer Høyre, og velger iOS.. Det er nok en voldsom overforenkling når folk drar en "alle som har peiling velger Android, alle som ikke vet hva de skal ha velger iPhone".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Rart det der, men jeg har valgt iPhone ut fra både prinsipp og kunnskap, og anser den kommentaren din som et utslag av arroganse og dobbeltmoral.

Muligens du og kanskje endel her på forumet, men kidsa, bestemor, bestefar, samt alle som trodde iPhone var det eneste som var smarttlf .... de er nok godt innenfor den kommentaren. Kjenner utrolig mange med iPhone som bare måtte ha en tlf, mens de med annet valg har vært mer bevisst på sitt valg.

 

Du kan jo umulig være seriøs? Bevisst på ditt valg??? Trodde nettopp vi hadde demonstrert at "dere" både er kunnskapsløse og prinsippløse. Så på hvilket grunnlag hevder du det motsatte?

 

Internasjonale undersøkelser viser dessuten at dere både har lavere utdanning, lavere inntekt, samt at dere får langt mindre sex. Ikke rart dere må ha en telefon som fungerer best i "reboot" modus, og hvor "dere" i mangel på et liv kan bruke tiden på en "feature phone"* for å føle at dere lever... :-)

 

Den politiske diskusjonen overlater jeg til dere andre ettersom jeg lever i den tro at vi ikke har noe annet enn grader av rødt her på bjerget...

 

 

* "Feature phone" som i at enhver feil er en "feature"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så nittitalls. Det var vel første og siste gang det var fett å legge mobilen demonstrativt frem på kafébordet. Helst med venstre hånd, så fikk man kanskje gitt noen et kjapt glimt av den fake rolexen også.

Syns jeg hører ekkoet av Capt. Obvious: "Joda, klart det er dyrt med mobil, men det koster å være kar vøtt!" :p

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...