Gå til innhold

Oppgradere stasjonær gamer (har skjermkort)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

PCen min har begynt å krangle og lage mye krøll, tenkte derfor å oppgradere hovedkort og prosessor (og evnt RAM).

 

Jeg har en haug med R9 290 skjermkort (2 stk står i nå, vannkjølt), men tenkte å hive inn ett til. Jeg har "headroom" på 1200w PSUen min til ett skjermkort til.

 

Hva slags hovedkort og prosessor bør jeg ha, for å kunne utnytte 2-3 R9 290 i spill? Har det noe for seg å oppgradere de 12 GB (1333 MHz) med RAM til noe raskere?

 

Enten om det er noe som er til salgs nå, eller som kommer til salgs i løpet av sommeren.

 

Hadde vært greit å forholde seg til humane priser, men det er ikke nødvendig å spare på hundrelappene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg hadde smelt til og gjort det ordentlig med en gang noe ala de delene under. ;)
Oppgraderingspakkene til komplett er gjerne veldig mye for pengene. Du kan jo sammenligne hva delene koster enkeltvis.

https://www.komplett.no/oppgraderingspakke-intel-highend/804694

For de 5000 der har du gamer i 3-4+ år fremover, så lenge GPUene dine henger med.

Endret av karlern86
Lenke til kommentar

Hei! Jeg hadde smelt til og gjort det ordentlig med en gang noe ala de delene under. ;)

Oppgraderingspakkene til komplett er gjerne veldig mye for pengene. Du kan jo sammenligne hva delene koster enkeltvis.

 

https://www.komplett.no/oppgraderingspakke-intel-highend/804694

 

For de 5000 der har du gamer i 3-4+ år fremover, så lenge GPUene dine henger med.

 

Hei karlern86. Takk for svar!

 

Jeg ser på hovedkortet du linker til, at det kun støtter 2 stk skjermkort (i x8-konfigurasjon). Jeg bør vel som et minimum kikke etter noe som takler 2 (helst 3) skjermkort i x16-konfigurasjon. Hele systemet skal under vannkjøling, så det vil være mulig å overklokke prosessoren noe. Det er lenge siden jeg har vært oppdatert på hva slags CPU som egner seg i spill. Jeg regner med det blir CPU som blir flaskehalsen i oppsettet mitt.

 

Edit:

Ser på dette hovedkortet https://www.komplett.no/msi-big-bang-xpower-ii-socket-2011/651961#!tab:info at jeg kan hive på 5-6 R9 290. Har sikkert lite for seg, men jeg har nå skjermkortene liggende, så hadde vært gøy å prøve. Vet ikke hva crossfire sine begrensninger i antall kort er.

Endret av mosfet
Lenke til kommentar

Crossfire støtter opp til 4 kort, men det kommer til å skalere veldig dårlig. tror du ikke vil merke forskjell på 3 eller 4 kort.

 

 

du kan se i denne videoen at det ikke er noe forskjell fra 3 til 4 kort. Dette er riktig nok med r9 290x, men kortene er veldig like så tror det kommer til å se ganske likt ut med r9 290.

Lenke til kommentar

Crossfire støtter opp til 4 kort, men det kommer til å skalere veldig dårlig. tror du ikke vil merke forskjell på 3 eller 4 kort.

 

du kan se i denne videoen at det ikke er noe forskjell fra 3 til 4 kort. Dette er riktig nok med r9 290x, men kortene er veldig like så tror det kommer til å se ganske likt ut med r9 290.

Kul video. Ser da at det ikke er vits med mer enn 3 kort, men tenkte hvis jeg ønsker å spille på 1440p, så får man ikke så sinnsyk høy FPS med 3 stk R9 290. Kan det være andre flaskehalser, tro? i7 3970X, er den optimal til spill?

Lenke til kommentar

Nå har PCen min konka, så jeg må oppgradere nå. Tenker i7 4770K, men finner ikke et hovedkort som takler 2x X16 crossfire (hvertfall ikke 3x X16). Noen som kan gi meg innspill på et egnet hovedkort?

Dette finnes ikke på LGA1150, plattformen har bare 16 PCIe-lanes

LGA2011 har 40 PCIe-lanes, men denne skal bli erstattet relativt snart med Haswell-baserte prosessorer, nytt chipset, og DDR4

Lenke til kommentar

 

Nå har PCen min konka, så jeg må oppgradere nå. Tenker i7 4770K, men finner ikke et hovedkort som takler 2x X16 crossfire (hvertfall ikke 3x X16). Noen som kan gi meg innspill på et egnet hovedkort?

Dette finnes ikke på LGA1150, plattformen har bare 16 PCIe-lanes

LGA2011 har 40 PCIe-lanes, men denne skal bli erstattet relativt snart med Haswell-baserte prosessorer, nytt chipset, og DDR4

 

Interessant. Så det å kjøpe følgende vil være dumt med tanke på forestående oppgradering:

 

http://www.dustinhome.no/product/5010614780/gigabyte-x79-ud3-x79-s-2011-atx/

http://www.dustinhome.no/product/5010752708/intel-core-i7-4820k-3-7ghz-10mb-s-2011/

?

 

Hva er spådommen på de nye prosessorene/chipset og DDR4 vil medføre av ytelse?

Endret av mosfet
Lenke til kommentar

 

 

Nå har PCen min konka, så jeg må oppgradere nå. Tenker i7 4770K, men finner ikke et hovedkort som takler 2x X16 crossfire (hvertfall ikke 3x X16). Noen som kan gi meg innspill på et egnet hovedkort?

Dette finnes ikke på LGA1150, plattformen har bare 16 PCIe-lanes

LGA2011 har 40 PCIe-lanes, men denne skal bli erstattet relativt snart med Haswell-baserte prosessorer, nytt chipset, og DDR4

 

Interessant. Så det å kjøpe følgende vil være dumt med tanke på forestående oppgradering:

 

http://www.dustinhome.no/product/5010614780/gigabyte-x79-ud3-x79-s-2011-atx/

http://www.dustinhome.no/product/5010752708/intel-core-i7-4820k-3-7ghz-10mb-s-2011/

?

 

Hva er spådommen på de nye prosessorene/chipset og DDR4 vil medføre av ytelse?

 

Hovedsaklig er det snakk om at selv 5820k vil være sekskjernet og at 5960X skal være en åttekjerner, men Haswell i seg selv klarer å levere nærmere 15% ekstra IPC over Ivy Bridge.

 

DDR4 i seg selv vil nok ikke muliggjøre høyere prosessorytelse med det første, minnebåndbredde er på ingen måte en flaskehals for prosessorene i dag.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

 

 

 

Nå har PCen min konka, så jeg må oppgradere nå. Tenker i7 4770K, men finner ikke et hovedkort som takler 2x X16 crossfire (hvertfall ikke 3x X16). Noen som kan gi meg innspill på et egnet hovedkort?

Dette finnes ikke på LGA1150, plattformen har bare 16 PCIe-lanes

LGA2011 har 40 PCIe-lanes, men denne skal bli erstattet relativt snart med Haswell-baserte prosessorer, nytt chipset, og DDR4

 

Interessant. Så det å kjøpe følgende vil være dumt med tanke på forestående oppgradering:

 

http://www.dustinhome.no/product/5010614780/gigabyte-x79-ud3-x79-s-2011-atx/

http://www.dustinhome.no/product/5010752708/intel-core-i7-4820k-3-7ghz-10mb-s-2011/

?

 

Hva er spådommen på de nye prosessorene/chipset og DDR4 vil medføre av ytelse?

 

Hovedsaklig er det snakk om at selv 5820k vil være sekskjernet og at 5960X skal være en åttekjerner, men Haswell i seg selv klarer å levere nærmere 15% ekstra IPC over Ivy Bridge.

 

DDR4 i seg selv vil nok ikke muliggjøre høyere prosessorytelse med det første, minnebåndbredde er på ingen måte en flaskehals for prosessorene i dag.

 

Hva er alternativet til Intel, AMD, sitt alternativ? Har de en prosessor/chipset som takler 2x X16, eller er det ikke noe vits i å kikke på annet enn Intel?

Lenke til kommentar

Hva er alternativet til Intel, AMD, sitt alternativ? Har de en prosessor/chipset som takler 2x X16, eller er det ikke noe vits i å kikke på annet enn Intel?

AMD er ikke et reelt alternativ for en gaming-PC i dag, 990FX støtter maksimalt 2x PCIe 2.0 x16 som er tilsvarende 2x PCIe 3.0 x8 på LGA1155. Det hjelper heller ikke at AMDs prosessorer ligger omtrent 5 år bak Intels prosessorer i dag.

Lenke til kommentar

 

Hva er alternativet til Intel, AMD, sitt alternativ? Har de en prosessor/chipset som takler 2x X16, eller er det ikke noe vits i å kikke på annet enn Intel?

AMD er ikke et reelt alternativ for en gaming-PC i dag, 990FX støtter maksimalt 2x PCIe 2.0 x16 som er tilsvarende 2x PCIe 3.0 x8 på LGA1155. Det hjelper heller ikke at AMDs prosessorer ligger omtrent 5 år bak Intels prosessorer i dag.

 

Takk for bra svar. Dette kunne jeg fort gått på en smell, på.

 

Vil dagens 2011-socket bli brukt på kommende prosessorer, eller blir 2011-3 (som det står i Intel sine presentasjoner) være en ny 2011-socket?

 

Edit: ser at det blir nytt chipset: X99.

Endret av mosfet
Lenke til kommentar

 

 

Hva er alternativet til Intel, AMD, sitt alternativ? Har de en prosessor/chipset som takler 2x X16, eller er det ikke noe vits i å kikke på annet enn Intel?

AMD er ikke et reelt alternativ for en gaming-PC i dag, 990FX støtter maksimalt 2x PCIe 2.0 x16 som er tilsvarende 2x PCIe 3.0 x8 på LGA1155. Det hjelper heller ikke at AMDs prosessorer ligger omtrent 5 år bak Intels prosessorer i dag.

 

Takk for bra svar. Dette kunne jeg fort gått på en smell, på.

 

Vil dagens 2011-socket bli brukt på kommende prosessorer, eller blir 2011-3 (som det står i Intel sine presentasjoner) være en ny 2011-socket?

 

Edit: ser at det blir nytt chipset: X99.

 

Nytt chipset, sokkel, minne, og CPU, ingenting kan overføres av det du får kjøpt idag nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...